Institut für Unternehmensführung

Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/65

Listen

Ergebnisse nach Hochschule und Institut

Gerade angezeigt 1 - 10 von 22
  • Vorschaubild
    Publikation
    Success factors of deep tech incubators. A qualitative study
    (2024) Meyer, Dario; Colonna, Francesco; Meyer, Rolf; Buisine, Stéphanie
    Deep tech start-ups, characterized by their focus on groundbreaking technologies and scientific advancements, face unique challenges that demand specialized support systems for their development and market entry. This paper presents a qualitative analysis based on ten interviews with managers of deep tech incubators, exploring the services offered, critical success factors, challenges and anticipated future changes. The services provided by incubators are comprehensive, ranging from technical and business mentorship to assistance in regulatory processes and access to financial resources. The study identifies that the success of deep tech incubators depends on customized support for start-ups, access to expertise and facilities, and a strong ecosystem and community network. Customized support ensures that the unique needs of each start-up are met, while access to technical resources and a vibrant network facilitates innovation and growth. Challenges such as cultural and mindset differences, operational difficulties, and regulatory navigation underscore the complex landscape in which these incubators operate. Anticipated changes within the next few years include a shift in investment focus towards projects with significant societal impact, an increase in international collaboration, and a deeper recognition of deep tech's role in solving global challenges. This paper contributes to the understanding of deep tech incubation, highlighting the support required to foster innovation in this sector. The insights from this study can inform policymakers, investors, and managers of deep tech incubators on fostering a conducive environment for innovation and growth in the deep tech sector.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Short duration, lasting impression. The role of short-term study trips in cross-cultural learning
    (Springer Cham, 2024) Meyer, Dario; Frey, Alice Lydia; Meyer, Rolf; Hinkelmann, Knut; Smuts, Hanlie
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    From potential to action. Strategies for supporting female founders in the pre-start-up phase
    (2024) Schmutz, Therese; Meyer, Dario; Merz, Daniel; Meyer, Rolf; Buisine, Stéphanie
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Evaluation der GMI-Initiative: Ein Projekt von Schwyz Next in Zusammenarbeit mit der Fachhochschule Nordwestschweiz
    (Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, 2023) Schmutz, Therese; Meyer, Dario; Meyer, Rolf
    Schwyz Next unterstützt und vernetzt Unternehmen und Institutionen im Kanton Schwyz, die sich für Zukunftstrends interessieren, Innovationen realisieren und Erfahrungen teilen wollen. In diesem Rahmen wurde 2020 gemeinsam mit der Fachhochschule Nordwestschweiz die «Geschäftsmodellinnovations-Initiative» lanciert. Die vorliegende Evaluation betrachtet die 21 Webinare, 6 Makeathons und 4 Workshops sowie die Tools, Case Studies und weiteren Unterstützungsangebote auf der GMI-Plattform, um einerseits die vergangenen Veranstaltungen zu evaluieren und andererseits wiederum Erkenntnisse für die Zukunft mitzunehmen. Aus der Onlinebefragung und den 12 qualitativen Interviews geht hervor, dass Unternehmer:innen die Sicherheit schätzen, die ihnen die GMI-Initiative gibt, das persönliche Networking und den Input von aussen durch Expert:innen und andere Teilnehmende zu den aktuellen Herausforderungen des eigenen Unternehmens. Insbesondere das Format des Makeathons und physische Networkingveranstaltungen werden geschätzt und gewünscht.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Necessity entrepreneurship in ruminant Lebanese agriculture: Business model sustainability
    (CJEAS, 2022) Al-Kilani, Mahmoud; Meyer, Rolf
    Necessity entrepreneurship in the small ruminant sector plays a strategic role in the Lebanese agricultural economy despite its small size. The sector is underdeveloped and facing many challenges. This article proposes possible solutions to the challenges facing necessity entrepreneurs in this sector. The findings show that an “agricultural business hub” could consolidate the sector and address many of the challenges on an ongoing basis in order to increase farmer productivity and profitability. Such a Hub could exploit modern technology - in particular, mobile phones, internet and apps - to facilitate communication and dissemination of information to farmers and their markets. Besides reviewing existing literature, this study was conducted using a face-to-face in-depth interview with a field expert.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    The impact of culture on entrepreneurship: machine learning analysis
    (CJEAS, 2023) Al-Kilani, Mahmoud; Meyer, Rolf; Meyer, Dario; Schnyder, Daniel; Sabo, Vlad-Andrei
    Entrepreneurship is one of the main pillars of the economy and it has a substantial role to pay in economic development by creating new jobs and opportunities, driving innovation, and developing new markets, products, and services. This study aims to better understand the motivations of people who choose to undertake entrepreneurial activity and to try to pinpoint some of the key factors that move them to do so. Three independent data sets (the GEM, WVS and Hofstede) were computed and significant correlations with Total Early-Stage Entrepreneurial Activity (TEA) noted. Machine learning techniques were applied to the data sets in different regression models to show that the most important relationship between the different variables is the TEA with Perceived Capabilities (PC).
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Evaluating the key success factors of social business hubs in the Middle East
    (IJSAB International, 2021) Al-Kilani, Mahmoud; Verkuil, Arie Hans; Meyer, Rolf
