Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW

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    Managing COVID-19 in workplaces – a theoretical framework for integral employees’ health
    (Emerald, 05.04.2022) Gauer, Sandra; Germann, Barbara
    Purpose The purpose of this paper is to develop a framework on how to deal with stressors emerging from the COVID-19 outbreak. The theoretical framework aims to explain pandemic-related stressors and potential ways to prevent them, considering a wide range of interacting factors at individual, team and organizational levels to ensure their employees’ health. Design/methodology/approach The authors drew on an integrative literature review to identify pandemic-related stressors influenceable by the organization and gathered solution approaches to counteract them. Popular psychological stress theories served as a theoretical base for the framework. Findings The authors based the framework on an integration of the transactional stress theory (Lazarus and Folkman, 1984) and the job demands resources model (Schaufeli and Bakker, 2004), focusing on their respective theoretical strengths. The final framework offers a solid orientation for scholars regarding the introduction of holistic and strategic measures in coping with pandemic-related stressors. A section describing possibilities for practitioners’ use of the framework has been integrated. Originality/value To the best of the authors’ knowledge, this study is the first to offer a framework on how to handle COVID-19-related stressors in the workplace by implementing teamwide and companywide measures.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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    Publikation
    Zusammenhänge zwischen individuellem Stresserleben durch die Covid-19-Pandemie, Coping-Strategien und gesundheitsbezogener Lebensqualität an der 2. Sekundarschule Gelterkinden
    (Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW, 08.09.2022) Cestaro, Sibylla; Studer, Regina; Sekundarschule Gelterkinden, Baumgartner Marc und Quayle Philip
    Die Covid-19-Pandemie hat das psychische Wohlbefinden von Jugendlichen stark verändert. Die vorliegende wissenschaftliche Untersuchung geht deshalb der Frage nach, wie es Jugendlichen rund zwei Jahren nach Pandemiebeginn geht und erforscht mögliche Zusammenhänge zwischen individuellem Stresserleben durch die Covid-19-Pandemie, Coping-Strategien und gesundheitsbezogener Lebensqualität der Jugendlichen an der 2. Sekundarschule Gelterkinden (N=151). Anhand einer Online-Umfrage und eines Workshops werden Zusammenhänge aufgezeigt und darauf abgestimmte Handlungsempfehlungen für die Sekundarschule Gelterkinden ermittelt, um das Wohlbefinden der Jugendlichen zu verbessern. Zur Ermittlung dieser Zusammenhänge wird das transaktionale Stressmodell von Lazarus und Launier herangezogen und erläutert. Die Ergebnisse legen nahe, dass die Stressbelastung durch Covid-19 bedingten Stressoren mit der gesundheitsbezogenen Lebensqualität korrelieren. Je belastender die Stressoren erlebt werden, desto häufiger werden adaptive Coping-Strategien angewendet – vor allem die soziale Unterstützung wird ergriffen. Wer zudem positiv denkt, hat ein besseres psychisches Wohlbefinden und einen besseren Selbstwert.
    11 - Studentische Arbeit