Young children create partner-specific referential pacts with peers
Lade...
Autor:innen
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
2014
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
Herausgeber:innen
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Developmental Psychology
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
50
Ausgabe / Nummer
10
Seiten / Dauer
2334-2342
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
American Psychological Association
Verlagsort / Veranstaltungsort
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
In 2 studies, we investigated how peers establish a referential pact to call something, for example, a cushion versus a pillow (both equally felicitous). In Study 1, pairs of 4- and 6-year-old German-speaking peers established a referential pact for an artifact, for example, a woman’s shoe, in a referential communication task. Six-year-olds, but not 4-year-olds, continued to use these same expressions with the same partner (even when they were over-informative) but shifted to simpler expressions, for example, shoe, with a new partner. In Study 2, both age groups were successful in establishing such partner-specific referential pacts with a peer when using a proper name. These results suggest that even preschool children appreciate something of the conventional nature of linguistic expressions, with significant flexibility emerging between ages 4 and 6.
Schlagwörter
peer interactions, referential pacts, common ground
Fachgebiet (DDC)
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
1939-0599
0012-1649
0012-1649
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Nein
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review der ganzen Publikation
Open Access-Status
Closed
Lizenz
Zitation
Köymen, B., Schmerse, D., Lieven, E., & Tomasello, M. (2014). Young children create partner-specific referential pacts with peers. Developmental Psychology, 50(10), 2334–2342. https://doi.org/10.1037/a0037837