Language in good company. Peer group effects on language development

Lade...
Vorschaubild
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
19.07.2024
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
06 - Präsentation
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Verlagsort / Veranstaltungsort
Prag
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
This study examines peer effects on language development through individual participant data meta-analysis of six German longitudinal studies. We investigated the effect of peers' average language skills on individual language development, controlling for average socioeconomic status (SES) and examining moderating effects of initial skills, multilingual status, and individual SES. Using consistent multilevel models followed by meta-analytic integration, we found no significant overall peer language effect and no moderating effect of SES. However, children with lower initial language proficiency benefited on average significantly from linguistically advanced peer groups, while effects for multilingual children were not consistently robust. Findings highlight the importance of classroom composition for linguistically disadvantaged children.
Schlagwörter
Sprachentwicklung, Kompositionseffekte, Peer-Effekte
Veranstaltung
XVIth International Congress for the Study of Child Language (IASCL)
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
15.07.2024
Enddatum der Konferenz
19.07.2024
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Begutachtung
Peer-Review des Abstracts
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
Hürlimann, F., Schmerse, D., & Lüdtke, O. (2024, July 19). Language in good company. Peer group effects on language development. XVIth International Congress for the Study of Child Language (IASCL). https://irf.fhnw.ch/handle/11654/51059