Entrepreneur-Check Persönlichkeit & Gesundheit von Unternehmerinnen und Unternehmern

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Logo des Projekt
DOI der Originalpublikation
Projekttyp
angewandte Forschung
Projektbeginn
01.01.2015
Projektende
31.12.2017
Projektstatus
abgeschlossen
Beschreibung
Zusammenfassung
Unter dem Motto «gesund erfolgreich gründen» unterstützt dieses Tool angehende Entrepreneure bei der Unternehmensgründung. In dem Projekt «Identifikation und Förderung von Unternehmerpersönlichkeiten» haben Forschende von drei FHNW-Hochschulen interdisziplinär zusammengearbeitet. Das Projekt ist Teil des Forschungs- und Entwicklungsprogramms «Unternehmertum» zur Förderung des unternehmerischen Denkens und Handelns in der Nordwestschweiz. Das Programm «Unternehmertum» ist eine von vier Strategischen Initiativen, mit denen die FHNW gesellschaftliche Herausforderungen unserer Zeit anpackt. Der Entrepreneur-Check liefert wissenschaftlich abgestützte Feedbacks zu persönlichen Stärken und Schwächen für Firmengründerinnen und Firmengründer. Das Modul Persönlichkeit liefert Rückmeldungen zu Merkmalen wie Beharrlichkeit, Selbstkontrolle, Belastbarkeit, Innovationsfreude und Risikobereitschaft. Im Modul Gesundheit geht es um den Umgang mit Themen wie Ernährung und Stress sowie um sportliche Aktivität und Erholung. Die Rückmeldungen zum Persönlichkeitsprofil warten mit hilfreichen Tipps im Umgang mit eigenen Schwächen auf. Wer Gefahr läuft, durch sein Verhalten den unternehmerischen Erfolg oder die eigene Gesundheit aufs Spiel zu setzen, erhält in der Auswertung zum Gesundheitsverhalten eine ganze Reihe von konkreten Tipps, nützlichen Websites und hilfreichen Broschüren zum Herunterladen angezeigt.
Link
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Zukunftsfelder FHNW
Hochschule
Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW
Institut
Institut Mensch in komplexen Systemen
Finanziert durch
Projektpartner
Schulte, Volker
Langkilde, Kirsten
Auftraggeberschaft
SAP Referenz
T999-0609
Schlagwörter
Fachgebiet (DDC)
150 - Psychologie
Publikationen
Publikation
Gründung, Innovation, Nachfolge - Aktuelle Perspektiven des Unternehmertums
(edition gesowip, 2018) Verkuil, Arie Hans; Hell, Benedikt; Kirchhofer, Roger; Aeschbacher, Marc
03 - Sammelband
Vorschaubild
Publikation
Female entrepreneurs need to be self-efficient and not risk-taking: personality and perceived success throughout the entrepreneurial journey
(SAGE, 19.11.2023) Gerke, Alina; Ianiro-Dahm, Patrizia; Muck, Peter; Lehmann-Willenbrock, Nale; Hell, Benedikt
This study addresses the underrepresentation of women and the so-far neglected process perspective in empirical entrepreneurial research. It aims to identify the personality traits that differentiate successful female entrepreneurs from their less successful peers and to determine which traits are crucial for pre-launch, launch, and post-launch success. Independent t-tests on 305 female entrepreneurs (and 476 male entrepreneurs) from the DACH region highlight the role of self-efficacy, proactivity, locus of control, and need for achievement for female entrepreneurs. Multiple regression analyses further reveal the importance of self-efficacy for every phase of women’s entrepreneurial journey. While the need for autonomy was critical during pre-launch and launch, locus of control significantly predicted female entrepreneurial success in the pre-launch and post-launch phases. Contrary to previous research, risk-taking was not a crucial trait for female entrepreneurs when compared to their male counterparts, while both showed similar levels of need for autonomy, proactivity, need for achievement, perseverance, self-control, and locus of control. The study offers valuable insights into successful entrepreneurship and highlights the need for female- and phase-specific support programs to enhance self-efficacy among female entrepreneurs.
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Vorschaubild
Publikation
Start-up incubators for refugees: Applying psychological methods to increase chances of entrepreneurial success
(Academic Conferences International Limited, 18.09.2023) Hinz, Andreas; Nido, Miriam; Hell, Benedikt; Moreira, Fernando; Jayantilal, Shital
An increasing number of start-up incubators offer programmes designed specifically for refugees. They provide entrepreneurship training and access to a closely-knit community for start-up development. Beyond that, they also support refugees in overcoming typical challenges, including a lack of language skills and required qualifications, an uncertain residence status, discrimination and psychological distress on various levels. While these incubators have already contributed to refugees’ social and economic integration, the number of successful participants is still relatively low. The question remains about what can be done to multiply the potential so that more significant numbers of refugees can benefit. To support incubators in achieving more significant numbers, this work presents a framework of methods and tools based on health and organisational psychology literature. More specifically, this work focuses on methods and tools to be applied during two critical phases of the incubation cycle, namely the selection process and the actual programme.
04B - Beitrag Konferenzschrift