Figural goodness, stimulus heterogeneity, similarity and object segregation in infancy

Vorschaubild nicht verfügbar
Autor:innen
Bhatt, Ramesh S.
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
21.12.2001
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Developmental Science
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
4
Ausgabe / Nummer
4
Seiten / Dauer
423-432
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Wiley
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
The segregation of objects from other objects in visual arrays is a fundamental function of our visual system. Research suggests that adults’ detection of a target among nontargets is affected by the heterogeneity of array elements and the resulting changes in target–nontarget and nontarget–nontarget similarities. We examined the effects of heterogeneity and similarity on object segregation in infancy. In Experiment 1, 5.5-month-olds detected a misoriented element in an array when the array elements were spatially arranged in a ‘good’ configuration but not when they were arranged in a ‘poor’ configuration. In Experiment 2, infants detected a vertical line in a homogeneous array of 55° or 125° lines, but failed to do so in a heterogeneous array of 55° and 125° lines. Thus, heterogeneity in both the arrangement and identity of array elements affected infants’ discrepancy detection. Because the average target–nontarget similarity was the same in the two conditions of Experiment 2, the results also indicated that nontarget–nontarget similarity independently affects discrepancy detection in infancy. These results are consistent with models of object segregation by adults, and suggest that stimulus heterogeneity and similarity have analogous effects on object segregation at 5.5 months of age and in adulthood.
Schlagwörter
Fachgebiet (DDC)
150 - Psychologie
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
1363-755X
1467-7687
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Nein
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
BERTIN, Evelyn und Ramesh S. BHATT, 2001. Figural goodness, stimulus heterogeneity, similarity and object segregation in infancy. Developmental Science. 21 Dezember 2001. Bd. 4, Nr. 4, S. 423–432. DOI 10.1111/1467-7687.00184. Verfügbar unter: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/33679