Institut Kunst
Dauerhafte URI für die Sammlung
Listen
Auflistung Institut Kunst nach Erscheinungsdatum
Gerade angezeigt 1 - 20 von 87
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- PublikationWenn alles still ist, geschieht am meisten(Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW, 2007) Stäuble, Jürg; Sinnreich, Ursula; Munz, Regine; Hischier, ElisabethDokumentation zu Julie Zimmers Raum der Stille in der Kantonalen Psychiatrischen Klinik Liestal, hervorgegangen als Siegerprojekt aus dem Ideenwettbewerb des Instituts Kunst der Hochschule für Gestaltung und Kunst HGK der Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW in Basel, im Auftrag der Kantonalen Psychiatrischen Klinik Liestal.02 - Monographie
- PublikationIntro - Organizing Realism(Starship, 2008) Voss, Jeronimo; Kirchner, Martin; Umsonst, Siw [in: Starship]01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
- PublikationBachelor und Diplom 2008 - Institut Medienkunst(Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW, 2008)05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
- PublikationDiplom 2009 - Institut Kunst(Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW, Institut Kunst, 2009)05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
- PublikationRealism and the Conceptual Escape(Hatje Cantz, 2009) Voss, Jeronimo; Chung, Jay; Takeki Maeda, Q [in: Geschichte/History]»Geschichte / History«. Unter diesem mit Bedacht weitgefassten Überbegriff hat der Kulturkreis der deutschen Wirtschaft in diesem Jahr den ars viva-Preis im Bereich Bildende Kunst ausgelobt. Ausgezeichnet wurden die mexikanische Künstlerin Mariana Castillo Deball (*1975), das amerikanisch-japanische Künstlerduo Jay Chung & Q Takeki Maeda (*1976/1977) und der israelische Künstler Dani Gal (*1975). Dabei überzeugte die Jury an den Arbeiten von Mariana Castillo Deball vor allem die fantasievolle Mehrstimmigkeit, die sie durch die Vermengung historischer Fakten mit ihren eigenen Fiktionen erzeugt. Dani Gal setzt sich in seinen Sound- und Videoinstallationen intensiv mit der medialen Geschichtskonstruktion der Nachkriegszeit auseinander und lässt den Betrachter an ihnen teilhaben. Bei dem Künstlerduo Jay Chung & Q Takeki Maeda war der humorvolle Umgang mit der geschichtlichen Aufladung der heutigen Medien- und Warenwelt ausschlaggebend für die Preisvergabe.04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift
- PublikationActualizing Realism(Dumont Verlag, 2010) Voss, Jeronimo; Stakemeier, Kerstin; Raether, Johannes Paul; Sehrt, Jessica [in: What is waiting out there]Can art make disparate realities perceivable and prompt us to participate reflectively in them? That is the central question to be posed by the 6th Berlin Biennale for Contemporary Art. How can it aid the viewer in assuring him/herself of his/her existence and of the world, in feeling more present in this world? Does it have the means at its disposal which film or other media and art forms do not? How can it call attention to the gap between the pseudo reality postulated by the public and personal life reality, how can it criticize this gap, or raise an awareness of it? How can it convey strange and unfamiliar realities by means other than hermetically sealed narrative forms, and thus reflect this strangeness in our own reality? In the midst of the overwhelming abundance of visual imagery produced incessantly by our media, how can reality and a critical view of its underlying conditions even be created? And finally, how does this reality relate to the present and its “passion for the real”?04B - Beitrag Konferenzschrift
- PublikationInstitut Kunst Diplom Bachelor 2010(Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW, Institut Kunst, 2010)05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
- PublikationFloating Gaps. Performance Chronik Basel (1968-1986)(Diaphanes, 2011) Wilke, Alice; Mathis, MudaDie Performance Chronik Basel Band 1 dokumentiert performative Arbeiten über bisher weitgehend unpublizierte Fotografien, zahlreiche ZeitzeugInnen-Interviews und Videostills, vor dem einsetzenden »Floating Gap« – der kollektiven Erinnerungslücke. In einem eng abgesteckten, exemplarischen Feld werden beispielhafte performative Praktiken von 1968 bis zur Mitte der 1980er Jahre aufbereitet und reflektiert.02 - Monographie
- PublikationAusstellungsprojekt mit 7 Studierenden aus dem Institut Kunst(Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW, Institut Kunst, 2011) Gysi, Lara; Hostettler, Jan; Koch, Ariane; Lenz, Rahel; Madörin, Philipp; Reinau, Philippe; Wirz, PedroAnlässlich der Ausstellung vom 13. Mai - 09 Juli 2011 Kunstverein Duisburg05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
- PublikationEinladungskarten Institut Kunst, Diplom Bachelor 2011(Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, 2011)05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
- PublikationEtwas mit 21(Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW, Institut Kunst, 2011)02 - Monographie
- PublikationEinladungskarten Institut Kunst, Diplom Bachelor 2012(Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW, 2012)05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
- PublikationBachelor of Arts in Kunst(Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW, Institut Kunst, 2013)05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
- PublikationPreservation of Digital Art & Cultural Heritage. A graduate program at Bern University of the Arts. Teaching Conservation-Restoration(Conservation Exposition Restauration d'Objets d'Art, 2014) [in: CeROArt]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationPhantasmagorical Horizon(Revolver Publishing, 2014) Voss, JeronimoThe artist book "Phantasmagorical Horizon" by Jeronimo Voss translates his exhibition of the same title at MMK Zollamt, Museum für Moderne Kunst Frankfurt am Main on to transparent paper pages. Phantasmagoria originated as a Magic Lantern show, between spectacle and scientific education, after the French Revolution in Paris. Institutional media history often relates to it as the Prehistory of Cinema. ?Phantasmagorical Horizon? develops a different story. In it, Voss' full-dome projection ?Eternity through the Stars?, first shown at dOCUMENTA (13) in Kassel, or the slide show ?In Dependent Gravity? appear as translucent montages of texts and images. Furthermore, authors Astrid Mania, Christiane Ketteler and Chris Tedjasukmana took the exhibition as a starting point for their book contributions on Phantasmagoria.03 - Sammelband
- Publikation80 colour pencils(edition fink, 2015) Ritzmann, MarionPublished as part of “Fortsetzung folgt” / 80 full-page illustration in colour, pad binding The artist’s pad “80 colour pencils” by Marion Ritzmann is published as part of the series “Fortsetzung folgt” (to be continued), an open sequence of individual publications, which are connected and contextualized through the artist’s website as an integral part of the project. The starting point for “80 colour pencils” is a box of eighty crayons in different colours and the concept of painting an A4 sheet of paper completely with each of them, resulting in eighty monochrome drawings. For the publication, these were facsimiled and glued into a pad as a colour fan. A bit-link on the cover page takes us to the corresponding entry on the artist's website, where we find further documentary visual material and a description of the work.02 - Monographie
- PublikationProduction, Reproduction, Co-operation: The Villa from “Negative Utopia” to Communal House(Spector Books, 2015) Voss, Jeronimo; Sehrt, Jessica; Tattara, Martino; Aureli, Pier Vittorio; Stiehl, Martin; Hirsch, Nikolaus; Hiller, Christian; Peleg, Hila; Wilfried, Kuehn; Fezer, Jesko [in: Dogma + Realism Working Group: Communal Villa. Production and Reproduction in Artists’ Housing]How can the housing question (Wohnungsfrage) be appropriately reformulated in an age in which the work / life distinction is becoming increasingly blurred? The Realism Working Group and the architecture firm Dogma – in consultation with Florian Schmidt, Studio Commissioner of the Kulturwerk bbk berlin – are developing new living and working spaces for artists that challenge traditional designs and their underlying economic frameworks.04B - Beitrag Konferenzschrift
- PublikationDogma + Realism Working Group: Communal Villa. Production and Reproduction in Artists’ Housing(Spector Books, 2015) Burghardt, Robert; Voss, Jeronimo; Jessica, Sehrt; Martin, Stiehl; Tattara, Martino; Schmidt, Florian; Aureli, Pier VittorioWie kann die Wohnungsfrage in einer Zeit, in der sich die Differenz zwischen Leben und Arbeit immer mehr auflöst, neu formuliert werden? Die Realism Working Group und das Architekturbüro Dogma, beraten von Florian Schmidt, Atelierbeauftragter des Kulturwerks bbk berlin, entwerfen neue Wohn- und Arbeitsräume für Künstler*innen, die traditionelle Raumkonzepte und deren ökonomische Strukturen in Frage stellen.02 - Monographie
- PublikationAn einem grauen Nachmittag flog ein roter Kran – Zehn Texte zu zehn Arbeiten von Marion Ritzmann(edition fink, 2015) Stegmann, Markus; Georg, Rutishauser [in: Fortsetzung folgt]Published as part of “Fortsetzung folgt” by Marion Ritzmann / Newspaper, loose sheets, folded The newspaper “An einem grauen Nachmittag flog ein roter Kran” (On a grey afternoon a red crane flew) contains a collection of texts by Markus Stegmann and is published as part of the series “Fortsetzung folgt” (to be continued), an open sequence of individual publications on the artistic work of Marion Ritzmann. In ten literary texts, the author takes us on a personal encounter with ten selected works by the artist. The bit-link on the title page takes us to the online layout of the texts on the artist’s website, which was developed as part of the publication series, and from there to further texts, documentary images and descriptions of all the work, as well as to the complete imprint of the publication series “Fortsetzung folgt”. Textzeitung / Teilpublikation aus: Fortsetzung folgt;04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift
- PublikationFanfares for Effective Freedom(Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW, Institut Kunst, 2015) Voss, Jeronimo [in: Website]Jeronimo Voss began his research on the history of Cybernetics in 2006. It took him from ancient mythology of navigation to the strategies of present-day big data governance. The story connects the Cybersyn Opsroom of the early 1970s state planned economy in Chile with its contemporary version of business consultancy in Switzerland. In previous exhibitions Jeronimo Voss presented this narrative as an illusional overhead projection. The story is now translated into its consequential form of an online display linking to further material in the web. Collaborators: Institut für Gebrauchsgrafik The Institut für Gebrauchsgrafik was founded in 2011 in Frankfurt am Main focusing on design and media production for the spheres of science, education, culture and social projects. Das Institut für Gebrauchsgrafik wurde 2011 in Frankfurt am Main gegründet, mit dem Fokus auf Gestaltung und Medienproduktion für Wissenschaft, Bildung, Kultur und Soziales.10 - Elektronische-/ Webpublikation