Hochschule für Wirtschaft FHNW

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  • Publikation
    Geschlechterspezifische Segregation der Arbeit im ICT-Sektor: Dekonstruktion und Re-Branding der Identitätsdiskurse der Profession
    (29.09.2017) Resch, Dörte; Graf, Iris
    Der Frauenanteil in den Ausbildungen der Informations- und Kommunikationstechnologie ist mit etwa 15% in der Schweiz tief. In der Phase der Berufswahl wird die Identität von jungen Menschen besonders durch stereotype Geschlechterrollen beeinflusst. Widersprechen die in Berufsbildern verankerten Identitäten denen dieser jungen Menschen, dann wird diese Ausbildung für die jeweilige Anspruchsgruppe eher unattraktiv. Hieraus ergibt sich folgende Forschungsfrage: Wie können diskursiv erzeugte Identitäten der ICT-Profession so rekonstruiert werden, dass ICT-Ausbildungen auch für junge Fragen attraktiv werden? Mittels Diskursanalyse wurde untersucht, wie sich Identitätsaspekte im Sinne des Doing Gender reproduzieren und anschliessend ermittelt wie Berufsbilder eine positive Identifikation durch geschlechtersensitiven Re-Branding höhen können. Es zeigt sich, dass Ausbildungen dann als besonders unattraktiv wahrgenommen werden, wenn sich verschiedene männlich konnotierte Diskurse gegenseitig konfundieren. So erklärt sich auch, dass die alleinige Darstellung einer Frau auf einer Broschüre nicht genügt, um dieses zu pertubieren.
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Challenging the gendered segregation of work in the ICT-sector by de- and reconstruction of the professions identity discourses
    (19.05.2017) Resch, Dörte; Graf, Iris
    Purpose The persistence of gendered segregation of work in the ICT-sector in many European countries cannot be solely explained by unequal opportunities on the labour market or different (naturalized) interests or competences of men and women. Thus in this research it gets explored, why taking up studies or training in ICT does not appeal to women. The main goal is to find out how the identity of the ICT profession does (not) connect to female identity constructions. In a second step the analysis offers suggestions for reconstructions, so that a re-branding of a more gender inclusive identity of the professions identity can be developed. Design/Methodology Document Analysis of 59 documents on ICT degree programs, discourse analysis on 39 group discussions and problem centred interviews, n=84. Results Discourse analysis showed how the gendered discourses of the ICT profession are interlinked and thus form a heteronormative male image, which cannot be easily perturbed by e.g. just showing images of women. Limitations A quantitative study should be carried out to confirm the results on a broader scope. Research/Practical Implications It gets explained how identity constructions of the ICT profession are inherently gendered and that this gendering needs to be actively tackled on descriptions of the profession, degree programs and any promotional material on profession trainings. Originality/Value So far reconstruction, as known in discourse analysis, has not been connected with branding to mould an impact on a certain field of practice. Also the issue of tackling the gendered segregation of work through re-branding of an identity of a profession is novel.
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Swiss organizations under pressure by the societal expectation of equality between men and women?
    (31.03.2016) Nussbaumer, Melanie
    The presentation aims to highlight the relationship between organizations and society within the specific topic of equality between men and women. Meyer and Rowan (1977) assume that organizations must react to environmental expectations in order to ensure their own survival. In Switzerland one can observe a societal expectation with regard to gender equality. The question is therefore, how, why and through which channels do organizations perceive these demands and in what way do they react and try to legitimize themselves within this topic. What other expectations compete with this request? A multi-level mixed methods research design applied to two profit and two non-profit-organizations in Switzerland will provide answers to these questions.
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Discourse Analysis as Intervention: A Case of Organizational Changing
    (Edward Elgar, 2016) Dey, Pascal; Resch, Dörte; Steyaert, Chris; Nentwich, Julia; Hoyer, Patrizia
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Führen im Generationenmix
    (23.11.2016) Resch, Dörte
    06 - Präsentation
  • Publikation
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Flexible Workforce - Fit für die Herausforderungen der modernen Arbeitswelt? Strategien, Modelle, Best Practice
    (Haupt, 2017) Zölch, Martina; Oertig, Marcel; Calabrò, Victor
    Das praxisorientierte Fachbuch bietet einen Überblick über aktuelle Trends sowie Best-Practice-Beispiele und zeigt konkrete Ansatzpunkte eines flexiblen Personaleinsatzes für die Führungs- und HR-Praxis auf.
    03 - Sammelband
  • Publikation
    OPENLOC Case Study Freiburg
    (2012) Vöhringer, Hanna
    Think Global, Act Local: Compact and Climate Conscious Urban Development and a Case Study of the First Renovated Passiv-Residential Tower. Practical Examples in the City of Freiburg from a Sociological and Geographical Perspective
    06 - Präsentation