    Social business hubs play an important role in facilitating social innovation and support social entrepreneurs to deliver social benefits to the wider community. This paper aims to firstly identify and evaluate the key success factors of social business hubs in the Middle East with the focus on Jordan, Lebanon and Iraq, secondly, identify what successful social hubs offer, and thirdly, identify the challenges facing social business hubs in the region. In-depth interviews with eight social business hub managers were conducted using a pre-designed questionnaire. The findings were interesting and meaningful and show the impact severity of the COVID-19 pandemic on the infrastructure of the social business hubs. Networking and collaboration seem to be the predominant success factor for social business hubs. Finally, we observe that social business hubs in the region are facing many challenges; the main two are lack of government support and funding issues.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Bildungshintergrund der Gründungspersonen in der Schweiz. Erkenntnisse aus einer empirischen Erhebung von Start-ups, die einen renommierten Start-up Preis gewonnen haben
    (Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, 2021) Meyer, Dario; Meyer, Rolf
    Start-ups im Sinne von innovativen, technologie- oder wissensbasierten, wachstumsorientierten Unternehmens-gründungen erfreuen sich einer grossen Beliebtheit. In zahlreichen Wettbewerben werden in der Schweiz die erfolgversprechendsten, innovativsten oder schlicht besten Start-ups gekürt. Die staatliche Innovationsagentur Innosuisse sowie sämtliche Hochschulen der Schweiz bieten eine ganze Palette von curricularen und aussercurricularen Angeboten für dieses auch aus PR-Sicht interessante und prestigeträchtige Segment der Gründerszene. Dieses Diskussionspapier hat die 336 Gewinnerinnen und Gewinner von drei grossen Start-up Wettbewerben der Schweiz bezüglich dem Bildungshintergrund der Gründungspersonen untersucht. Es hat sich gezeigt, dass bei 57% der untersuchten Start-ups mindestens eine Person über einen PhD respektive Doktortitel verfügt. Von allen untersuchten 649 Gründungspersonen verfügen 47% über einen Doktortitel, gefolgt von 35% mit einem Masterabschluss. Weitere 6% sind Professorinnen und Professoren und 4% mit einem Bachelorabschluss. Bei 8% der Gründerinnen und Gründer ist der Bildungsstand nicht bekannt. Im Vergleich der Universitäten mit den Fachhochschulen fällt auf, dass die Fachhochschulen viel schlechtere Voraussetzungen haben, um Start-ups und Spin-offs in diesem prestigeträchtigen Bereich hervorzubringen. Denn sie bieten keine eigenen Doktorandenprogramme an und bilden sowohl in absoluten Zahlen auch prozentual viel weniger Masterstudierende aus. Es macht denn auch unserer Ansicht nach wenig Sinn, wenn die Fachhochschulen in diesem Segment der Unternehmens-gründungen mit den Universitäten miteifern. Vielmehr sollten sie sich auf ein weniger prestigeträchtiges, aber volkswirtschaftlich nicht weniger wichtiges Segment der Unternehmensgründungen konzentrieren: Start-ups, die nicht die Technologie selbst vorantreiben, sondern vorhandene Technologien in Erfolg versprechende Geschäftsmodelle integrieren und einen professionellen Markteintritt aufbauen. Damit werden zwar weniger Start-up Preise gewonnen und weniger Medienpräsenz erzielt, aber nicht weniger Arbeitsplätze geschaffen und Wertschöpfung erzielt.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Creating social impact with startup incubator programs for refugees. Using social entrepreneurship to accelerate integration
    (LUMSA University, 2022) Hinz, Andreas; von Kutzschenbach, Michael; Meyer, Rolf; Michelini, Laura; Minà, Anna; Alaimo Di Loro, Pierfrancesco
    Focusing on social business model innovation at the example of startup incubator programs for refugees, this research provides insights into how such programs can create social impact. With the importance of social integration in mind, the guiding question for this work is how social entrepreneurship in the form of startup incubator programs for refugees can create social impact by addressing key challenges of integration. Based on a literature review and interviews with refugees and integration experts, it appears that challenges primarily relate to language skills, professional qualifications, psychological stress and discrimination. While conventional standardized integration programs address some of these issues, gaps remain that slow down integration. This is where startup incubators can make a difference. For instance, they offer personalized coaching and mentoring to allow for individual needs and to empower participants to develop and deploy their potential. Further, they help participants build a strong personal network in the local ecosystem. Moreover, entrepreneurial skills are developed to prepare participants for self-employment as an alternative to the difficult job search. Overall, this work illustrates that social innovation of startup incubator programs for refugees can accelerate integration and create social impact.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Sustainable business model innovation for society 5.0. Towards a collaborative, inter- and transdisciplinary approach with students and organizations
    (2021) Wyss, Ananda; Meyer, Rolf; von Kutzschenbach, Michael; Gerber, Aurona; Hinkelmann, Knut
    Digital transformation and sustainability are but two developments in a society 5.0 that challenge businesses to rethink their business models. Sustainable business model innovation should enable companies to operate within planetary boundaries while ensuring their long-term success. Following a design-based approach, this action-oriented research addresses how higher education institutions can offer educational initiatives that strengthen students’ and organizations’ capabilities for sustainable business model innovation. This paper confirms and addresses the need for more research on collaborative, inter- and transdisciplinary educational approaches for sustainable business model innovation with students and organizations.
    04B - Beitrag Konferenzschrift