Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW

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  • Publikation
    FlexWork Online Self Assessment
    (08/2019) Weichbrodt, Johann; Maigatter, Anne; Berset, Martial
    Online Self Assessment auf Basis des FlexWork Phasenmodell. Das Assessment liefert eine Einschätzung, wie umfangreich mobil-flexibles Arbeiten im eigenen Unternehmen bereits etabliert ist und/oder unterstützt wird. Benchmarks mit schweizweiten Befragungen liefern Vergleichswerte.
    10 - Elektronische-/ Webpublikation
  • Publikation
    Business model analysis and (design thinking) methods: underlying key dimensions for smart service development
    (2022) Deflorin, Patricia; Havelka, Anina; Campos, Adrian; Wäfler, Toni
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Nachhaltige Unternehmensführung durch B2B-Sharing
    (Engeli, 2022) Jüttner, Uta; Kaufmann, Carla Jane; Wäfler, Toni
    Während sich Sharing-Projekte in den Consumerbereichen zunehmend etablieren, steckt das B2B-Sharing noch in den Kinderschuhen. Ein angewandtes Forschungsprojekt weist auf, welche Chancen das B2B-Sharing speziell für KMU bringt und welche Barrieren dabei zu überwinden sind.
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Publikation
    Die Sharing Toolbox – Mit wem und wie KMU teilen können
    (Engeli, 2022) Jüttner, Uta; von dem Berge, Karina; Niederhauser, Luca
    Der erste Teil dieser Serie um das Forschungsprojekt zu B2B-Sharing befasste sich mit den potenziellen Chancen für KMU und den möglichen Barrieren. Der zweite und auch dieser dritte und letzte Teil stellen als Projektergebnis eine Toolbox mit vier Instrumenten vor, die KMU im Sharing-Prozess unterstützen sollen.
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Publikation
    B2B: A shift from owning to sharing?
    (Universität St. Gallen, 2022) Huber, Sebastian; von dem Berge, Karina; Burri, Simona; Jüttner, Uta; Wäfler, Toni; Huber, Charles; Niederhauser, Luca
    The sharing economy has witnessed tremendous growth in a multitude of industries around the world. Little B2B sharing, however, can be observed in industry practice, although it provides attractive opportunities for SMEs. Findings from an applied research project suggest some prerequisites for SMEs that want to engage in sharing and offer several tools for implementation.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Wie sich Business-to-Business-Sharing gezielt unterstützen lässt
    (Galledia, 2022) Niederhauser, Luca; Wäfler, Toni; Huber, Sebastian; von dem Berge, Karina; Jüttner, Uta; Huber, Charles; Burri, Simona
    Sharing verzeichnet seit geraumer Zeit ein grosses Wachstum. Erfolgsbeispiele für das Teilen von Ressourcen zwischen Firmen gibt es jedoch nur wenige. Ein Forschungsprojekt der Fachhochschule Nordwestschweiz und der Hochschule Luzern hat untersucht, wie sich das Sharing zwischen Firmen unterstützen lässt. Es wurden Methoden entwickelt, die das Business-to-Business-Sharing begleiten und fördern.
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Publikation
    Das FlexWork Phasenmodell: Auf dem Weg zur mobil-flexiblen Arbeit
    (Hochschule für Wirtschaft FHNW, 11/2019) Weichbrodt, Johann; Peter, Marc K.
    Kurze Vorstellung des FlexWork Phasenmodells mit Erläuterungen zur Anwendung.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    TINT – A Technique for Visualizing Team Processes
    (Cambridge University Press, 09/2018) Koch, Julia; Ritz, Frank; Kleindienst, Cornelia; Brüngger, Jonas; Brauner, Elisabeth; Boos, Margarete; Kolbe, Michaela
    The present chapter focuses on the description of TINT (Team INTeraction), a technique that allows capturing and visualizing team processes throughout their development in time by taking collective, complex, dynamic, and naturalistic aspects into account. TINT supports researchers in exploring and understanding how teams organize their interactions within a naturalistic work setting, and to assess effective team behavior for a successful task fulfillment. Teams have to collectively adapt their team members’ activities to the dynamic situational demands of the sociotechnical system to monitor and control its functioning and outcomes. In order to do so, the team members need to pursue shared goals, coordinate their activities, and be responsive to each other. They coordinate their intentions and actions based on cognitive representations of not only themselves but also the other team members. Such collective action can be described as “joint cooperative activities” (Bratman, 1992; Tomasello, Carpenter, Call, Behne, & Moll, 2005 ). TINT focuses on joint activities teams carry out to integrate individual knowledge and to elaborate and execute collective plans that help them to meet their common goals under the given situational requirements. For operationalization purposes, we draw on the concept of macrocognition (Cacciabue & Hollnagel, 1994; Klein, Ross, Moon, Klein, Hoffman, & Hollnagel, 2003). Macrocognitions describe specific types of joint team activities, e.g., detecting an unexpected situation, generating hypotheses about the situation, creating a strategy for achieving a desired state of their work system, and collectively executing action plans (Patterson, Miller, Roth, & Woods, 2010). This takes place in a realistic working context, which is typically characterized by complexity, ambiguity, high risks, time pressure, and conflicts of goals (Klein, Ross, Moon, Klein, Hoffman, & Hollnagel, 2003). TINT allows focusing on the team as the examination unit and visualizing its joint team processes in a holistic and comprehensive manner. The resulting visualization can not only be used for in-depth assessment among researchers but also as a basis to stimulate discussion and reflection among the assessed teams. The possibility to include the teams’ perspectives in the analysis process is what makes TINT an innovative and useful complement to quantitative analyses focusing on aggregated individual behavior data regarding frequencies and patterns (e.g., Stachowski, Kaplan, & Waller, 2009; Waller, 1999; Waller, Gupta, & Giambatista, 2004; Zala-Mezö, Wacker, Künzle, Brüesch, & Grote, 2009). TINT complements existing research methods with a more interpretative and naturalistic approach that respects that team processes are reciprocally embedded in specific work contexts and influenced by dynamic task demands. It is suitable not only for the enrichment of field and simulator-based studies to deepen scientific knowledge but also for an initialization of organizational learning processes about effective team processes in practice.
    04A - Beitrag Sammelband