Listen
Publikation Achievement-motivated behavior in individual sports (AMBIS-I) - Coach rating scale: Development and preliminary validation(Springer, 27.06.2019) Zuber, Claudia; Conzelmann, Achim01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Comparing age effects in normally and extremely highly educated and intellectually engaged 65 - 80 year-olds: potential protection from deficit through educational and intellectual activities across the lifespan(Bentham, 2009) Schumacher Alvelo, Vera; Martin, MikeEducation and cognitive activity have been suggested to protect against cognitive decline in old age. However, little is known about the long-term effects of extremely high levels of education and intellectual activity across the lifespan. The present study investigated the extent to which these two variables may moderate the age-related differences in cognitive performance in old adults. Therefore, story recall, paired-associates learning, reading span and letter digit performance of 62 university professors (mean age = 72.47) were compared with those of a representative sample of 196 participants of the Zurich Longitudinal Study of Cognitive Aging (mean age = 73.04). The results demonstrate that the highly educated sample performed significantly better than the normally educated sample in the paired- associates learning and reading span test. Furthermore, age effects were found in the letter digit as well as in the paired-associates learning test. While the normally educated sample demonstrated an age- related decrease in the paired-associates learning test, the performance of the highly educated sample actually increased with increasing age. These findings suggest that extremely high levels of education and intellectual activity may postpone age-related deficits in pairedassociates learning tasks, but not in speed of processing tasks.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation «Ethik, Religionen, Gemeinschaft» als Teil der Allgemeinbildung(hep, 2015) Baumgartner, Markus; Bietenhard, Sophia; Helbling, Dominik; Schmid, KunoZur "Lesbarkeit der Welt" (Blumenberg) gehört auch das Verstehen von Religionen und Wertefragen in der aktuellen Lebenswelt. Die öffentliche Schule als allgemein bildende Institution nimmt diesen Auftrag wahr unter den Bedingungen der persönlichen Freiheitsrechte.04A - Beitrag SammelbandPublikation Infants' individuation of rigid and plastic objects based on shape(Wiley, 18.04.2013) Schaub, Simone; Bertin, Evelyn; Cacchione, Trix01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation The interplay between cognitive and motor functioning in healthy older adults: findings from dual-task studies and suggestions for intervention(Oxford University Press, 27.10.2010) Schaefer, Sabine; Schumacher Alvelo, Vera01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Manual Talentidentifikation und -selektion(Bundesamt für Sport (BASPO) und Swiss Olympic, 12/2016) Fuchslocher, Jörg; Romann, Michael; Birrer, Daniel; Baer, Christof; Müller, Lea; Pürro, Dominik; Egli, David; Zuber, Claudia; Moser, Heinz; Gertschen, Reto; Rüdisüli-Laurent, Ralph; Heyer, Louis05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Multicomponent physical exercise with simultaneous cognitive training to enhance dual-task walking of older adults: a secondary analysis of a 6-month randomized controlled trial with 1-year follow-up(Dove Medical Press, 28.10.2015) Eggenberger, Patrick; Theill, Nathan; Holenstein, Stefan; Schumacher Alvelo, Vera; De Bruin, Eling01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Multiplikatorenmodelle für die Arbeit mit Eltern mit Migrationshintergrund(Bundesamt für Migration und Flüchtlinge BAMF, 07.05.2009) Michalek, Ruth; Laros, AnnaIn dem Projekt „Multiplikatorenmodelle für die Arbeit mit Eltern mit Migrationshintergrund“ wurden in Deutschland bestehende Multiplikatorenmodelle evaluiert. Es wurden umfassend Daten über die Organisationsformen sowie die Projektinhalte ermittelt und beurteilt. Hierbei kam eine Methodenkombination von Fragebögen und Expert(inn)eninterviews zum Einsatz. Zunächst wurde das Spektrum der bestehenden Modelle beschrieben. Mit Hilfe von Expert(inn)eninterviews mit Projektleitungen, Multiplikator(inn)en und Eltern wurden zusätzliche, detaillierte Informationen über die in der Arbeit im jeweiligen Programm gesammelten Erfahrungen eingeholt. Auf diese Weise konnten Daten über Rahmenbedingungen, hinderliche oder förderliche Kontexte über die aus der Fachliteratur entwickelten und im Fragebogen erhobenen Kategorien hinaus erhoben werden. Bei der Beurteilung der Multiplikatorenmodelle wurden diese aus der Praxis heraus entwickelten Kategorien (Analyse der Experteninterviews) zusammen mit den aus der (Forschungs-)Literatur identifizierten herangezogen und bildeten die Grundlage für eine Empfehlung.05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation One IMU is sufficient: A study evaluation effects of dual-tasks on gait in elderly people(Springer, 2013) Adelsberger, Rolf; Theill, Nathan; Schumacher Alvelo, Vera; Arnrich, Bert; Tröster, Gerhard; Balwant, Godara; Nikita, Konstantina S.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Patterns of achievement-motivated behavior and performance as predictors for future success in rowing: A person-oriented study(SAGE, 09.09.2020) Schmid, Michael J.; Conzelmann, Achim; Zuber, ClaudiaTalent selection in rowing is often solely based on anthropometric and performance variables, even though psychological characteristics are considered to be important contributors to successful talent development. Because multidimensional talent models and holistic theories represent the state-of-the-art in talent research, we aimed to find patterns connecting psychological and performance variables to future success in rowing. Therefore, 22 coaches rated the achievement-motivated behavior represented by the variables proactivity, ambition and commitment of 65 competitive to high-level athletes (Mage = 17.2 ± 1.55 years) for the past year (t1). Additionally, the athletes performed several 2,000 m ergometer tests during that same period. At t2 (30 months later), each rower’s performance was evaluated based on the success at different competitions. To examine the results, we used the person-oriented Linking of Clusters after removal of a Residue (LICUR) method to identify the relationships between the achievement-motivated behavior and ergometer results at t1 and the success at t2. The rowers could be assigned to five clusters. Although the highly motivated rowers were not the fastest on the ergometer at t1, they were more likely to be in highest performance level at t2 compared to the other clusters (OR = 3.5, p < .05). By contrast, all the ambitionless rowers and unmotivated rowers were either racing at national level or had dropped out. In conclusion, certain patterns of achievement-motivated behavior and current performance are associated with future success (30 months later). The consideration of achievement-motivated behavior in the selection of rowers seems promising in this context.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation 02 - MonographiePublikation Simultaneously Measuring Gait and Cognitive Performance in Cognitively Healthy and Cognitively Impaired Older Adults: The Basel Motor-Cognition Dual-Task Paradigm(Wiley, 07.06.2011) Theill, Nathan; Martin, Mike; Schumacher Alvelo, Vera; Bridenbaugh, Stephanie A.; Kressig, Reto W.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Stand der Sportwissenschaft in der Schweiz 2014. Projektbericht(Bundesamt für Sport (BASPO), 02/2015) Conzelmann, Achim; Nagel, Siegfried; Zuber, Claudia05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Talente finden und fördern(Springer Fachmedien, 19.01.2018) Conzelmann, Achim; Zibung, Marc; Zuber, Claudia; Ritz, Adrian; Thom, Norbert04A - Beitrag SammelbandPublikation Talentselektion und Talentförderung im Schweizer Fussball(Universität Bern, Institut für Sportwissenschaft, 2018) Sieghartsleitner, Roland; Zuber, Claudia; Conzelmann, Achim05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Talentselektion und Talentförderung im Schweizer Fussball. Zwischenbericht(Universität Bern, Institut für Sportwissenschaft, 2015) Zuber, Claudia; Conzelmann, Achim05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht