Institut für Kooperationsforschung und -entwicklung

Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/4

Listen

Ergebnisse nach Hochschule und Institut

Gerade angezeigt 1 - 10 von 79
  • Vorschaubild
    Publikation
    Conciliation de la vie professionnelle et de la vie privée pour médecins et femmes médecins des hôpitaux: Un guide pratique
    (Institut für Kooperationsforschung und -entwicklung, 05/2023) Frey, Julia; Kwakye, Delia; Liebig, Brigitte
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Vorschaubild
    Publikation
    "Von Patientinnen und Patienten erhalte ich nur positive Rückmeldungen"
    (MEDISER VSAO-ASMAC, 06/2023) Frey, Julia; Liebig, Brigitte
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Should I Stay, or Should I Go?Job Satisfaction as a Moderating Factor between Outcome Expectations and Entrepreneurial Intention among Academics
    (Springer, 2021) Bläse, Richard; Schneider, Noemi; Liebig, Brigitte
    Both psychological and entrepreneurship research emphasize the pivotal role of job satisfaction in the process of entrepreneurial career decisions. In fact, a co-relationship between entrepreneurial intention, job satisfaction, and organizational commitment was demonstrated recently. Prior research operationalized entrepreneurial careers as an escape from poor work environments; thus, there is a lack of understanding regarding how job-satisfaction and outcome expectations can motivate and trigger academic entrepreneurship within and related to the environment of universities (e.g., spin-off activities). In this study, drawing on Social Cognitive Career Theory delineated by Lent and colleagues and the concept of entrepreneurial intention, we addressed the role of job satisfaction as a moderating factor between outcome expectations and entrepreneurial intention. Furthermore, we examined to what extent (a) entrepreneurial intention and (b) spin-off intention are determined by certain outcome expectations and perceived behavioral control. This paper purports to study academic researchers in specialized and non-technical fields and builds on a survey of 593 academic researchers at Swiss Universities of Applied Science (UAS). Supporting our hypothesis, we showed that outcome expectations are a significant predictor for entrepreneurial intentions, in general, and spin-off intentions, in particular. Finally, a multi-group analysis corroborated that job dissatisfaction partly operates as a motivational factor in entrepreneurial transition and interactions with entrepreneurial outcome expectations. In conclusion, the concept of job satisfaction and the theoretical approach of Social Cognitive Career Theory seems to be relevant to study and to encourage academic entrepreneurship as career decisions of the academic researchers.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Interprofessionelle Qualitätszirkel für die Palliativversorgung
    (EMH Schweizerischer Ärzteverlag, 2021) Degen, Eveline; Liebig, Brigitte
    Interprofessionelle Qualitätszirkel können Fachleute unterschiedlichster Disziplinen zusammenführen, um die Herausforderungen des beruflichen Alltags in der allgemeinen und spezialisierten Palliative Care gemeinsam zu bewältigen. Ein aktuelles Projekt im Rahmen des Nationalen Forschungsprogramms «Gesundheitsversorgung » (NFP 74) hat dazu in enger Kooperation mit Hausärztinnen und Hausärzten ein Konzept und eine Agenda entwickelt.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Diversität als Innovationsfaktor: ein Toolkit
    (WEKA, 01.07.2021) Mittner, Debora; Liebig, Brigitte
    Diversität bildet einen wichtigen Erfolgsfaktor für Innovation. Organisationen, die diesen Faktor nutzen wollen, müssen ihre betrieblichen Voraussetzungen entsprechend inklusiv gestalten und entwickeln. Das Toolkit: Women & Diversity in Innovation stellt KMU und Grossorganisationen dazu Anregungen und Instrumente im Innovationsbereich bereit. Nach einem Piloten mit sechs Unter- nehmen ist das Toolkit auf der Website diversity-in-innovation.ch seit Kurzem im Netz verfügbar.
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Vorschaubild
    Publikation
    FEMSPIN Report: Spin-Offs and Start-Ups of Female Academics at Swiss Universities: Activities and Support
    (Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW, 04/2023) Liebig, Brigitte; Soltermann, Alain
    This report aims to encourage reflection, exchange, and knowledge building on female academic entrepreneurship in Switzerland. It presents new data on spin-off and start-up activities by female academics at Swiss universities and research institutes. The survey highlights that female academics are still rarely involved in the commercialization of knowledge from R&D in Switzerland. More than that, most of Swiss universities and research institutes offer support for academic entrepreneurship in general, but few specifically target their support at female academics. The authors make clear, that activities are needed to support spin-off and start-up creation in all fields of research with a particular focus on women. A close collaboration between gender equality, knowledge transfer, and innovation is essential to close the existing gender gap in academic entrepreneurship.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Vorschaubild
    Publikation
    Vereinbarkeit von Beruf und Privatleben von Spitalärztinnen und -ärzten: Eine Wegleitung
    (Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW, Institut für Kooperationsforschung und -entwicklung, 03/2023) Frey, Julia; Kwakye, Delia; Liebig, Brigitte
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Erfahrungen im Gründen und Führen von Unternehmen. Eine Befragung des wissenschaftlichen Personals an Schweizer Fachhochschulen
    (Forum Neue Medien in der Lehre Austria, 2022) Morandi, Pietro; Blaese, Richard; Liebig, Brigitte
    An Fachhochschulen tätige Dozierende und wissenschaftliche Mitarbeitende sollen heute nicht nur über akademische, sondern auch berufliche Erfahrung verfügen. In diesem Beitrag wird untersucht, in welchem Maße Erfahrungen im Gründen und Führen von Unternehmen – als eine Variante dieses „doppelten Kompetenzprofils“ – im akademischen Personal der Schweizer Fachhochschulen verbreitet sind und welche Eigenschaften die gegründeten Unternehmen der Hochschulmitarbeitenden charakterisieren. Die Analyse basiert auf Querschnittsdaten aus dem Jahre 2019, die in einer Online-Befragung des wissenschaftlichen Personals an sieben öffentlich-rechtlichen schweizerischen Fachhochschulen erhoben wurden.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    From a deliberative to an implementing mindset a process-oriented view of the formation of academic entrepreneurial intention
    (Bentham, 20.07.2021) Blaese, Richard; Liebig, Brigitte
    Background: Previous intention-based research has not considered whether participants are in the motivational or in the actional phase. In turn, this creates a gap of knowledge concerning the cognitive and motivational processes involved in the formation of Entrepreneurial Intention (EI). By applying the Theory of Planned Behavior (TPB), the present study addresses the formation of EI to commercialize research knowledge, focusing on the transition from motivation to implementation in the context of academia. Methods: Drawing on cross-sectional data of 490 researchers, segmented regression analysis was conducted to analyze the influence of entrepreneurial engagement on EI-growth. Multi-group Structural Equalization Modeling (SEM) was then used to test the moderation effects of engagement on the relationship between motivational factors and entrepreneurial intention. Results and Discussion: The analysis revealed a direct influence of engagement on EI, as well as a threshold of EI-growth per the context of a Rubicon crossing after the initiation of the first gestation action. Our data also show a growing influence of endogenous factors (e.g., attitudes and perceived behavior control) on EI during the venture creation process. The second part of the study contributes by testing the effects of entrepreneurial rewards on TPB-antecedents moderated by engagement. Conclusion: Until today, research mostly relied on cross-sectional data to predict and measure the strength of EI in the phase preceding the launch of a new business without considering whether participants are in the motivational or in the actional phase. Our finding highlights the need to shift from focusing entrepreneurship research solely on intentions to now on the process and implementation perspective.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift