Exploring different types of sharing: A proposed segmentation of the market for “sharing” businesses
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Autor:innen
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2015
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Psychology & Marketing
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
32
Ausgabe / Nummer
9
Seiten / Dauer
891-906
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Wiley
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Sharing instead of buying is regaining traction among today's consumers. This study aims at identifying segments of sharing consumers to unearth potentially viable clusters of a consumer behavior that is a market of growing economic relevance. By means of a qualitative study and a survey with a roughly representative sample of 1121 Swiss‐German and German consumers, a set of trait‐related, motivational, and perceived socioeconomic variables is identified that can be used to group individuals into segments that differ with regard to their approach to sharing. A cluster analysis based on these variables suggests four potential clusters of sharing consumers—sharing idealists, sharing opponents, sharing pragmatists, and sharing normatives. Two sets of testable propositions are derived that can guide further research in this domain and pave the way to a more targeted approach to the growing market of “sharing” businesses.
Schlagwörter
Fachgebiet (DDC)
150 - Psychologie
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
0742-6046
1520-6793
1520-6793
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Nein
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
HELLWIG, Katharina, Felicitas MORHART, Florent GIRARDIN und Mirjam HAUSER, 2015. Exploring different types of sharing: A proposed segmentation of the market for “sharing” businesses. Psychology & Marketing. 2015. Bd. 32, Nr. 9, S. 891–906. DOI 10.1002/mar.20825. Verfügbar unter: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/39086