FHNW Fachhochschule Nordwestschweiz
  • Startseite
  • Publikationen
  • Projekte
  • Studentische Arbeiten
  • de
  •  Login
Eintraganzeige 
  •   IRF Home
  • Pädagogische Hochschule
  • Institut Weiterbildung und Beratung
  • Eintraganzeige
  • Pädagogische Hochschule
  • Institut Weiterbildung und Beratung
  • Eintraganzeige
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The role of ICT for school leadership and management activities. An international comparison

Autor/Autorin
Tulowitzki, Pierre
Gerick, Julia
Eickelmann, Birgit
Datum
17.01.2022
Metadata
Zur Langanzeige
Type
01 - Zeitschriftenartikel, Journalartikel oder Magazin
Zusammenfassung
Information and communication technologies (ICT) has an increasing impact on schools. School leaders play a key role in this context as drivers of innovation including those related to ICT. Against this background, the study presented in this article focuses on school leadership and management activities with ICT and related challenges. It sought to analyze how frequently German school principals use ICT compared to principals in other countries, what distinct clusters of German principals could be identified in terms of ICT usage and how principals viewed ICT in schools and related challenges. A mixed-methods approach was chosen, using quantitative data from both the international comparative large-scale assessment study ICILS 2018 and the explorative qualitative data from Germany. For the international comparison, the school principal data sets of the 12 international participants of the International Computer and Information Literacy Study (ICILS) 2018 were taken into account: Chile, Denmark, Finland, France, Germany, Italy, Kazakhstan, Republic of Korea, Luxembourg, Portugal, Uruguay and the United States. To look beyond averaged frequencies, a latent class analysis (LCA) was conducted to identify possible clusters of school leaders with distinct usage patterns of ICT for leadership and management activities.
URI
https://irf.fhnw.ch/handle/11654/33507
DOI der Originalausgabe
https://doi.org/10.1108/IJEM-06-2021-0251
Übergeordnetes Werk
International Journal of Educational Management
Jahrgang
36
Ausgabe
2
Seiten
133-151
Verlag / Hrsg. Institution
Emerald
Zitation

Stöbern

Gesamter BestandBereiche & SammlungenErscheinungsdatumAutoren/AutorinnenTitelThemenDiese SammlungErscheinungsdatumAutoren/AutorinnenTitelThemen

Mein Benutzerkonto

EinloggenRegistrieren
Erweiterter Export: CSVErweiterter Export: RISErweiterter Export: BibTeX

Kontakt

Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW
Vizepräsidium Hochschulentwicklung
Bahnhofstrasse 6
5210 Windisch

E-Mail: irf@fhnw.ch

Über das IRF

Das IRF ist das digitale Repositorium der Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW. Es enthält Publikationen, studentische Arbeiten und Projekte.

Links

IRF Handbuch
Liste der IRF Power User
Feedbackformular

www.fhnw.ch | Impressum | Datenschutz | Urheberrecht | IRF-Reglement