Renforcer l'apprentissage du français langue étrangère grâce à la didactique intégrée des langues: une nouvelle recherche empirique en Suisse
Lade...
Autor:innen
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2023
Typ der Arbeit
Studiengang
Sammlung
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
LHUMAINE
Themenheft
Langage et pensée complexe
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
2
Seiten / Dauer
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
LHUMAIN
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Language learning is an integrative phenomenon, in which each new language fits into a pre-existing cognitive network. The didactics of plurilingualism has been developed over the last twenty years on the basis of these considerations and has been the subject of numerous theoretical publications along with proposals for language courses, but it has not always been implemented in schools. This can be partly explained by its lack of empirical basis. In the present article, we present a cross-sectional study currently being conducted in secondary schools in German-speaking Switzerland, which aims to document the implementation of plurilingual activities in L3 French classes. We focus here on the methodology employed. Using a mixed-methods design, we aim to measure the effects of the didactics of plurilingualism on learners' awareness of their learning of French, which is necessary for effective learning. Our research objective is to empirically attest to the theoretically positive effects of a didactic approach which is based on a dynamic and decompartmentalized conception of language learning.
Schlagwörter
plurilinguisme, plurilingualism, French as a Foreign Language, français langue étrangère, didactique intégrée des langues, plurilingual education, stratégies d'apprentissage, language learning strategies, conscience métacognitive, language learning awareness
Fachgebiet (DDC)
400 - Sprache, Linguistik
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
440 - Französisch, romanische Sprachen allgemein
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
440 - Französisch, romanische Sprachen allgemein
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
2968-2398
Sprache
Französisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Gold
Zitation
LAPAQUE, Pauline und Audrey FREYTAG LAUER, 2023. Renforcer l’apprentissage du français langue étrangère grâce à la didactique intégrée des langues: une nouvelle recherche empirique en Suisse. LHUMAINE. 2023. Nr. 2. DOI 10.26041/fhnw-10315. Verfügbar unter: https://doi.org/10.26041/fhnw-10315