Preschool quality effects on learning behavior and later achievement in Germany: Moderation by socioeconomic status

Lade...
Vorschaubild
Autor:innen
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
23.01.2020
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Child Development
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
91
Ausgabe / Nummer
6
Seiten / Dauer
2237–2254
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Wiley
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
This study investigates whether children’s preschool experiences are associated with later achievement via enhanced learning behaviors using data from a German longitudinal study following children (N = 554) from age 3 in preschool to age 8 in second grade. There were two main findings. First, results suggest that more positive learning behaviors at school entry mediate effects of teacher–child interactions in preschool on second- grade achievement. Second, these effects varied by parental socioeconomic status (SES) indicating that low-SES children benefited the most. The findings highlight the role of preschool classroom environments in shaping the school readiness of children with socioeconomic risk factors.
Schlagwörter
preschool quality, learning behaviors, achievement, moderated mediation
Projekt
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
0009-3920
1467-8624
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Nein
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Hybrid
Lizenz
'https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/'
Zitation
Schmerse, D. (2020). Preschool quality effects on learning behavior and later achievement in Germany: Moderation by socioeconomic status. Child Development, 91(6), 2237–2254. https://doi.org/10.1111/cdev.13357