A multi-method approach to capture quality of collaborative group engagement

Lade...
Vorschaubild
Autor:innen
Paneth, Lisa
Jeitziner, Loris Tizian
Rack, Oliver
Zahn, Carmen
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2023
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
04B - Beitrag Konferenzschrift
Herausgeber:innen
Damsa, Crina
Borge, Marcela
Koh, Elizabeth
Worsley, Marcelo
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Proceedings of the 16th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning - CSCL 2023
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
91-98
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
International Society of the Learning Sciences
Verlagsort / Veranstaltungsort
Montréal, Canada
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Multi-method approaches are an emerging trend in CSCL research as they allow to paint a more comprehensive picture of complex group learning processes than using a single method. In this contribution, we combined measures from different data sources to capture the quality of collaborative group engagement (QCGE) in CSCL-groups: QCGE-self-assessments, QCGE-ratings of verbal group communication, and video recorded nonverbal group behaviors. Using different methods of analysis, we visualized, described, and analyzed the data and related the measures to each other. Here, we present results suggesting that measures from different data sources are interrelated: For instance, nonverbal behavior (like nodding the head) is related to high QCGE-ratings of verbal communications. Results are preliminary and show disparities, too. Yet, we conclude that the multi-method approach results in a more comprehensive understanding of QCGE. Feasibility and suitability of the multi-method approach are discussed and conclusions for future research are drawn.
Schlagwörter
Fachgebiet (DDC)
150 - Psychologie
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Projekt
Veranstaltung
Annual Meeting of the International Society of the Learning Sciences ISLS
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Gold
Lizenz
'https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/'
Zitation
PANETH, Lisa, Loris Tizian JEITZINER, Oliver RACK und Carmen ZAHN, 2023. A multi-method approach to capture quality of collaborative group engagement. In: Crina DAMSA, Marcela BORGE, Elizabeth KOH und Marcelo WORSLEY (Hrsg.), Proceedings of the 16th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning - CSCL 2023. Montréal, Canada: International Society of the Learning Sciences. 2023. S. 91–98. Verfügbar unter: https://doi.org/10.26041/fhnw-5468