Auflistung nach Autor:in "Sahrai, Diana"
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Publikation Blick in den Hörsaal der Pädagogischen Hochschule FHNW. Entwicklungstests im Masterstudium Sonderpädagogik mit Vertiefungsrichtung Heilpädagogische Früherziehung an der PH FHNW(Berufsverband Heilpädagogische Früherziehung der deutschen, rätoromanischen und italienischen Schweiz, 01.01.2020) Ermert Kaufmann, Claudia; Wabnitz, Sarah; Sahrai, Diana01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation 04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Die Kindertagesstätte als gesundheitsförderndes Setting: Zwischen normativen Idealen und alltagspraktischen Zwängen(VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2009) Sahrai, Diana; Bittlingmayer, Uwe H.; Sahrai, Diana; Schnabel, Peter-Ernst04A - Beitrag SammelbandPublikation Die Über- und Unterschätzung von Raum in Public Health(2009) Sahrai, Diana; Bittlingmayer, Uwe H.; Richter, Matthias; Bauer, Ullrich01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Differenz und Anerkennung in der Migration. Eine ethnografische Studie zu gesundheitsbezogenen Alltagspraktiken lateinamerikanischer Familien(Stiftung Schweizer Zentrum für Heil- und Sonderpädagogik, 2018) Sahrai, Diana; Bertschi, Isabella; Bittlingmayer, Uwe H.In Migrationsgesellschaften sind pädagogische, soziale und Gesundheitsinstitutionen tagtäglich mit Situationen konfrontiert, in denen kulturelle Differenzen zu Irritationen im Alltag führen. Auch wenn migrierte Personen sich die Kultur und Gesetze des Aufnahmelandes aneignen sollten, ist es aus einer menschenrechtlichen Perspektive unumgänglich, dass gleichzeitig kulturelle Differenzen anerkannt werden. Nebst der Auseinandersetzung mit diesem Spannungsfeld werden im Beitrag einige vorläufige Ergebnisse einer ethnografischen Studie vorgestellt, welche die gesundheitsbezogenen Alltagspraktiken von lateinamerikanischen Familien aus einer Differenzperspektive untersucht.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Education and Development in Afghanistan. Challenges and Prospects(transcript, 2018) Bittlingmayer, Uwe H.; Grundmeier, Anne-Marie; Kössler, Reinhart; Sahrai, Diana; Sahrai, Fereschta03 - SammelbandPublikation Eine Typologie des funktionalen Analphabetismus. Strukturelle Bestimmungen und notwendige Differenzierungen zur Analyse einer schwer greifbaren und heterogenen Zielgruppe(Bertelsmann, 2011) Sahrai, Diana; Gerdes, Jürgen; Drucks, Stephan; Tuncer, Hidayet04A - Beitrag SammelbandPublikation Einleitende Bemerkungen in problempräzisierender und sensibilisierender Absicht(VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2009) Schnabel, Peter-Ernst; Bittlingmayer, Uwe H.; Sahrai, Diana; Bittlingmayer, Uwe H.; Sahrai, Diana; Schnabel, Peter-Ernst04A - Beitrag SammelbandPublikation ELMi's Swiss partner project. Similarities and differences(03/2016) Bertschi, Isabella; Sahrai, Diana06 - PräsentationPublikation Elternbildungsprogramme(Klinkhardt, 2012) Hartung, Susanne; Sahrai, Diana; Sandfuchs, Uwe; Melzer, Wolfgang; Dühlmeier, Bernd; Rausch, Adly04A - Beitrag SammelbandPublikation Elternpartizipation im aktuellen frühpädagogischen Fachdiskurs(Pädagogische Hochschule FHNW, Institut für Spezielle Pädagogik und Psychologie, 2015) Ermert Kaufmann, Claudia; Kannengieser, Simone; Sahrai, Diana01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Entwicklung der Förderangebote im Frühbereich. Studie zur Analyse von besonders hohem sonderpädagogischem Förderbedarf für Kinder zwischen 0 – 4 Jahren mit besonderem Fokus auf dem Frühkindlichen Autismus (EFIF). Bericht. Beilage zur Botschaft an den Grossen Rat, 21.88, 07.04.21(Regierungsrat Kanton Aargau, 2020) Sahrai, Diana; Ermert Kaufmann, Claudia; Arisci, Nina05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Ethnohraphic insights into health literacy as social practice in vulnerable families in Switzerland(11/2016) Bertschi, Isabella; Sahrai, Diana06 - PräsentationPublikation