Exploring linguistic indicators of social collaborative group engagement

Typ
04B - Beitrag Konferenzschrift
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Proceedings of the 16th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning - CSCL 2023
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
International Society of the Learning Sciences
Verlagsort / Veranstaltungsort
Montreal
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
This study takes a NLP approach to measuring social engagement in CSCL-learning groups. Specifically, we develop linguistic markers to capture aspects of social engagement, namely sentiment, responsiveness and uniformity of participation and compare them to human ratings of social engagement. We observed small to moderate links between NLP-markers and human ratings that varied in size and direction across the different groups. We discuss measurement and prediction of social collaborative group engagement using natural language processing.
Schlagwörter
Natural Language Processing, Quality of Collaborative Group Engagement, Computer-supported Collaborative Learning
Fachgebiet (DDC)
400 - Sprache, Linguistik
004 - Computer Wissenschaften, Internet
150 - Psychologie
Veranstaltung
16th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL)
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
10.06.2023
Enddatum der Konferenz
15.06.2023
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
1573-4552
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Green
Lizenz
'http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/'
Zitation
JEITZINER, Loris Tizian, Lisa PANETH, Oliver RACK, Carmen ZAHN und Dirk U. WULFF, 2023. Exploring linguistic indicators of social collaborative group engagement. In: Crina DAMŞA, Marcela BORGE, Elizabeth KOH und Marcelo WORSLEY (Hrsg.), Proceedings of the 16th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning - CSCL 2023. Montreal: International Society of the Learning Sciences. 2023. Verfügbar unter: https://doi.org/10.26041/fhnw-5903