Hochschule für Wirtschaft FHNW

Dauerhafte URI für den Bereichhttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/60

Listen

Bereich: Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 10 von 12
  • Vorschaubild
    Publikation
    IKT-Zukunft findet im Klassenzimmer statt - oder eben nicht
    (Netzmedien AG, 2004) Dettling, Walter
    Die Veränderungen, die die ICT auslöst, wirken sich nicht nur auf die Fächer der Kerninformatik und deren Anwendungsgebiete aus. Vielmehr muss sich das gesamte Schweizer Bildungssystem den neuen Aufgaben stellen, sonst droht der Wirtschaftsstandort Schweiz der Entwicklung hinterherzuhinken.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Vorschaubild
    Publikation
    ICT and Innovation in Small Companies
    (2007) Schubert, Petra; Fisher, Julie; Leimstoll, Uwe
    The small business sector is very important to most economies generating significant wealth and employment. It has generally been accepted that small business owners are less likely to embrace innovation and less likely to have a well-defined business strategy. Yet for companies to grow and continue to be successful innovation is critical. Given the importance of this sector there is a need for governments and policy makers to understand innovation in small business particularly in terms of ICT implementation and use in order to formulate appropriate programs and policies. There have been few studies reported in the literature however, that have looked at innovation in the small business sector. This study investigated small Swiss businesses with 10 to 49 employees. A survey of 389 small businesses found that most see themselves as innovative and most use IT to support innovation.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Navigation in der Informationsflut
    (2002) Hinkelmann, Knut
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Dramatically different price developments for mobile services in India and Switzerland and their underlying drivers
    (2005) Bürkler, Erich
    Purpose - By comparing prices for mobile services in India and Switzerland, this article aims to highlight marginal differences in regulations ? besides other significant factors ? which can result in totally different price developments.Design/methodology/approach ? A holistic approach is used to explain the various drivers behind price developments. Besides costs (including licence fees), customer behaviours (summarized in demand elasticity), competitive behaviour (explained by the applied marketing mix) and termination fees (either as a price stabilizer ? if not freezer ? or as a relatively marginal cost component) represent the relevant drivers.Findings ? The comparative study underlines the crucial role termination costs play in dynamic mobile markets ? besides the usually stressed general cost levels and numbers of competitors.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Outsourcing of ICT: An Empirical Study in Swiss SMEs
    (2007) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe
    Results from a longitudinal study on the importance and use of information and communication technology in Swiss small and medium-sized companies provide the basis of this paper. In an empirical survey, 901 questionnaires were collected and analysed. The results were weighted according to company size and industry sector and are representative for Switzerland. The data was used to run an extensive cluster analysis. Based on the identified clusters, several bivariat analyses were performed in order to identify the typical outsourcing behaviour of the clusters. The clusters were tested against four different statements regarding (1) experiences with outsourcing, (2) degree of outsourcing (buy or rent), (3) IT know-how, and (4) influencers for outsourcing. The results have a high statistical validity and allowed us to draw conclusions about the typical behaviour of cluster members.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    IT Outsourcing bei KMUs: eine Bestandsaufnahme
    (2007) Leimstoll, Uwe
    Die Schweizer KMUs stehen dem IT Outsourcing eher zurückhaltend gegenüber. «Selbermachen» ist angesagt, obwohl mit der Auslagerung durchaus positive Effekte erzielt wurden. Für die IT-Dienstleister heisst es: Nischen suchen.
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Vorschaubild
    Publikation
    Netzreport 07: Informatik in Schweizer KMU - Die Beschaffung von Informatikressourcen in KMU und anderen Schweizer Organisationen
    (Netzmedien AG und Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, Institut für Wirtschaftsinformatik, 2007) Leimstoll, Uwe; Schubert, Petra
    Seit geraumer Zeit ist festzustellen, dass insbesondere auch grosse, weltweit operierende Anbieter von Informations- und Kommunikationstechnologien (ICT) in kleinen und mittleren Unternehmen (KMU) zunehmend ein interessantes Marktpotenzial entdecken. Entsprechend haben sie damit begonnen, ihre Produkte und Dienstleistungen auf diese Zielgruppe auszurichten. Allerdings ist dies kein einfaches Unterfangen. So gibt es in der Schweiz über 38?000 KMU. Eine Segmentierung des Marktes tut also Not. Gerade hierzu fehlt jedoch die nötige Datenbasis. Diese Lücke will die Studienreihe Netzreport «Informatik in Schweizer KMU» schliessen.Nachdem im Netzreport 06 die strategische Bedeutung des Informatikeinsatzes in KMU untersucht wurde, befasst sich der vorliegende Netzreport 07 schwerpunktmässig mit der Beschaffung von Informatikressourcen in KMU und anderen kleinen und mittleren Schweizer Organisationen.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Importance and Use of Information Technology in Small and Medium-Sized Companies
    (2007) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe
    The following paper presents results from a longitudinal study about the importance and use of information and communication technology (ICT) in Swiss small and medium-sized companies (SMEs). In an empirical survey, 989 questionnaires were collected and analysed (return rate 17 %). The results were weighted according to company size and industry sector and are representative for Switzerland. The findings show that Swiss SMEs ? in their self assessment ? manage to gain (competitive) advantages from the deployment of information and communication technology. ICT is universally used (even) in (small and medium-sized) companies. There is a high degree of inter-organisational ICT use. ICT know-how and awareness are strongly rooted in management. The general conclusion is that IT matters for Swiss SMEs.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Lernstrategien der Chefetage - Agile Unterstützung der Ideen und Ansprüche von morgen
    (2008) Dalla Vecchia, Martina
    Kaum ein Faktor wird zukünftig den Erfolg eines Unternehmens so sehr beeinflussen wie der gezielte Einsatz der Informationstechnologie (IT). Besonders in einer umsatzschwächerenPhase widmen sich Unternehmer dem Ablauf interner Prozesse und prüfen die Entwicklung neuer Märkte.
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung