Beyond words: investigating non-verbal indicators of collaborative engagement in a virtual synchronous CSCL environment
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
14.08.2024
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Frontiers in Psychology
Themenheft
Digital Collaborative Learning in General, Higher, and Business Education
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
15
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
1347073
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Frontiers Research Foundation
Verlagsort / Veranstaltungsort
Lausanne
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
In the future of higher education, student learning will become more virtual and group-oriented, and this new reality of academic learning comes with challenges. Positive social interactions in virtual synchronous student learning groups are not self-evident but need extra support. To successfully support positive social interactions, the underlying group processes, such as collaborative group engagement, need to be understood in detail, and the important question arises: How can collaborative group engagement be assessed in virtual group learning settings? A promising methodological approach is the observation of students’ non-verbal behavior, for example, in videoconferences. In an exploratory field study, we observed the non-verbal behavior of psychology students in small virtual synchronous learning groups solving a complex problem via videoconferencing. The groups were videorecorded to analyze possible relations between their non-verbal behaviors and to rate the quality of collaborative group engagement
Schlagwörter
CSCL, non-verbal behavior, virtual synchronous learning, quality of collaborative group engagement, virtual learning groups, higher education
Fachgebiet (DDC)
150 - Psychologie
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
600 - Technik
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
600 - Technik
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
1664-1078
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Gold
Zitation
JEITZINER, Loris Tizian, Lisa PANETH, Oliver RACK und Carmen ZAHN, 2024. Beyond words: investigating non-verbal indicators of collaborative engagement in a virtual synchronous CSCL environment. Frontiers in Psychology. 14 August 2024. Bd. 15, S. 1347073. DOI 10.3389/fpsyg.2024.1347073. Verfügbar unter: https://doi.org/10.26041/fhnw-10050