Nation-building by education statistics and data
Vorschaubild nicht verfügbar
Autor:innen
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2023
Typ der Arbeit
Studiengang
Sammlung
Typ
04A - Beitrag Sammelband
Herausgeber:innen
Töhler, Daniel
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Education, curriculum and nation-building
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
55-76
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Routledge
Verlagsort / Veranstaltungsort
London
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Survey-generated data and numbers displayed in statistics play a relevant role in nation-building. They do not simply reflect logical or nationally relevant knowledge related to the topic of the survey but are used for educational policy decisions and political governance and follow specific cultural concepts and categories, containing ideologies of social order accordingly. The Swiss example illustrates the importance attached to the “hard facts” during the planning phase of school reforms. The French case shows that the means of getting a statistical picture of the state of French primary education represented an important political gesture to create national awareness and mobilization in support of primary education. The Scottish educational statistics from the 1820s and 1830s show how education not only was used as an identifying feature for the Scottish nation, but also involved the danger of putting this nation at risk. Overall, the chapter illustrates how differently and context-dependently numbers and surveys were used to approach the common goal of strengthening national identity through schooling.
Schlagwörter
Fachgebiet (DDC)
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
978-1-0033-1598-8
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review des Abstracts
Open Access-Status
Closed
Lizenz
Zitation
BOSER HOFMANN, Lukas, Rebekka HORLACHER und Sébastien Akira ALIX, 2023. Nation-building by education statistics and data. In: Daniel TÖHLER (Hrsg.), Education, curriculum and nation-building. London: Routledge. S. 55–76. ISBN 978-1-0033-1598-8. Verfügbar unter: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/34676