The separation of mathematics from reality in scientific and educational discourse
Kein Vorschaubild vorhanden
Autor:innen
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
10.06.2018
Typ der Arbeit
Studiengang
Sammlung
Typ
04A - Beitrag Sammelband
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
The philosophy of mathematics education today
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
ICME-13 Monographs
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
241–251
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Springer
Verlagsort / Veranstaltungsort
Cham
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
This contribution aims to illustrate that the separation between mathematics and reality is an outcome of several shifts in historic mathematics discourse. Therefore, Foucault’s method of problematisation and Deleuze’s distinction between axiomatic and problematic formalisation in mathematics are used to emphasize these shifts. Afterwards, a special attention is paid to mathematics teaching in German history. Here, it will be considered how reality was treated in the mathematics classroom due to the socio-political circumstances at a particular time.
Schlagwörter
Deleuze, Foucault, Frege, Mathematics education
Fachgebiet (DDC)
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
978-3-030-08532-2
978-3-319-77760-3
978-3-319-77760-3
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Nein
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Closed
Lizenz
Zitation
SCHÜRMANN, Uwe, 2018. The separation of mathematics from reality in scientific and educational discourse. In: Paul ERNEST (Hrsg.), The philosophy of mathematics education today. Cham: Springer. S. 241–251. ICME-13 Monographs. ISBN 978-3-030-08532-2. Verfügbar unter: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/44423