Study abroad students’ social contacts in different linguistic contexts and their relationship with English use and development
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
25.09.2024
Typ der Arbeit
Studiengang
Sammlung
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Language Learning
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
74
Ausgabe / Nummer
S2
Seiten / Dauer
24-57
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Wiley
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Our contribution draws on quantitative data from a longitudinal mixed-methods study to uncover different patterns of social contacts of study abroad (SA) students and the relationship of these social contacts with (a) language use, (b) target language development, and (c) contextual variables. Data were obtained by means of online questionnaires pre, during, and post sojourn. English oral proficiency gains were measured using the Oral Proficiency Interview by Computer (OPIc) test before and after the stay. Latent profile analysis yielded four profiles of social contacts, which differed in terms of the degree of integration into the community of locals or international students. Students with distinct profiles differ significantly with respect to language use but not in terms of language gains. Regression analyses indicate that comparable progress in oral proficiency was made by students across profiles of social contacts and also by those in an English as a lingua franca (ELF) context suggesting that different SA context and networking patterns are conducive to second language (L2) gains.
Schlagwörter
Fachgebiet (DDC)
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
420 - Englisch
420 - Englisch
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
0023-8333
1467-9922
1467-9922
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
New Work
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Hybrid
Zitation
HEINZMANN, Sybille, Robert HILBE, Kristina EHRSAM und Lukas BLEICHENBACHER, 2024. Study abroad students’ social contacts in different linguistic contexts and their relationship with English use and development. Language Learning. 25 September 2024. Bd. 74, Nr. S2, S. 24–57. DOI 10.1111/lang.12674. Verfügbar unter: https://doi.org/10.26041/fhnw-11875