Institut für Kooperationsforschung und -entwicklung

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    Managing COVID-19 in workplaces – a theoretical framework for integral employees’ health
    (Emerald, 05.04.2022) Gauer, Sandra; Germann, Barbara
    Purpose The purpose of this paper is to develop a framework on how to deal with stressors emerging from the COVID-19 outbreak. The theoretical framework aims to explain pandemic-related stressors and potential ways to prevent them, considering a wide range of interacting factors at individual, team and organizational levels to ensure their employees’ health. Design/methodology/approach The authors drew on an integrative literature review to identify pandemic-related stressors influenceable by the organization and gathered solution approaches to counteract them. Popular psychological stress theories served as a theoretical base for the framework. Findings The authors based the framework on an integration of the transactional stress theory (Lazarus and Folkman, 1984) and the job demands resources model (Schaufeli and Bakker, 2004), focusing on their respective theoretical strengths. The final framework offers a solid orientation for scholars regarding the introduction of holistic and strategic measures in coping with pandemic-related stressors. A section describing possibilities for practitioners’ use of the framework has been integrated. Originality/value To the best of the authors’ knowledge, this study is the first to offer a framework on how to handle COVID-19-related stressors in the workplace by implementing teamwide and companywide measures.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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    Publikation
    Einfluss des Büroraums und des begleitenden Veränderungsprozesses auf die psychische Gesundheit: Ergebnisse des Forschungsprojekts "Office, Change & Health"
    (Gesundheitsförderung Schweiz, 03/2018) Schanné, Fabienne; Windlinger, Lukas; Konkol, Jennifer; Weichbrodt, Johann; Schläppi, Michael; Gisin, Leila Jennifer; Degenhardt, Barbara
    Im Rahmen des von Innosuisse unterstützten Forschungsprojekts «Offices, Change & Health» wurde in sechs Organisationen der Einfluss von Büroräumen und des begleitenden Veränderungsprozesses auf die psychische Gesundheit und das Arbeitsengagement der Mitarbeitenden untersucht. Die wichtigsten Erkenntnisse der Untersuchung sind: (1) Der Büroraum hat einen relevanten Einfluss auf das psychische Wohlbefinden und das Arbeitsengagement. (2) Die relevanten Einflussfaktoren des Büroraums unterscheiden sich je Organisation. (3) Das Workplace Change Management hat einen relevanten Einfluss auf das psychische Wohlbefinden. (4) Die Bewertung der Büroflächen und des Veränderungsprozesses durch Experten entspricht nicht der Wahrnehmung durch die Mitarbeitenden. (5) Die Kompetenzanforderungen an Führungskräfte für gesundes Arbeiten in neuen Arbeitswelten sind hoch. Für Organisationen empfiehlt es sich, die für sie spezifisch relevanten Faktoren und Kompetenzen zu ermitteln, um den Wechsel und die Arbeit in neuen Büroräumlichkeiten gesundheitsgerecht zu gestalten.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht