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Publikation Gemeinsam gegen Mobbing an Schulen: Interprofessionelle Kooperation in der Antimobbingarbeit zwischen Klassenlehrpersonen, Heilpädagog:innen, Schulsozialarbeitenden und Fachpersonen Tagesbetreuung(Hochschule für Soziale Arbeit FHNW, 2024) Lozano, Daniel; Pfeuffer, AndreasIn dieser Masterarbeit wurde die interprofessionelle Kooperation in der Antimobbingarbeit (AMA) an drei Schulen untersucht. Anhand deskriptiver Analysen und vertiefender qualitativer Interviews mit Lehrpersonen, Heilpädagog:innen, Schulsozialarbeitenden und Fachpersonen der Tagesbetreuung wurden die Zusammenarbeit sowie die damit verbundenen Herausforderungen und Entwicklungsbedarfe umfassend analysiert. Basierend auf dem Modell von Wocken (vgl. 1988) wurden auf der Organisations-, der Persönlichkeits-, der Beziehungs- und der Sachebene Stärken, Schwächen sowie Verbesserungspotenziale der interprofessionellen Kooperation identifiziert. Die Ergebnisse zeigen, dass alle Schulen die Bedeutung klarer Abläufe und guter Kommunikation anerkennen. Jedoch bestehen spezifische Herausforderungen, darunter Kommunikationsprobleme, fehlende Rollenklärungen und Ressourcenmangel. Die identifizierten Entwicklungsbedarfe umfassen vermehrten Austausch, klarere Rollenverteilungen, gemeinsame Weiterbildungen und eine stärkere Kooperation. In Übereinstimmung mit anderen Studien bestehen bedeutsame Unterschiede zwischen den Schulen und Professionen. Diese Arbeit trägt zur Vertiefung des Verständnisses interprofessioneller Zusammenarbeit in der schulischen AMA bei, bietet praxisnahe Empfehlungen zur Verbesserung der Kooperation sowie Hinweise für weiterführende Forschung.11 - Studentische ArbeitPublikation Transforming teaching and learning experiences for helping professions in higher education. Global perspectives(Brill, 2023) Pillay, Roshini; Mkwananzi, Sibusiso; Moonsamy, SharonHigher education has transformed and continues to transform in this century, because of decolonizing the curriculum and the COVID-19 pandemic, which have added an indelible mark to the methodology of teaching and learning. Learning spaces have become open to more people through privatization, massification, e-learning platforms and internationally mobile academics, allowing individuals from diverse backgrounds to enter the academic and helping professions space. Educators need to reskill, repurpose, redesign, and reimagine for a world that is rapidly evolving. New ways of teaching need to consider nuances of decolonization of the curriculum, deep understanding of subjects, transformative ways of imparting knowledge and technology-enhanced learning needs to be embraced. Thus, the teaching and learning spaces in developed and developing environments move beyond the classroom to prepare 21st century citizens to embrace life-long learning. Furthermore, the content as well as processes involved in teaching and learning must be explored thoughtfully that includes the perspectives of a more inclusive wave of educators and students. Thus, this book has implications for a global scholarship, specifically during disruptive times in Higher Education. It is hoped that the book stimulates reflections so that the reader draws inspiration to find contextual relevance that extends into the real-world.03 - SammelbandPublikation Digitale Lehr- und Lernformate an der Hochschule für Soziale Arbeit FHNW. Ergebnisbericht(Hochschule für Soziale Arbeit FHNW, 20.08.2023) Vetsch, Neela Kim; Steiner, Olivier; Oehler, PatrickDie Hochschule für Soziale Arbeit (HSA) der Fachhochschule Nordwestschweiz (FHNW) möchte mit dem internen Projekt «Weiterentwicklung Studiengang Soziale Arbeit HSA FHNW» die Struktur des Bachelorstudiengangs für die Studierenden flexibler und individueller gestalten. Ein Fokus richtet sich dabei auf die unterstützende Nutzung digitaler Medien in Lehr- und Lernprozessen. Das vorliegende Projekt «Digitale Lehr- und Lernformate an der HSA FHNW» hat das Ziel aus Perspektive der Studierenden den Ist-Zustand im Hinblick auf die Digitalisierung zu erheben. Dazu wurden eine Recherche, eine Bedarfs- und Bedürfnisanalyse sowie zwei Workshops durchgeführt. Es wird sichtbar, dass die Studierenden nicht bei allen digitalen Kompetenzen hohe Werte aufweisen und örtlich resp. zeitlich flexibel ausgestaltete Lernformate sowie selbstständiges Lernen begrüssen. Abschliessend wird ein Soll-Zustand anhand formulierter Handlungsempfehlungen für die HSA gegeben. Diese fokussieren sich auf die Umsetzung eines digitalen Kompetenzraster für Studierende, zukünftige Formate wie Blendend Learning und Open Educational Ressources sowie noch zu