Modifying biased teacher expectations in mathematics and German. A teacher intervention study
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
06.04.2021
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Learning and Individual Differences
Themenheft
DOI der Originalpublikation
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Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
87
Ausgabe / Nummer
101995
Seiten / Dauer
1-9
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Elsevier
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Students’ migration backgrounds and low socioeconomic status can bias teacher expectations of student
achievement in mathematics and German. The main goal of this intervention study was to inform, raise
awareness, and provide opportunities to implement behaviors to modify primary school teachers’ biased
achievement expectations. Before and after the implementation of the teacher training, data were collected using
teacher, student, and parent questionnaires and student achievement tests in mathematics and German.
Regression analyses using a sample of 860 students from Grades 4 to 6 from 75 classes showed that students’
migration backgrounds and socioeconomic status biased teacher expectations for pretests in mathematics and
German. After the intervention, expectations in mathematics were unbiased by students’ migration background
among teachers in the test group, in contrast to the control group. This study provides evidence for strategies to
modify biased teacher expectations through teacher training.
Schlagwörter
Teacher expectations, Migration background, Socioeconomic status, Intervention study, Teacher training
Fachgebiet (DDC)
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
1041-6080
1873-3425
1873-3425
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Hybrid
Zitation
NEUENSCHWANDER, Markus, Camille MAYLAND, Edith NIEDERBACHER und Ariana GARROTE, 2021. Modifying biased teacher expectations in mathematics and German. A teacher intervention study. Learning and Individual Differences. 6 April 2021. Bd. 87, Nr. 101995, S. 1–9. DOI 10.1016/j.lindif.2021.101995. Verfügbar unter: https://doi.org/10.26041/fhnw-3718