Auflistung nach Autor:in "Samuel, Olga"
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Publikation Analytics of social media data - State of characteristics and application(Elsevier, 2022) Zachlod, Cécile; Samuel, Olga; Ochsner, Andrea; Werthmüller, Sarah01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Commitment zu unterschiedlichen Zeitpunkten des Berufseinstiegs bei vertraglicher Gebundenheit(Springer, 2021) Raff, Tilmann; Wombacher, Jörg; Samuel, Olga; Thorrold, CraigDas Commitment von Berufseinsteigenden mit einer zeitlich befristeten vertraglichen Gebundenheit (z.B. Auszubildende, dual Studierende) an die Organisation besitzt eine große Bedeutung, damit diese auch im Anschluss an die Vertragsbindung die Organisation nicht wechseln. Es wird der Frage mittels Mehrgruppen-Kausalmodell nachgegangen, ob in unterschiedlichen Phasen des Berufseinstiegs das affektive und das normative Commitment eine unterschiedliche Bedeutung für die Wechselabsicht der Mitarbeitenden besitzen. Zu diesem Zweck werden gebundene Berufseinsteigende zu einem sehr frühen Zeitpunkt der Beschäftigung (Gruppe 1) und zu einem späteren Zeitpunkt (Gruppe 2) unterschieden. Zuvor werden die Messmodelle für das Commitment sowohl in einem Pretest als auch in der Hauptuntersuchung überprüft. Die Ergebnisse zeigen einen Anstieg der Bedeutung des normativen Commitment für die Gruppe der Berufseinsteigenden mit vertraglicher Gebundenheit auf. Insgesamt zeigt sich in beiden betrachteten Phasen zwar eine höhere Relevanz des affektiven im Vergleich zum normativen Commitment. Dennoch zeigt die höhere Bedeutung des normativen Commitments in der Zeit vor dem Ende der Gebundenheit, die Notwendigkeit von geeigneten Maßnahmen auf, um die Mitarbeitenden von einem Wechsel der Arbeitgebenden abzuhalten. Praktische Relevanz Wenn Unternehmen Berufseinsteigende einstellen und an das Unternehmen binden möchten, geschieht dies oft durch eine vertragliche Vereinbarung. Der Beitrag stellt für das Bindungsmanagement von Berufseinsteigenden mit Vertragsgebundenheit die steigende Bedeutung des normativen Commitments heraus. Neben der stattfindenden Sozialisation entfalten die in der sehr frühen Anfangsphase getätigten Investitionen - beispielsweise in Form von Berufseinstiegsprogrammen - ihre Wirksamkeit erst in einer späteren Phase des Berufseinstiegs. So senken diese Investitionen die Wahrscheinlichkeit, dass die Berufseinsteigenden nach Ende der Vertragsgebundenheit das Unternehmen verlassen.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Corporate Volunteering aus der Perspektive schweizerischer NPO(Springer Gabler, 2012) Schilling, Axel Reinhard; Samuel, Olga; Wehner, Theo; Wehner, Theo; Gentile, Gian-ClaudioAufgrund einer empirischen Untersuchung werden Sichtweisen von Schweizer NPO auf die Bedeutung von Corporate Volunteering-Aktivitäten diskutiert.04A - Beitrag SammelbandPublikation Corporate Volunteering: Benefits and Challenges for Nonprofits(Wiley, 23.09.2013) Samuel, Olga; Wolf, Patricia; Schilling, Axel ReinhardIn the frame of corporate social responsibility, corporate volunteering is almost exclusively studied from the point of view of companies, while the perspectives of nonprofit organizations are neglected. Hence, this article focuses on the perspective of managers of nonprofit organizations on volunteer partnership projects with for-profit companies. In the center of this article lie nonprofit managers' strategy and motivation for participating in corporate volunteering, conception of corporate volunteer activities, and the often-cited win-win-win aspect. Key findings suggest that a majority of the questioned nonprofits lack strategic behavior and management tools for undertaking volunteer partnership projects with companies. Nevertheless, corporate volunteering is widely perceived as an opportunity and a promising method of raising donations for nonprofit organizations. This article suggests that the key to successful future cooperation between nonprofits and profit-oriented organizations lies in the processes of internal evaluation and subsequent strategy development.