Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW
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Publikation The team leader coaching programme (TLCP) – a programme to implement team coaching in rehabilitation clinics – a feasibility study(Emerald, 27.05.2021) Küllenberg, Janna; Becker, Sonja; Körner, MirjamPurpose Team coaching is a promising way to advance a shift from the classical leader to a coach who leads his/her interprofessional colleagues. It is acknowledged as an effective instrument to reinforce leaders’ roles but is rarely used in the health-care sector. This paper aims to present the team leader coaching programme (TLCP), designed to strengthen team leaders by implementing coaching tools into their work routine. Design/methodology/approach The TLCP was designed based on the evaluated intervention on patient-centred team development, an expert workshop and a literature search. It addresses leadership styles, self-reflection, role clarity, attitude, moderation techniques and coaching tools with a focus on systemic questions. It was implemented as a train-the-trainer concept, in two training groups including 27 participants from 12 clinics (“multi-clinic” group) and another in-house training group (“single-clinic” group) including 15 participants from one clinic. Findings There were differences in the evaluation of the training between the group that received an inhouse training (“single-clinic” group) and the group that received a workshop in a group of professions from different clinics (“multi-clinic” group) with a tendency for a more positive evaluation by the “multi-clinic” group. Originality/value The TLCP is a promising programme to potentially improve teamwork in rehabilitation clinics, as it provides team leaders with coaching tools they can use in their work routine without being dependent on external coaches. It is characterized by a reflective stance, which seems to be highly necessary to optimally fulfil the role of a team leader.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Piloting and evaluating feasibility of a training program to improve patient safety - a cluster randomized trial(Springer, 2019) Dinius, Julia; Hammer, Antje; Manser, Tanja; Bergelt, Corinna; Kristinson, Levente; Körner, Mirjam01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation eLearning zur Verbesserung der Patientensicherheit im Projekt KOMPAS(03.05.2018) Heier, Lina; Dinius, Julia; Pfisterer-Heise, Stefanie; Hammerschmidt, Judith; Marsall, Matthias; Ernstmann, Nicole; Manser, Tanja; Bergelt, Corinna; Körner, MirjamHintergrund: Die Verbesserung der Patientensicherheit spielt national und international eine wesentliche Rolle in der Gesundheitsversorgung. Dass Patientensicherheitskultur erlern- und trainierbar ist, konnte bereits in Studien gezeigt werden. Das im Projekt KOMPAS entwickelte eLearning für Mitarbeiter*innen interprofessioneller akutmedizinischer Behandlungsteams zielt auf eine Verbesserung der Patientensicherheit, indem Basiskompetenzen zu Teamarbeit, Fehlermanagement und Patientenbeteiligung gezielt gefördert werden. Ziel des Projekts ist es, die differentiellen Effekte verschiedener Trainingsmethoden zu untersuchen. Methodik: Hierzu wird ein multizentrischer randomized control trial (RCT) mit drei Studienbedingungen durchgeführt. Getestet wird ein kombiniertes Training (E-Learning und Präsenztraining) im Vergleich zu reinem E-Learning und einer Kontrollgruppe ohne Training. Primäre Outcomes sind die Sicherheitskultur und Basiskompetenzen. Die Inhalte des eLearnings orientieren sich an etablierten Lernzielkatalogen und berücksichtigen damit internationale Empfehlungen zur Verbesserung der Patientensicherheit. Das eLearning basiert auf Vorarbeiten der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg im Bereich der Rehabilitation, sowie auf Fokusgruppeninterviews und einem Expertenworkshop zu spezifischen Trainingsbedarfen in der Akutmedizin. Für das eLearning ist eine intermittierende Bearbeitungsdauer von drei Stunden geplant. Ergebnisse: Wir erwarten, dass kombiniertes Training von eLearning und Präsenztraining den größten Effekt auf die Verbesserung der Patientensicherheit vor einem isolierten eLearning hat. Diskussion: Basierend auf den Evaluationsergebnissen sollen die wirksamen Trainingskomponenten in den Versorgungsalltag integriert werden. Zukünftige Studien sollten die Übertragbarkeit auf andere Settings prüfen.06 - Präsentation