Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW
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Publikation Designing Rooms for Virtual, Informal Communication: Reciprocal Awareness as a Central Criterion(Springer, 01/2017) Flepp, Corsin; Schlick, Christopher Marc; Duckwitz, Sönke; Flemisch, Frank; Frenz, Martin; Kuz, Sinem; Mertens, Alexander; Mütze-Niewöhner, SusanneThe trend towards decentralized collaboration in companies leads to challenges for informal communication because spatial proximity is missing. This is a problem since informal communication is considered to be key for successful collaboration. Telepresence systems, which connect distant places, are potential solutions. However, little is known about which conditions are beneficial and which ones detrimental to informal communication. In this qualitative study, conditions which further informal communication, were examined in different virtual café settings. A method was developed which combined participatory design with a qualitative experiment. In the Usability Lab of the University of Arts and Sciences Northwestern Switzerland (FHNW), 19 people (N 19) tried out various virtual café settings, analyzed requirements for optimization and subsequently tested them. At the same time, 20 group interviews were conducted and analyzed according to the principles of heuristic-detecting social research. Three subcategories which influence each other were identified as key results (awareness, privacy and control). These three subcategories need to be balanced when a virtual café (room and technology) is designed. Furthermore, encouraging (reciprocal) awareness could also be a possible solution.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation "Du siehst mich, wenn ich dich auch sehe" - Reziproke Awareness als Gestaltungskriterium für Orte virtuell-informeller Kommunikation wie z.B. ein virtuelles Café(GfA Press, 03/2016) Flepp, Corsin; Meier, Gregory; Burkhard, Roger; Schulze, Hartmut; Imhof, Michael; Simon, AndreasInfolge standortverteilter Zusammenarbeit in Betrieben sind die nötige räumliche Nähe und Sichtbarkeit für die informelle Kommunikation erschwert, die für eine erfolgreiche Zusammenarbeit als zentral gilt. Lösungsansätze bieten Telepräsenzfunktionalitäten zur Verbindung räumlich getrennter Orte. Untersucht wurde, was förderliche und hinderliche Bedingungen für Orte virtuell-informeller Kommunikation am Bsp. eines virtuellen Cafés sind. Dafür wurde ein qualitatives Vorgehen entwickelt, welches das Participatory Design und das qualitative Experiment kombiniert. Als Ergebnis kristallisierten sich drei sich gegenseitig beeinflussende Subdimensionen des Phänomens "Situationsempfinden" heraus. Bei der Gestaltung (Raum & Technik) erfordern diese eine Ausbalancierung, wobei die reziproke Awareness als Lösungsansatz gelten kann.04B - Beitrag Konferenzschrift