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Decoding corporate volunteering in Swiss nonprofit organisations - challenges and solutions(Eidgenössische Technische Hochschule Zürich (ETH), 2015) Samuel, Olga11 - Studentische ArbeitPublikation Effiziente Akquisition von Teilnehmenden(Galledia, 04/2015) Samuel, Olga; Helbling, Thomas01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Eigene Online-Befragungen erfolgreich realisieren(Engeli, 2020) Samuel, Olga; Greiwe, Stephanie01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Evaluation of the existing Swiss institutional R&D funding instruments for the implementation of the space-related measures. Final report to the Swiss Space Office, State Secretariat for Education, Research, and Innovation (SERI)(State Secretariat for Education, Research, and Innovation (SERI), 2015) Barjak, Franz; Bill, Marc; Samuel, Olga05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Gehen oder Bleiben? – Commitment zu unterschiedlichen Zeitpunkten des Berufseinstiegs und der Einfluss auf die Wechselabsicht(Springer, 2021) Raff, Tilmann; Wombacher, Jörg; Samuel, Olga; Thorrold, CraigDas Commitment von Berufseinsteigenden mit einer zeitlich befristeten vertraglichen Gebundenheit (z. B. Auszubildende, dual Studierende) an die Organisation besitzt eine große Bedeutung, damit diese auch im Anschluss an die Vertragsbindung die Organisation nicht wechseln. Es wird der Frage mittels Mehrgruppen-Kausalmodell nachgegangen, ob in unterschiedlichen Phasen des Berufseinstiegs das affektive und das normative Commitment eine unterschiedliche Bedeutung für die Wechselabsicht der Mitarbeitenden besitzen. Zu diesem Zweck werden gebundene Berufseinsteigende zu einem sehr frühen Zeitpunkt der Beschäftigung (Gruppe 1) und zu einem späteren Zeitpunkt (Gruppe 2) unterschieden. Zuvor werden die Messmodelle für das Commitment sowohl in einem Pretest als auch in der Hauptuntersuchung überprüft. Die Ergebnisse zeigen einen Anstieg der Bedeutung des normativen Commitment für die Gruppe der Berufseinsteigenden mit vertraglicher Gebundenheit auf. Insgesamt zeigt sich in beiden betrachteten Phasen zwar eine höhere Relevanz des affektiven im Vergleich zum normativen Commitment. Dennoch zeigt die höhere Bedeutung des normativen Commitments in der Zeit vor dem Ende der Gebundenheit, die Notwendigkeit von geeigneten Maßnahmen auf, um die Mitarbeitenden von einem Wechsel der Arbeitgebenden abzuhalten. Praktische Relevanz: Wenn Unternehmen Berufseinsteigende einstellen und an das Unternehmen binden möchten, geschieht dies oft durch eine vertragliche Vereinbarung. Der Beitrag stellt für das Bindungsmanagement von Berufseinsteigenden mit Vertragsgebundenheit die steigende Bedeutung des normativen Commitments heraus. Neben der stattfindenden Sozialisation entfalten die in der sehr frühen Anfangsphase getätigten Investitionen – beispielsweise in Form von Berufseinstiegsprogrammen – ihre Wirksamkeit erst in einer späteren Phase des Berufseinstiegs. So senken diese Investitionen die Wahrscheinlichkeit, dass die Berufseinsteigenden nach Ende der Vertragsgebundenheit das Unternehmen verlassen.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Knowledge Transfer Study 2010 – 2012. Final Report to the European Commission, DG Research & Innovation(2013) Barjak, Franz; Arundel, Anthony; Es-Sadki, Nordine; Perrett, Pieter Jan; Samuel, Olga; Lilischkis, Stefan05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Philosophie und Grundlagen des Marketings (Skript): Erfolgreich Kunden und Kundinnen akquirieren und rentable Kunden und Kundinnen langfristig binden(Open Education Platform, 2021) Greiwe, Stephanie; Helbling, Thomas; Samuel, OlgaDas primäre Ziel des Marketings ist eine profitable Befriedigung der Kundenbedürfnisse. Nach einer Einleitung in die Aufgaben des Marketings sowie Marketingphilosophie werden Kundenbedürfnisse und -nutzen näher erläutert und verschiedene Marketingkonzepte und Instrumente sowie die Durchführung von Marketinganalysen erläutert. Besondere Aufmerksamkeit wird auf die Kundenakquisition und -bindung gelegt.02 - MonographiePublikation Silos and sated sustainability: the need for a common framework(2020) Nikoulina, Anya; Staley, Larssyn; Samuel, OlgaUniversities can play a key role in bringing change in society when it comes to sustainability (Dagiliūtė, Liobikienė, & Minelgaitė, 2018). Busines schools must train and equip future business