Institut Soziale Arbeit und Gesundheit
Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/29
Listen
15 Ergebnisse
Ergebnisse nach Hochschule und Institut
Publikation Schulische Gesundheitsförderung im Rahmen von Bildung für Nachhaltige Entwicklung BNE. Beitrag zum Diskurs(Hochschule für Soziale Arbeit FHNW, 25.10.2013) Wettstein, Felix; Anliker, Susanne05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation How to improve participation in school oriented health promotion for disadvantaged parents(American Psychological Association, 25.08.2012) Schmid, Holger; Anliker, SusanneHealth promotion in the school setting is challenged by the fact that disadvantaged families with low economic, cultural and social resources do hardly participate in such programs. We investigated how to improve the reachability of disadvantaged parents in particular with migrant background. Motivators to improve participation in a particular health promotion program were identified by experts, and were put into practice in an elementary school in Switzerland. A number of 109 parents filled in a questionnaire about their motivation for participation. Parents with low motivation for participation indicated several decisive barriers: e.g. fear (not being able to help his/her child) and former discrimination experiences. However, the rate of participation improved from 26 to 49%, due to the implementation of the motivators. The results showed the importance of structural factors and network building to reach parents with high level of fear and low levels of motivation to participate in health promotion.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation How to improve participation in school oriented health promotion for disadvantaged parents(21.08.2012) Anliker, Susanne; Schmid, HolgerHealth promotion in the school setting is challenged by the fact that disadvantaged families with low economic, cultural and social resources do hardly participate in such programs. We investigated how to improve the reachability of disadvantaged parents in particular with migrant background. Motivators to improve participation in a particular health promotion program were identified by experts, and were put into practice in an elementary school in Switzerland. A number of 109 parents filled in a questionnaire about their motivation for participation. Parents with low motivation for participation indicated several decisive barriers: e.g. fear (not being able to help his/her child) and former discrimination experiences. However, the rate of participation improved from 26 to 49%, due to the implementation of the motivators. The results showed the importance of structural factors and network building to reach parents with high level of fear and low levels of motivation to participate in health promotion.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Prävention sexueller Ausbeutung im Freizeitbereich — Evaluation zu Angeboten der Fachstelle mira(01.09.2010) Wettstein, Felix; Anliker, Susanne; Schmid, Holger01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Manual zum Projekt. "ESSKI — Eltern und Schule stärken Kinder"(Kompetenzzentrum RessourcenPlus R+, 2010) Schönenberger, Michaela; Sandmeier Rupena, Anita; Cina, Annette; Anliker, Susanne05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Wie kann die Zusammenarbeit zwischen Schule und Elternhaus bei Familien mit Migrationshintergrund gefördert werden?(Beltz Juventa, 01.03.2012) Schmid, Holger; Anliker, Susanne01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation ESSKI — Eltern und Schule stärken Kinder: ein Mehrebenenprojekt(Infodrog, 01.09.2011) Anliker, Susanne; Schmid, Holger01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Schlussbericht "ESSKI Basel — 7 Motivatoren zur besseren Erreichung von Familien mit Migrationshintergrund". Forschungs- und Konzeptphase im Praxis-Optimierungszyklus.(30.09.2010) Anliker, Susanne; Schmid, Holger05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Eltern und Schule stärken Kinder (ESSKI). Konzept eines mehrdimensionalen Forschungs- und Entwicklungsprojekts im Bereich psychosoziale Gesundheit in Schule und Elternhaus(2006) Schönenberger, Michaela; Lattmann, Urs Peter; Fäh, Barbara; Schmid, Holger; Bodenmann, Guy; Cina, Annette; Kern, Walter; Anliker, SusanneAussen - Innen. Umwelteinwirkungen auf die Gesundheit. Reihe "Gesundheitsförderung in der Schule";Bisch zwäg? Einführungsheft für die Primar- und Oberstufe. Reihe "Gesundheitsförderung in der Schule";Eltern und Schule stärken Kinder Eine randomisierte Interventionsstudie zur Förderung der Gesundheit von Lehrpersonen, Schülerinnen und Schülern und deren Eltern;Eltern und Schule stärken Kinder (ESSKI). Konzept eines mehrdimensionalen Forschungs- und Entwicklungsprojekts im Bereich psychosoziale Gesundheit in Schule und Elternhaus;Eltern und Schule stärken Kinder (ESSKI): Ein Mehrebenenansatz zur Förderung der sozialen Kompetenz und gesunden Verhaltens;"Eltern und Schule stärken Kinder" (ESSKI): Vom Pausenapfel zum Gesundheitsmanagement - Gesundheitsfördernde Schulen auf dem Weg;Empowerment in family and school - EIFAS: An example of good practice;Fit für die Zukunft - "Eltern und Schule sstärken Kinder";Gesundheit und gesunde Entwicklung von Kindern und Jugendlichen;Health promotion for children, parents and teachers. A randomised controlled trial;Projektbericht "Eltern und Schule stärken Kinder" (ESSKI). Ein Projekt zur Förderung der Gesundheit bei Lehrpersonen, Kindern und Eltern und zur Prävention von Stress, Aggression und Sucht01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Promozione della salute per bambini, genitori e insegnanti. Una sperimentazione controllata e randomizzata(Franco Angeli, 2008) Schmid, Holger; Schönenberger, Michaela; Fäh, Barbara; Anliker, Susanne; Bodenmann, Guy; Cina, Annette; Kern, Walter; Lattmann, Urs Peter; Dallago, Lorenza01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift