Effects of ChatGPT-instruction on text comprehension and user experience

Lade...
Vorschaubild
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2025
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
06 - Präsentation
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Verlagsort / Veranstaltungsort
Padua
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
The study aims to address how to instruct students to comprehend difficult expository texts with ChatGPT for global coherence formation and application of knowledge to new contexts. This question is investigated by developing and testing an instructional setting to help students to engage with AI tools in a self-regulated, critical and targeted way. The following research questions are analyzed: (1) How does guided instruction in the critical use of ChatGPT impact students’ reading comprehension (global coherence) and application of knowledge (the latter has to be managed without ChatGPT)? How effective is the instruction for weaker students with low reading competence/low prior knowledge and for stronger students (ATI-effects)? How does guided instruction in the critical use of AI tools impact students’ user experience during the interaction with ChatGPT?
Schlagwörter
ChatGPT, Text Comprehension, User Experience
Veranstaltung
35th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse (ST&D)
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
09.07.2025
Enddatum der Konferenz
11.07.2025
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Begutachtung
Peer-Review des Abstracts
Open Access-Status
Lizenz
'http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/'
Zitation
Schmitz, A., Bär, R., Holzwarth, K. C., & Ruloff, M. (2025). Effects of ChatGPT-instruction on text comprehension and user experience. 35th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse (ST&D). https://doi.org/10.26041/fhnw-13345