Hochschule für Gestaltung und Kunst Basel FHNW

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    Publikation
    Toxische Überreste des Sammelns
    (De Gruyter, 2022) Caviezel, Flavia; Nina Samuel; Felix Sattler
    - Eine audiovisuelle Forschung fokussiert die Reinigungs- und Handlingprozesse von asbestbelasteten Objekten einer Schweizer Stiftungssammlung - Reste fordern Sammelinstitutionen heraus. Sie sind Kippfiguren, die an Überschreitungen der taxonomischen, disziplinären, architektonischen und institutionellen Grenzen mitarbeiten, und überall anzutreffen sind, im Ausstellungsraum wie im Depot. Einen spezifischen Fokus auf diese Marginalie richtet die vorliegende künstlerische Forschung zu toxischen Überresten. Sie begleitet, dokumentiert und analysiert Reinigungsprozesse asbestbelasteter Oldtimer-Wagen aus der Sammlung der Winterthurer Stiftung für Kunst, Kultur und Geschichte SKKG. Die vielfältigen Erkenntnisse zu diesen Handlings- und Transformationsprozessen, sowie zu planetarischen Zusammenhängen der letztlich in Abfalldeponien akkumulierten Toxine sind in einem bildbasierten Essay zusammengefasst. Dieser Beitrag ist während eines Forschungsaustauschs (SNF Scientific Exchange Grant) am Cluster Matters of Activity der Humboldt-Universität Berlin entstanden.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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    Publikation
    Archive hörbar machen: (Postdigitale) Emanzipation kolonialer Archive
    (Transcript, 09/2024) Chattopadhyay, Budhaditya
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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    Publikation
    Radio Explorations. Architectonic Studies of Electromagnetic Milieux
    (transcript, 2024) Savic, Selena
    Radio signals keep making material, informational, political, and social connections in this world. Exploring these signals architectonically, the contributors engage with the situatedness of radio signal recordings in nature and with knowledge implied in radio communication. Rooted in experimental design and data feminism, the book presents innovative tools for navigating data by spanning media theory, information studies, and feminist new materialism. This offers an intersectional and post-disciplinary approach to computation, classification, and search that is accessible to artists, technologists, and researchers – facilitating interdisciplinary collaboration and deepening the understanding of information technologies.
    03 - Sammelband
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    Publikation
    MealSense: A fiction about datafication and algorithms in commoning food
    (Design Research Society, 06/2024) Bedö, Viktor
    Commoning is on the rise as a socio-economic practice advancing the outlook of more just food systems. While smaller commoning operations can predominantly rely on informal arrangements, tracking and monitoring the conditions of the use of resources becomes vital for larger operations. This paper explores the datafication of hunger, pleasure, ingredients, cooking and spoiled food for crafting imaginaries of commoning-based algorithmic food futures. To address not only frictions around datafication but also gainful proposals, the paper mobilizes concepts of ‘unwieldy data’, ‘good enough data’, and ‘minimal feasible datafication’. It uses fiction writing as a method to amalgamate scholarly references in the field of citizen sensing and smart city critique with preliminary learnings from a speculative city-making project into an infrastructural proposal. The text aims to prompt a wider debate about the potentials and pitfalls of algorithmic governance and datafication in infrastructures for the urban-scale distribution of material resources, such as food.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
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    Publikation
    Kant's theory of the sublime and the visual arts
    (Aesthetica Edizioni, 2023) Clewis, Robert R.; Schubbach, Arno
    03 - Sammelband
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    Publikation
    Why not exactly? Revisiting the alleged arguments against the artistic sublime in Kant's “critique of the aesthetic power of Judgment”
    (Aesthetica Edizioni, 2023) Schubbach, Arno; Clewis, Robert R.; Schubbach, Arno
    The debate about whether, according to Kant, there can be an artistic sublime often fails to clarify the relationship of the “Analytic of the Sublime” to the “Analytic of the Beautiful” and to the short discourse on art of the Critique of the Power of Judgment (KU, § 43 to § 59). Therefore, three types of arguments are often conflated, which I would like to propose to distinguish as precisely as possible: 1. Arguments that cast doubt on the possibility of aesthetic judgments with respect to works of art in general; 2. arguments that specifically put into question the experience of the beautiful in the arts; 3. Arguments questioning the artistic sublime. Kant addresses the first two types of arguments in his ingenious argumentation of why we can experience works of art as beautiful at all. However, they are often readily understood as arguments against the possibility of an artistic sublime, which Kant, however, hardly discusses as such. By distinguishing these types of arguments, I want to pinpoint what exactly, according to Kant, stood in the way of the possibil-ity of an artistic sublime – and to explore the possibility of artistic strategies to overcome these obstacles.
    04A - Beitrag Sammelband
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    Publikation
    KI als Medium und ›message‹ und die (Un-)Möglichkeit einer queeren Antwort
    (Transcript, 2022) Bruder, Johannes; Michael Klipphahn-Karge; Ann-Kathrin Koster; Sara Morais dos Santos Bruss
    Johannes Bruder untersucht in seinem Beitrag die konstitutiven Ein- und Ausschlüsse von autistischer Subjektivität und Kognition im Kontext von künstlicher Intelligenz. Während autistische Kognition in Fantasien von zukünftiger KI als konstitutives Anderes fungiert, waren und sind autistische Individuen essenzieller Bestandteil der kognitiven Infrastruktur von real existierender KI - ob als Testobjekte, Coder, oder Data Worker. Diese Dynamiken von Ein- und Ausschluss sind nicht neu, sondern gesellschaftlich fest verankert; autistische Aktivist*innen haben dementsprechend Strategien entworfen, sich selektiven Ein- und Ausschlüssen performativ zu entziehen. Im Text versucht Johannes Bruder diese Strategien für eine Antwort auf die Medientheorien zeitgenössischer AI fruchtbar zu machen.
    04A - Beitrag Sammelband
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    Publikation
    Tätigkeitsbericht der Mediathek 2023
    (Hochschule für Gestaltung und Kunst Basel FHNW, 04/2024) Lurk, Tabea
    Der Tätigkeitsbericht der Mediathek nutzt den Rückblick auf das vergangene Jahr zur Einordnung der eigenen Arbeit in den Kontext der bibliothekarischen Entwicklungen an der FHNW und der HGK. Dabei setzt er Akzente.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
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    Publikation
    Special issue introduction On Activist*scholarship
    (05/2021) Portelli, Stefano; Tschoepe, Aylin
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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    Publikation
    Robert Zandvliet - Florilegium. Overview 1998 - 2023
    (Peter Blum Edition, 2024) Hollaus, Invar Torre; Zandvliet, Robert
    Invar-Torre Hollaus: Robert Zandvliet – A Boundless Gaze (S.6-9) & A Dialogue about Painting – Invar-Torre Hollaus in Conversation with Robert Zandvliet (S.36-42), in: Robert Zandvliet – Florilegium, Ausst.-Kat. Peter Blum Gallery, New York 2024
    02 - Monographie