implementierende Unterstützungsangebote für Studierende in den Bereichen Urheberrecht- und Lizenzfragen, Vielfalt digitaler Formate und Programme sowie technischer Support.11 - Studentische ArbeitPublikation Schemapädagogik: Kreatives Potenzial für die Lebensbewältigung? Ein Ableitungsversuch der Schemapädagogik ins Konzept der Lebensbewältigung zur möglichen Unterstützung von Jugendlichen in Motivationssemestern(Hochschule für Soziale Arbeit FHNW, 2023) Leduc, Noëmie; Bach, Wilhelm11 - Studentische ArbeitPublikation Lernen fürs Leben in den Schulen der Zukunft. Wie Schule und Schulsozialarbeit zum Erlernen von sozialen und persönlichen Kompetenzen der Schüler*innen in einer Schule der Vielfalt beitragen können(Hochschule für Soziale Arbeit FHNW, 2023) Schweizer Baumgartner, Tina; Amstutz, Jeremias11 - Studentische ArbeitPublikation Mythos Reflexion. Zur pädagogischen Verhandlung von Reflexion zwischen Notwendigkeit und Unsicherheit(Barbara Budrich, 09/2022) Kösel, Stephan; Unger, Tim; Hering, Sabine; Haupt, SelmaReflexion wird zumeist als zentral für professionelles pädagogisches Handeln angesehen. Wie sicher ist aber unser Wissen über Reflexion? Ist Reflexion zu einem Mythos innerhalb der Erziehungswissenschaft und Sozialen Arbeit geworden, weil die etablierten Formen und Verständnisse von Reflexion mehr versprechen oder gar verschleiern, als sie halten können? Andererseits bedarf es gerade Reflexion als professionellem Anspruch, um widersprüchliche und komplexe Anforderungen zu versöhnen bzw. daraus resultierende Unsicherheiten zum Sprechen zu bringen. Die Autor*innen haben sich im Format des Denkkollektiv zu Workshops getroffen, um zwischen ihren jeweiligen Perspektiven auf den Mythos Reflexion disziplinäre Fragen, übergreifende Herausforderungen und Potentiale für Professionalisierungsprozesse zu klären und präsentieren ihre Ergebnisse in diesem Band. Die Unsicherheit über die Effekte, Verläufe und Impulse von Reflexion wird im fachlichen Diskurs der Erziehungswissenschaft und der Sozialen Arbeit einerseits oft thematisiert, andererseits aber auch begleitet durch eine Selbstverständlichkeit der Relevanz und Wirkmächtigkeit von Reflexion im Allgemeinen. Reflexion ist nicht nur mit Ungewissheit, sondern auch dem Nimbus des Selbstverständlichen verbunden – man möchte meinen, Reflexion sei zu einem Mythos innerhalb der Erziehungswissenschaft und Sozialen Arbeit geworden.03 - SammelbandPublikation Exploring social work students’ interest in research courses: comparing levels of interest and its predictors among students in Australia and Switzerland(19.01.2020) Gredig, Daniel; Heinsch, Milena; Bartelsen, AnnabelleIn the last twenty years, several studies have confirmed social work students’ reluctance to embrace research courses. In a recent Swiss study, first year Bachelor of Social Work (BSW) students’ interest in research courses was predicted by their research orientation (including the perceived importance and the attributed usefulness of research for practice, and the perceived unbiased nature of research), and fear of research courses. The present study aimed to explore whether these findings are specific to the local professional and educational context. We compared levels of interest in research courses, and predictors for this among students entering BSW programs in Switzerland and Australia. We hypothesized that students entering a BSW program in Australia show higher levels of interest in research courses, have a stronger research orientation, and report lower levels of fear, than students entering a BSW program in Switzerland. Further, we hypothesized that a) interest in research courses is predicted by students’ fear of research courses and research orientation, b) research orientation is determined by fear of research courses, and c) fear is predicted by general self-efficacy and statistic anxiety. Method: In 2017 and 2018, we invited students entering BSW programs in an Australian and a Swiss university to complete an anonymous self-administered online questionnaire prior to the commencement of their program. Data were analyzed using descriptive statistics, multivariate analyses and structural equation modelling. The sample included 165 Australian and 245 Swiss students (N=410), 318 (78%) female and 92 (22%) male, aged 17–58 (Mdn=22), with various entry qualifications, who were studying either full time or part time. Results: Students entering the Australian BSW program showed significantly lower levels of interest (p=0.024), had a stronger research orientation (p=0.024, p≤0.001, p≤0.001), and reported higher levels of fear (p≤0.001) than those entering the program in Switzerland. In both