How Quantitative Methods of Data Analysis Can Contribute to Historical Analysis: The Example of the Stapfer Inquiry

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Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2016
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education
Themenheft
DOI der Originalpublikation
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Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
6
Ausgabe / Nummer
1
Seiten / Dauer
11-26
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Klinkhardt
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
In 1799, the Ministry of Education led by Philipp Albert Stapfer gathered data on a large variety of issues concerning the education system in the Helvetic Republic. The main objective of this paper is to demonstrate how the Stapfer inquiry as a historical data source can be analyzed employing techniques of quantitative data analysis. Two research questions were considered: How did school fees and distance to school impact school attendance at the time? Before presenting analyses and results, strengths and limitations of the Stapfer inquiry from the historical and the social science perspective are discussed followed by a conceptual elaboration of the research issues. The database for our analysis is a sample drawn from the Stapfer inquiry that consists of 104 schools. Results show that whereas the existence of school fees does not seem to have had an impact, the distance to school had a negative impact on school attendance.
Schlagwörter
History of Education, Quantitative Methods, Helvetic Republic, School attendance
Fachgebiet (DDC)
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
978-3-7815-2088-2
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
BOSER HOFMANN, Lukas, Michèle HOFMANN, Michael RULOFF und Andreas HADJAR, 2016. How Quantitative Methods of Data Analysis Can Contribute to Historical Analysis: The Example of the Stapfer Inquiry. Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education. 2016. Bd. 6, Nr. 1, S. 11–26. Verfügbar unter: http://hdl.handle.net/11654/17913