leaders with the skills needed to address sustainability. When it comes to integrating sustainability into business education, there are challenges: organizational, terminological and capabilities (Figueiró & Raufflet, 2015). Currently, sustainability education in business education is highly fragmented (Graham, Trendafilova, & Ziakas, 2018). Kassel et al. (2016) assert that business education often suffers from traditional disciplinary silos: focusing on concepts, analysis, methods and investigation techniques – often losing track of the big picture (Shrivastava, 2010). Figueiró & Raufflet (2015) discuss two approaches to teaching for sustainability: a horizontal integration in which sustainability is ”interwoven through different courses on the curriculum” and a vertical in which stand-alone courses are introduced. Their findings show that a more real-world, interdisciplinary approach is needed to ultimately help “students and citizens to co-operate in integrating sustainability issues in real societal decision-making processes” (2015, p. 30). Blake, Sterling, & Goodson (2013) show that students prefer a reframing of curriculum content rather than additional courses. Educators we need to change the culture and our educational practice and thinking. Sterling (2010), Figueiró & Raufflet (2015) Erskine & Johnson (2012) and Kessel (et al. 2016) speak of a paradigm shift in order to change from transmissive education about sustainability to transformative education for sustainability. Students are constantly confronted with sustainability, but need to be given a coherent set of tools and the opportunity to experience how sustainability affects their education. In this workshop, we aim to discuss the barriers to transformative education for sustainability. The focus is not on content or what she be taught, but rather how can organisational barriers / traditional disciplinary silos can be overcome for curriculum development for sustainability.06 - PräsentationPublikation Small businesses’ social responsibility and political activity survey studies: a review, synthesis, and research agenda(SAGE, 2022) Lindeque, Johan Paul; Samuel, Olga; Kraft, CorinThis systematic review assesses the development of survey-based small business social responsibility (SBSR) and political activity (SBPA) research over the last 30 years. Survey research designs are a widely adopted approach to studying SBSR and SBPA, making a significant contribution to the small business nonmarket strategy (SBNS) research agenda. Survey research has been used in a quarter of the 203 SBNS research publications identified, 60% of all quantitative SBSR studies and 100% of all quantitative SBPA publications. This review identified a total of 53 survey-based studies of SBSR and SBPA in a multidisciplinary selection of 40 top journals. The SBSR articles reviewed primarily focused on environmental themes, CSR strategies, and CSR performance at the macro level and micro concerns around entrepreneurial commitment/attitudes to CSR. The SBPA articles had no clear focal phenomena. The theoretical positioning of the articles used primarily organizational and organizational field level theoretical foundations, in SBSR studies the main theory used was stakeholder approaches/theory, resource-based approaches and (meso/micro) institutional theory, while the SBPA research was clearly oriented toward resource-based approaches. The SBSR studies in contrast to the SBPA research had a far clearer set of established predictor, outcome, moderating/mediating, and control variables. In terms of survey research design the results show a consistent and ongoing improvement of the research designs, but many norms of good survey design are not yet consistently adopted in SBSR and SBPA research. Critically the literature lacks replication of results. Future studies should pursue replication studies and adopt methodological best practice.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation The societal case for small business social responsibility: a review of the evidence of societal impact types and their relevance to stakeholders(Routledge, 2022) Lindeque, Johan Paul; Samuel, Olga; Kudłak, Robert; Barkemeyer, Ralf; Preuss, Lutz; Heikkinen, Anna04A - Beitrag Sammelband