Eisenbart, Barbara

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Nachname
Eisenbart
Vorname
Barbara
Name
Barbara Eisenbart

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  • Publikation
    Didaktische Richtlinien für eine gendersensitive Lehre
    (HWR Berlin, 2023) Kirch, Johannes; Eisenbart, Barbara; Wiesner, Heike; Schütze, Judith
    In diesem Beitrag wird ein innovativer Ansatz zur genderbewussten Gestaltung von Lehre in der Aus- und Weiterbildung beschrieben, welche als Handreichung für das Lehren und Lernen an Hochschulen genutzt werden kann.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Master curriculum: gender equality in digital entrepreneurship
    (Hochschulbibliothek HWR Berlin, 2020) Appel, Margrit; Eisenbart, Barbara; Grisold, Andrea; Kirch, Johannes; Schein, Gerlinde; Tomenendal, Matthias; Schütze, Judith; Wiesner, Heike
    Das vorliegende Werk ist eines der Ergebnisse des ERASMUS+ Projektes "Gender Equality in Digital Entrepreneurship" (EQUALdigitalent). Das Projekt wurde von vier internationalen Projektpartner*innen aus Liechtenstein, Österreich und Deutschland von September 2016 bis August 2019 in enger Kooperation durchgeführt: Universität Liechtenstein (Projektleitung), Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin, Katholische Sozialakademie Osterreichs sowie die Wirtschafts-Universität Wien. Hauptziel des Projekts war es, einen gendersensitiven, interdisziplinären Master-Studiengang „Gender Equality in Digital Entrepreneurship“ zu entwickeln und dabei bestimmte Lehrmodule zu testen. Das vorliegende "Master Curriculum" enthält das Studiengangprofil, den Begründungskontext, die Zielgruppe, die komplette Programmstruktur, die formalen Aspekte sowie den detaillierten Überblick anhand der 12 Modulbeschreibungen. Weitere Ergebnisse sind in vielfaltigen Publikationen verbreitet worden.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Computer supported collaborative work - teaching transformative technology and participation
    (IATED Academy, 2019) Kirch, Johannes; Eisenbart, Barbara; Wiesner, Heike [in: INTED2019 Proceedings. 13th International Technology, Education and Development Conference]
    The need for well-educated graduates as entrepreneurs of the future or with respect to transformative technology and digitalization calls for new learning formats. Our paper shows how two learning courses on teaching transformative technology and participation in undergraduate as well as graduate education have been developed, tested and evaluated. The two courses both incorporate co-creation and participative involvement, as well as real-life scenarios and a transparent feedback and documentation environment (wiki). Diversity and gender participation were supported through practical team experience, reflection loops, discussion about unconscious biases, as well as gender-wise correctly formulated teaching material and both female and male role models. In the following paper both courses will be contrasted with each other regarding overview on technology content and process, project work and didactics. Differences, as well as similarities, are shown and peculiarities are pointed out and discussed. The positive
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Bridging the digital gender skill-bias: progress and drawbacks
    (2019) Eisenbart, Barbara; Grisold, Andrea; Wiesner, Heike
    Taking a theoretical focus of feminist economics, this paper combines an interdisciplinary approach and a heterodox one to the practical question of curriculum development. Within the Erasmus+ funded project to define a Master program "Gender Quality in Digital Entrepreneurship" the project developed and partly tested an innovative and inclusive master program curriculum, applying innovative gender mainstreaming approaches to equally enable female and male students to deal with digital entrepreneurial challenges. However, to raise attentiveness for the hidden dimensions of gendered structures, or to elaborate solutions to overcome gender inequalities, is still a challenge and an obstacle in paving the way towards a higher participation rate of women in tapping digital business opportunities.
    06 - Präsentation