FHNW Fachhochschule Nordwestschweiz
  • Startseite
  • Publikationen
  • Projekte
  • Studentische Arbeiten
  • de
  •  Login
Eintraganzeige 
  •   IRF Home
  • Hochschule für Angewandte Psychologie
  • Institut Mensch in komplexen Systemen
  • Eintraganzeige
  • Hochschule für Angewandte Psychologie
  • Institut Mensch in komplexen Systemen
  • Eintraganzeige
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Being Snoopy and Smart: The Relationship between Curiosity, Fluid Intelligence, and Knowledge

Autor/Autorin
Hartung, Freda-Marie
Thieme, Pia
Wild-Wall, Nele
Hell, Benedikt
Datum
2022
Metadata
Zur Langanzeige
Type
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Zusammenfassung
Abstract. Curiosity is a basic driver for learning and development. It has been conceptualized as a desire for new information and knowledge that motivates people to explore their physical and social environment. This raises the question of whether curiosity facilitates the acquisition of knowledge. The present study ( N = 100) assessed epistemic curiosity and general knowledge as well as fluid intelligence (i.e., reasoning ability, processing speed, memory) in a student sample. The results indicate that epistemic curiosity is moderately related to knowledge ( r = .24) and reasoning ability ( r = .30). None of the fluid intelligence measures did moderate the relationship between curiosity and knowledge (interaction terms β < |.08|). Rather, reasoning ability mediated the relationship between epistemic curiosity and general knowledge (indirect effect: β = .10, p < .05). The findings suggest that epistemic curiosity facilitates the acquisition of knowledge by promoting reasoning. One might speculate that epistemically curious individuals enrich their environment, which in turn enhances their cognitive ability.
URI
https://irf.fhnw.ch/handle/11654/33999
DOI der Originalausgabe
https://doi.org/10.1027/1614-0001/a000372
Übergeordnetes Werk
Journal of Individual Differences
Jahrgang
43
Ausgabe
4
Seiten
194-205
Zitation

Stöbern

Gesamter BestandBereiche & SammlungenErscheinungsdatumAutoren/AutorinnenTitelThemenDiese SammlungErscheinungsdatumAutoren/AutorinnenTitelThemen

Mein Benutzerkonto

EinloggenRegistrieren
Erweiterter Export: CSVErweiterter Export: RISErweiterter Export: BibTeX

Kontakt

Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW
Vizepräsidium Hochschulentwicklung
Bahnhofstrasse 6
5210 Windisch

E-Mail: irf@fhnw.ch

Über das IRF

Das IRF ist das digitale Repositorium der Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW. Es enthält Publikationen, studentische Arbeiten und Projekte.

Links

IRF Handbuch
Liste der IRF Power User
Feedbackformular

www.fhnw.ch | Impressum | Datenschutz | Urheberrecht | IRF-Reglement