Hochschule für Wirtschaft FHNW

Dauerhafte URI für den Bereichhttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/60

Listen

Bereich: Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 10 von 13
  • Vorschaubild
    Publikation
    The NetAcademy - A Novel Approach to Domain-specific Scientific Knowledge Accumulation, Dissemination and Review.
    (1998) Lincke, David-Michael; Schmid, Beat; Schubert, Petra; Selz, Dorian
    Over the last decade the speed at which knowledge is generated has greatly accelerated, thus exacerbating the problem of finding the right information at the right time and posing new kinds of challenges to the management of an ever increasing pool of knowledge. Taking up the ideas of the ancient Greek concept of Academia, the ?NetAcademy? is aiming at providing a knowledge medium to aid in the creation, integration, reviewing and dissemination of domain-specific knowledge in the scientific community taking full advantage of the unique characteristics of the Internet medium. The vision is to offer an open structure and management concept for virtually any kind of field of research in search of an intelligible organization of its contents.The paper emphasizes on the motivation of the NetAcademy concept and its feasibility on the basis of available Internet technologies.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    A Global Knowledge Medium as a Virtual Community: The NetAcademy Concept
    (1998) Schubert, Petra; Lincke, David-Michael; Schmid, Beat
    Taking up the ideas of the ancient Greek concept of Academia, the ?NetAcademy? is aiming at providing a knowledge medium to aid in the creation, integration, reviewing and dissemination of domain-specific knowledge in the scientific community. In pursuit of these goals it is taking full advantage of the unique characteristics and potential of the Internet medium. The NetAcademy is an existing web information system (WIS) which was developed in order to support the building of virtual scientific communities for different research fields.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    What is Organizational Knowledge Maturing and how can it be assessed?
    (2009) Riss, Uwe; Witschel, Hans Friedrich; Brun, Roman; Thönssen, Barbara
    We introduce the concept of organizational knowledge maturing based on the idea of developing knowledge assets. We explain the dimensions that have to beconsidered and introduce the Knowledge Maturing Dimension Framework to measure the maturity level. Finally we describe service classes as the building blocks of afuture organizational learning and maturing environment (OLME).
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Die NetAcademy als Medium für die Learning Community eines Masterprogramms an der Universität St. Gallen
    (Josef Eul Verlag, 1999) Schubert, Petra; Seufert, Sabine; Engelien, Martin; Homann, Jens
    Seit einiger Zeit erfährt der Begriff ?Community? wieder eine starke Verbreitung, nicht zuletzt aufgrund der explosionsartigen Verbreitung des Internets und dessen Akzeptanz. Auch im Bereich Aus- und Weiterbildung tragen neue Informations- und Kommunikationstechnologien zu Veränderungen bei. Wissen kann schneller, effizienter und in einer global zugänglichen Form gesammelt, generiert, geteilt sowie verteilt werden. Neue Formen des Lernens und des Lehrens etablieren sich. Das Konzept der ?Learning Communities?, die basierend auf einer Internet-Plattform auch eine ?Virtuelle Gemeinschaft? charakterisieren können, stellt dabei ein neuer Ansatz dar.Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit diesem Konzept der virtuellen Lerngemeinschaften. Im Vordergrund steht dabei das Design eines Mediums, das als Basis zur Gemeinschaftsbildung dient.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    From Full Text Search to Semantic Web: The Infofox Project
    (2003) Sigrist, Barbara; Schubert, Petra
    Infofox is a project launched by the Ecademy, the National Network of Excellence of the Swiss Universities of Applied Sciences for e-business and e-government. The paper discusses an envisioned improvement of the service level of the Ecademy Web site, an information portal which is set to integrate valuable information from the different member schools. The goal of the Infofox project is the development of an intelligent search engine. In order to fully exploit the potential of the information provided by the Ecademy members, the Infofox project team will need to implement aspects of a Semantic Web ? namely an ontology built upon a joint classification scheme and a set of inference rules. The RIP paper presents the basic concept and the results of the first phase of the project.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    The NetAcademy - A New Concept for Online Publishing and Knowledge Management
    (1998) Schmid, Beat; Schubert, Petra; Selz, Dorian; Stanoevska-Slabeva, Katarina; Handschuh, Siegfried
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Organizational Design of an IT-based Knowledge System: The NetAcademy Concept
    (1998) Schubert, Petra; Selz, Dorian
    The emergence of new media channels such as the World Wide Web has induced a profound growth in the publication of books, papers, pictures and hypertext documents. In addition to forming a large knowledge base, the NetAcademy (NA) is meant to provide a meeting place for the joint discussion of trends, the exchange of personal opinions and research results within a specific scientific field of research or interest.Building up a compound knowledge system does not only require an adequate design and good technological implementation it involves also permanent engagement from a core of people responsible for news update, reviewing and feedback response. A smooth integration and automation of processes is therefore a key prerequisite for the successful maintenance and continuous attractiveness of the system.The paper describes the realization of the NetAcademy platform dealing with its template-based design and the combination of different software tools such as e.g.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Harvard oder Fachhochschulen?
    (Elsevier, 2003) Dettling, Walter
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Make or buy? Die Strategie und nicht Ressourcenknappheit sollte entscheiden
    (Netzmedien AG, 2002) Leimstoll, Uwe
    Outsourcing und Kompetenzentwicklung bedingen sich gegenseitig. Der Beitrag beschreibt diese Interdependenzen speziell für den Bereich des IT- und E-Business-Managements. Auf der Grundlage der Transaktionskostenökonomik wird ein einfaches Entscheidungsmodell entwickelt, welches die Wahl der richtigen Sourcing-Strategie erleichtert. In der langen Frist bestimmt die gewählte Strategie, welche Kompetenzen im eigenen Unternehmen zu entwickeln sind. Den Netzguide IT-Economics & Managed Services könnnen Sie zum Preis von CHF 58.- direkt bei der Netzmedien AG bestellen (ISBN 3-907096-00-2).
    04A - Beitrag Sammelband
  • Vorschaubild
    Publikation
    Ecademy Kompetenzprofile: Eine Internet-basierte Applikation zur Erfassung und Abfrage von verteiltem Wissen
    (Fachhochschule beider Basel (FHBB), Institut für angewandte Betriebsökonomie (IAB), 2002) Schubert, Petra; Sigrist, Barbara
    In einer zunehmend (durch IT vernetzten) Welt wird die Nutzung von interdisziplinärem Know-how zu einer wichtigen Voraussetzung. Immer mehr Projekte können nur durch das gemeinsame Wissen von Experten verschiedener Gebiete erfolgreich vorangetrieben werden. Dies trifft in besonderem Masse auf E-Business/eGovernment-Projekte zu, die Aspekte des Business, Designs und der Technik in sich vereinen.Wenige Institutionen sind in der glücklichen Lage, dass sie alle benötigten Kompetenzträger im eigenen Unternehmen bzw. in der eigenen Schule beschäftigen. Aus diesem Grund engagieren sich viele Institutionen in Kompetenznetzwerken, deren Förderung in den letzten Jahren zunehmend auch in die Strategie des Bundes aufgenommen wurde.Eine der resultierenden Initiativen ist die "Ecademy". Unter dem Namen Ecademy haben die Schweizer Fachhochschulen einen Verbund im Bereich E-Business und eGovernment aufgebaut, der seit dem Jahr 2001 ein national anerkanntes Schweizer Kompetenznetzwerk ist.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht