How socialization goals and peer social climate predict young children's concern for others: Evidence for a development shift between 2 and 4 years of age

Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Social Development
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
30
Ausgabe / Nummer
1
Seiten / Dauer
239-257
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Wiley
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Children's concern for others is shaped through socialization, but current theories make different predictions as to how and when in development this socializing occurs. Here we found that mothers' prosocial socialization goals (SGs) predicted concern for others in 2-year-old (n = 804) and 4-year-old (n = 714) children. In contrast, preschool teachers' SGs predicted concern for others only for 4-year-old children. In addition, a positive social climate among classroom peers predicted 4-year-olds' prosociality. These results suggest that the nuclear family environment impacts toddlers' concern for others before the broader social environment shapes their prosociality at preschool age.
Schlagwörter
peer effects, preschool, prososcial development, socialization
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
0961-205X
1467-9507
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Nein
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Hybrid
Lizenz
'https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/'
Zitation
Schmerse, D., & Hepach, R. (2020). How socialization goals and peer social climate predict young children’s concern for others: Evidence for a development shift between 2 and 4 years of age. Social Development, 30(1), 239–257. https://doi.org/10.1111/sode.12478