Familienorientierung im Studium der Heilpädagogischen Früherziehung(Seismo, 2017) Bertschi, Isabella; Ermert Kaufmann, Claudia; Sahrai, Diana; Hänsenberger-Aebi, Franziska; Schäfer, Urs04A - Beitrag SammelbandPublikation Familienorientierung im Studium der Heilpädagogischen Früherziehung(Seismo, 2017) Bertschi, Isabella; Ermert Kaufmann, Claudia; Sahrai, Diana; Hänsenberger-Aebi, Franziska; Schäfer, Urs04A - Beitrag SammelbandPublikation Generic health literacy measurement instruments for children and adolescents: a systematic review of the literature(BioMed Central, 2018) Okan, Orkan; Lopes, Ester; Bollweg, Torsten M.; Bröder, Janine; Messer, Melanie; Bruland, Dirk; Bond, Emma; Carvalho, Graça S.; Sørensen, Kristine; Saboga-Nunes, Luis; Levin-Zamir, Diane; Sahrai, Diana; Bittlingmayer, Uwe H.; Pelikan, Jürgen; Thomas, Malcolm; Bauer, Ullrich; Pinheiro, PauloBackground: Health literacy is an important health promotion concern and recently children and adolescents have been the focus of increased academic attention. To assess the health literacy of this population, researchers have been focussing on developing instruments to measure their health literacy. Compared to the wider availability of instruments for adults, only a few tools are known for younger age groups. The objective of this study is to systematically review the field of generic child and adolescent health literacy measurement instruments that are currently available. Method: A systematic literature search was undertaken in five databases (PubMed, CINAHL, PsycNET, ERIC, and FIS) on articles published between January 1990 and July 2015, addressing children and adolescents ≤18 years old. Eligible articles were analysed, data was extracted, and synthesised according to review objectives. Results: Fifteen generic health literacy measurement instruments for children and adolescents were identified. All, except two, are self-administered instruments. Seven are objective measures (performance-based tests), seven are subjective measures (self-reporting), and one uses a mixed-method measurement. Most instruments applied a broad and multidimensional understanding of health literacy. The instruments were developed in eight different countries, with most tools originating in the United States (n = 6). Among the instruments, 31 different components related to health literacy were identified. Accordingly, the studies exhibit a variety of implicit or explicit conceptual and operational definitions, and most instruments have been used in schools and other educational contexts. While the youngest age group studied was 7-year-old children within a parent-child study, there is only one instrument specifically designed for primary school children and none for early years. Conclusions: Despite the reported paucity of health literacy research involving children and adolescents, an unexpected number of health literacy measurement studies in children’s populations was found. Most instruments tend to measure their own specific understanding of health literacy and not all provide sufficient conceptual information. To advance health literacy instruments, a much more standardised approach is necessary including improved reporting on the development and validation processes. Further research is required to improve health literacy instruments for children and adolescents and to provide knowledge to inform effective interventions.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Gesundheit als soziale Kosntruktion und als gesellschaftliches Phänomen(Barbara Budrich, 2017) Sahrai, Diana; Bittlingmayer, Uwe H.; Budde, Jürgen; Dlugosch, Andrea; Sturm, Tanja04A - Beitrag SammelbandPublikation Gesundheitliche Ungleichheit. Plädoyer für eine ergänzende ethnologische Perspektive(Bundeszentrale für Politische Bildung, 11/2010) Bittlingmayer, Uwe H.; Sahrai, Diana01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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