groups, interest in research courses was predicted by students’ fear of research courses (β=-0.30 vs. β=–0.39) and their research orientation (β=0.39 vs. β=0.38). Fear of research courses was predicted by general self-efficacy (β=-0.31 vs β=–0.32) and statistics anxiety (β=0.18 vs β=0.23). In both groups, fear of research courses did not determine research orientation. Among Australian students, age predicted the levels of fear and interest. Among Swiss students, gender predicted the reported levels of fear while age predicted research orientation, and a specific type of entry qualification co-determined their levels of interest (Australian model: GFI=0.951, AGFI=0.902, SRMR=0.084, RMSEA=0.068, adj. R2=0.24; Swiss model: GFI=0.968, AGFI=0.941, SRMR=0.068, RMSEA=0.035, adj. R2=0.32). Conclusion: Students entering a BSW program in Australia reported a stronger research orientation than students in Switzerland did. This could be an expression of the longer tradition of social work education at university level and subsequently, a stronger commitment to evidence-informed practice in Australia. However, Australian students showed lower levels of interest in and higher levels of fear of research courses than Swiss students. Regardless of the context, the predictors of research interest were the same in both groups.06 - PräsentationPublikation Exploring social work students’ attitudes toward research courses: comparing students in Australia and Switzerland(Taylor & Francis, 2020) Gredig, Daniel; Heinsch, Milena; Bartelsen, AnnabelleSeveral studies have confirmed social work students’ reluctance about research courses. However, there remains little understanding of the determinants of students’ interest in research courses. This study aimed to contribute to a more robust understanding of underlying dynamics influencing students’ feelings regarding research courses through a comparison of students entering a BSW programme in Australia and Switzerland. We hypothesized that a) students’ interest in research courses was predicted by students’ fear of research courses and research orientation, b) their research orientation was determined by their fear of research courses, and c) their fear was predicted by their statistics anxiety and general self-efficacy. For data collection, we used an anonymous self-administered online questionnaire. Data were analysed using descriptive statistics, multivariate analyses and structural equation modelling. The sample included 165 Australian and 245 Swiss students (N=410). In both student groups, interest in research courses was predicted by students’ fear of research courses and their research orientation. Fear of research courses was predicted by general self-efficacy and statistics anxiety. Fear of research courses did not determine research orientation. Regardless of the diverse contexts, in both groups the predictors of research interest proved to be the same.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Heterosexist attitudes amongst students entering a Bachelor of Social Work Programme in Switzerland: exploring continuing challenges for social work education(2020) Gredig, Daniel; Bartelsen, AnnabelleSocial work programmes are expected to enable students to work adequately with sexual minorities. In Switzerland, however, curricular content on sexual minorities is lacking in BSW programmes. Potential sexual prejudice is not explicitly addressed. This study aimed to assess the attitudes towards lesbian women and gay men amongst students entering the BSW programme of a university in Switzerland to establish a basis for discussing curriculum development. Students entering the programme from 2015 through 2018 were surveyed using an online questionnaire. Heterosexist attitudes were captured using the ‘Multidimensional Scale of Attitudes toward Lesbians and Gay Men’. The responding 955 entering students reported positive attitudes towards lesbians and gay men and evidenced low levels of heterosexist views. However, only 4.3 per cent of the respondents consistently disagreed with all items expressing heterosexist views, whilst 43.3 per cent completely agreed with at least one item. The views expressed by male participants expressed significantly higher levels of heterosexism than did those of female participants. The findings evidence uncertainties and a lack of reflection on unquestioned but heteronormative views. This reflects a need to infuse BSW programmes with sexual minority content, to provide opportunities for critical reflection and to address heteronormative and heterosexist views.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation 11 - Studentische Arbeit