Boser Hofmann, Lukas
Lade...
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Boser Hofmann
Vorname
Lukas
Name
Boser Hofmann, Lukas
11 Ergebnisse
Suchergebnisse
Gerade angezeigt 1 - 10 von 11
- PublikationHistorische Bildungsforschung mit Sachverstand. Rezension zu Gabriele Ball/Juliane Jacobi (Hrsg.): Schule und Bildung in Frauenhand(Klinkhardt, 2017) Boser Hofmann, Lukas [in: Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationUne patrie de papier. Représentations du territoire national pour le milieu scolaire dans les cantons de Vaud et Soleure, 1803–1845(Chronos, 2017) Nathalie, Dahn-Singh; Boser Hofmann, Lukas [in: Traverse]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationLanguages, script and national identity. Struggles over linguistic heterogeneity in Switzerland in the nineteenth and twentieth centuries(Cambridge University Press, 2017) Boser Hofmann, Lukas; Brühwiler, Ingrid [in: History of Education]For centuries, Switzerland has been a multilingual country (which currently has no less than four official languages.) Furthermore, one of those languages, German, is characterised by bigraphism (i.e. the coexistence of two different type styles). This article discusses the role played by language and writing systems in the great educational scheme that was designed to create a shared national identity among Swiss people – despite the friction caused by cantonal and local idiosyncrasies, different cultural backgrounds, and deep-rooted traditions. It focuses on the timespan from the mid-nineteenth century to the end of the First World War, a period during which nation-states were formed all over Europe. The findings show how language and writing systems were intertwined with local, cantonal and national identities in a state (Switzerland) that had no uniform national language. It was through the use of language and writing that ideas of ‘us’ (herein, the Swiss) and ‘others’ (herein, the non-Swiss) were constructed, disseminated and perpetuated.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationPulverdampf und Kreidestaub. Wissenstransfer zwischen Schweizer Militär und Schweizer Schule(De Gruyter, 2016) Boser Hofmann, Lukas; Müller, Philippe [in: Militärgeschichtliche Zeitschrift]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationHow Quantitative Methods of Data Analysis Can Contribute to Historical Analysis: The Example of the Stapfer Inquiry(Klinkhardt, 2016) Boser Hofmann, Lukas; Hofmann, Michèle; Ruloff, Michael; Hadjar, Andreas [in: Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education]In 1799, the Ministry of Education led by Philipp Albert Stapfer gathered data on a large variety of issues concerning the education system in the Helvetic Republic. The main objective of this paper is to demonstrate how the Stapfer inquiry as a historical data source can be analyzed employing techniques of quantitative data analysis. Two research questions were considered: How did school fees and distance to school impact school attendance at the time? Before presenting analyses and results, strengths and limitations of the Stapfer inquiry from the historical and the social science perspective are discussed followed by a conceptual elaboration of the research issues. The database for our analysis is a sample drawn from the Stapfer inquiry that consists of 104 schools. Results show that whereas the existence of school fees does not seem to have had an impact, the distance to school had a negative impact on school attendance.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationLa réception plurielle de la « méthode Pestelozzi » dans l'enseignement du calcul au début du XIXe siècle en Suisse et à Weimar(OpenEdition, 2016) Boser Hofmann, Lukas [in: Revue germanique internationale]Johann Heinrich Pestalozzi (1746-1827) gilt, nicht nur in der Schweiz, als einer der bedeutendsten Pädagogen des 18. und 19. Jahrhunderts. Sein Ruhm gründet vor allem auf den von ihm errichteten Instituten in Burgdorf im Kanton Bern und Yverdon im Kanton Waadt sowie auf seiner Methode, die als eine pädagogische und didaktische Revolution, insbesondere für das Fach Rechnen, verstanden wurde. Dieser Beitrag geht der Frage nach, wie Pestalozzis Rechenmethode an verschiedenen Orten (Bern, Zürich, Weimar) aufgenommen und an lokale Bedingungen angepasst wurde. Dabei wird auch erörtert, wie es dazu kam, dass die Methode Pestalozzis in den ersten Jahrzehnten des 19. Jahrhunderts gleichsam zu einer « magischen Formel » im Zusammenhang mit der Modernisierung des Schulwesens geworden ist. Johann Heinrich Pestalozzi (1746-1827) était - et est toujours – l’un des plus célèbres pédagogues suisses des XVIIIe et XIXe siècles. Il est connu pour les principes « révolutionnaires » de l’éducation qu’il a développés alors qu’il était à la tête de plusieurs institutions pédagogiques dans les différents cantons suisses. Il faut dire que sa « méthode » jouissait d’une aura particulière et consistait en un mode d’enseignement qui était censé révolutionner l’enseignement de la lecture, de l’écriture et de l’arithmétique. Cet article porte une analyse sur les mécanismes de transfert et de réadaptation des livres d’arithmétique de Pestalozzi dans les villes de Berne, Zurich et Weimar. Il s’agit d’exposer comment ils ont été adaptés aux conditions locales et comment la méthode de Pestalozzi est devenue une « formule magique » dans le discours éducatif des premières décennies du XIXe siècle.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationLearning to See the Nation-State – History, Geography and Public Schooling in Late 19th Century Switzerland(Klinkhardt, 2015) Boser Hofmann, Lukas; Dahn, Nathalie [in: Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationRechnen ist Wissen. Rezension zu Klingler, Kerrin: Zwischen Gelehrtenwissen und Handwerklicher Praxis. Zum mathematischen Unterricht in Weimar um 1800(Klinkhardt, 2015) Boser Hofmann, Lukas [in: Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationRezension zu Schütz, Gerhard (Hrsg.): Gotthelf. Leben, Werk und Wirkung von Albert Bizius(2015) Boser Hofmann, Lukas [in: Berner Zeitschrift für Geschichte]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationRezension zu Stuber, Martin/Gerber-Visser, Gerrendina/Derron, Marianne (Hrsg.): ... wie zu Gotthelfs Zeiten?(Chronos, 2015) Boser Hofmann, Lukas; Hofmann, Michèle [in: Traverse]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift