Institut für Wirtschaftsinformatik

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Ergebnisse nach Hochschule und Institut

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    Publikation
    Extending ERP Systems in SMEs into Personalized E-Commerce Applications
    (University of Bremen, Germany, 2003) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe; Lechner, Ulrike
    Personalization of E-Commerce applications is an issue that is gaining increasing importance with the advancing maturity of such systems. There is already E-Commerce software on the market offering integrated E-Shop and personalization functions. However, the available software is too time-consuming and expensive for SMEs. With this in mind we saw a need to investigate the potential for personalization from the particular angle of SMEs. This paper presents the results of a research project about personalization of E-Commerce applications run by SMEs. The project started with an empirical study about the current state of personalization in E-Commerce applications run by SMEs. The findings encouraged us to start the development of a project method for the development of standard personalization components in ERP systems. The method builds on a personalization framework which forms the basis for the requirement analysis and the consecutive extension of ERP-II systems.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
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    Publikation
    Fallstudie EDEKA Minden-Hannover: Elektronische Rechnungsübermittlung
    (Hanser, 2007) Dannecker, Achim; Lechner, Ulrike; Wölfle, Ralf; Schubert, Petra
    Die EDEKA Minden-Hannover Holding GmbH (im Weiteren EDEKA) ist Marktführerin in ihrem Absatzgebiet und die bedeutendste EDEKA-Regionalgesellschaft. Innerhalb der EDEKA-Gruppe ist sie der Treiber bei Innovationen. Das Unternehmen wird durch eine Vielzahl an lokalen Lieferanten mit Produkten für den Einzelhandel beliefert. Die Rechnungslegung der Lieferanten erfolgte bis 2006 auf Basis von Papier über den Postweg. Der interne Prozess bei EDEKA war kompliziert, mehrstufig und für die Lieferanten nicht einsehbar. Mit Einführung einer neuen Lösung erfolgt die Rechnungsübermittlung vollautomatisch auf elektronischem Weg und stellt sich für die Lieferanten der EDEKA transparent dar. Der Prozess ist für Lieferanten und für die EDEKA kostengünstiger und die Prozessdurchlaufzeiten konnten verkürzt werden.
    04A - Beitrag Sammelband