Institut für Wirtschaftsinformatik
Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/66
Listen
8 Ergebnisse
Ergebnisse nach Hochschule und Institut
Publikation Assuring Compliance in IT Outsourcing Relationships: Frameworks and Selected Applications(Springer, 2011) Knolmayer, Gerhard; Asprion, Petra; Kotlarsky, Julia; Willcocks, Lessli P.; Oshri, IlianCompanies and their business processes are subject to many regulations. Today’s business processes are widely supported by IT systems. Therefore these systems play an im portant role in assuring compliance. The need to assure compliance can influence IT out sourcing decisions. We summarize some frameworks that give recommendations on assuring compliance of outsourced activities. For a service provider with many globally acting customers similar audit activities of many auditors would be time-consuming and expensive. To avoid these costs, the American Institute of Certified Public Accountants (AICPA) suggested that an auditor may provide a SAS 70 Audit Report Type II which confirms the existence and effectiveness of internal con trols. Recently, the AICPA replaced the SAS 70 with the attestation standard SSAE 16. Based on frameworks and guidelines we discuss compliance issues in special cases of outsourcing relationships such as Subcontracting and Cloud Computing.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Fallstudie Wyser AG: Geschäftsübergreifende Prozessintegration (ABACUS Research AG Zehnder Informatik GmbH)(Hanser, 2006) Pülz, Michael; Pülz, MichaelDie Wyser AG in Bern liefert und repariert Haushaltgeräte für Küche und Waschküche. Im Rahmen des im Folgenden beschriebenen Projekts erfolgte die unternehmensübergreifende Integration mit der Immobilienverwaltung graf.riedi AG. Die Abwicklung der Auftragsprozesses zwischen den beiden Unternehmen läuft über das E-Business-Netzwerk VIAM ab. Dies umfasst den Prozess von der Übertragung der Störungsmeldung bis hin zur Übermittlung der Rechnung durch die Wyser AG.04A - Beitrag SammelbandPublikation Alles falsch gemacht beim IT-Outsourcing(Netzmedien AG, 2004) Dettling, WalterMit IT-Outsourcing-Lösungen kann man nicht gleichzeitig Kosten sparen, die Qualität erhöhen und sich auch noch für zukünftige Entwicklungen alle Optionen freihalten.04A - Beitrag SammelbandPublikation Management-Entscheide zu Outsourcing, Managed Hosting und ASP - Was Manager wissen müssen!(BPX, 2001) Dalla Vecchia, Martina; Dalla Vecchia, Martin; Eugster, JörgWann lohnt sich IT-Outsourcing?Was sind Managed Services?Was bringt Application Service Providing?Wo sind betriebswirtschaftliche Potenziale?Wie findet man den richtigen Anbieter?Welche Begriffe muss man kennen?Unser Booklet beantwortet Managementfragen! Sie finden Übersichten, Checklisten und WWW-Adressen.02 - MonographiePublikation Outsourcing of ICT: An Empirical Study in Swiss SMEs(2007) Schubert, Petra; Leimstoll, UweResults from a longitudinal study on the importance and use of information and communication technology in Swiss small and medium-sized companies provide the basis of this paper. In an empirical survey, 901 questionnaires were collected and analysed. The results were weighted according to company size and industry sector and are representative for Switzerland. The data was used to run an extensive cluster analysis. Based on the identified clusters, several bivariat analyses were performed in order to identify the typical outsourcing behaviour of the clusters. The clusters were tested against four different statements regarding (1) experiences with outsourcing, (2) degree of outsourcing (buy or rent), (3) IT know-how, and (4) influencers for outsourcing. The results have a high statistical validity and allowed us to draw conclusions about the typical behaviour of cluster members.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation IT Outsourcing bei KMUs: eine Bestandsaufnahme(2007) Leimstoll, UweDie Schweizer KMUs stehen dem IT Outsourcing eher zurückhaltend gegenüber. «Selbermachen» ist angesagt, obwohl mit der Auslagerung durchaus positive Effekte erzielt wurden. Für die IT-Dienstleister heisst es: Nischen suchen.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Netzreport 07: Informatik in Schweizer KMU - Die Beschaffung von Informatikressourcen in KMU und anderen Schweizer Organisationen(Netzmedien AG und Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, Institut für Wirtschaftsinformatik, 2007) Leimstoll, Uwe; Schubert, PetraSeit geraumer Zeit ist festzustellen, dass insbesondere auch grosse, weltweit operierende Anbieter von Informations- und Kommunikationstechnologien (ICT) in kleinen und mittleren Unternehmen (KMU) zunehmend ein interessantes Marktpotenzial entdecken. Entsprechend haben sie damit begonnen, ihre Produkte und Dienstleistungen auf diese Zielgruppe auszurichten. Allerdings ist dies kein einfaches Unterfangen. So gibt es in der Schweiz über 38?000 KMU. Eine Segmentierung des Marktes tut also Not. Gerade hierzu fehlt jedoch die nötige Datenbasis. Diese Lücke will die Studienreihe Netzreport «Informatik in Schweizer KMU» schliessen.Nachdem im Netzreport 06 die strategische Bedeutung des Informatikeinsatzes in KMU untersucht wurde, befasst sich der vorliegende Netzreport 07 schwerpunktmässig mit der Beschaffung von Informatikressourcen in KMU und anderen kleinen und mittleren Schweizer Organisationen.05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation ICT Outsourcing in the Swiss SME Sector: Conclusions and Typcial Company Clusters(2008) Leimstoll, Uwe; Schubert, Petra; Fisher, JulieThe outsourcing of ICT services has been common place in large organizations for many years. To date, most of the published research has focused on large organizations with very limited discussion exploring outsourcing in small to medium-sized enterprises (SMEs). This paper reports on a major study (based on 900 completed questionnaires) of Swiss SMEs and their approach to outsourcing. The results presented in this paper are weighted according to company size and industry sector and are in this respect representative for Switzerland. The findings are presented in four main conclusions and six identified clusters (typical company profiles). ICT outsourcing for SMEs is primarily focused on Maintenance and Support. The majority of SMEs using outsourcing have achieved positive outcomes as a result. Smaller SMEs are more likely to consider outsourcing than their larger counterparts. Suppliers of external ICT services specialised on selective, definable services seem to be at an advantage.04B - Beitrag Konferenzschrift