Rack, Oliver

Lade...
Profilbild
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Rack
Vorname
Oliver
Name
Rack, Oliver

Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 4 von 4
Lade...
Vorschaubild
Publikation

Zooming in: The role of nonverbal behavior in sensing the quality of collaborative group engagement

2024-05-16, Paneth, Lisa, Jeitziner, Loris Tizian, Rack, Oliver, Opwis, Klaus, Zahn, Carmen

Lade...
Vorschaubild
Publikation

Grundbausteine engagierter Zusammenarbeit in Lerngruppen

2021, Zahn, Carmen, Rack, Oliver, Paneth, Lisa, Geramanis, Olaf, Hutmacher, Stefan, Walser, Lukas

Verlässliche Kooperation in Zeiten der Digitalisierung basiert auf Gruppenprozessen. In diesem Kapitel wird herausgearbeitet, wie eine hohe Qualität engagierter Zusammenarbeit in Gruppen auf verschiedenen Ebenen - sowohl kognitiv-aufgabenbezogen als auch interpersonell-emotional - beschrieben werden kann. Dabei geht es um die praxisrelevante Frage, wie digital unterstütztes Lernen etwa im Hochschulstudium bezüglich der Qualität des gemeinsamen Engagements in Studierendengruppen besser gefördert werden kann. Denn: eine verlässliche Kooperation in Zeiten der Digitalisierung muss gelernt werden. Hochschulen leisten einen bedeutenden Beitrag zur Realisierung verlässlicher Kooperation, wenn sie Studierende gezielt in kollaborativen Lehr- und Lernsituationen fördern und fordern, in denen Gruppenprozesse effektiv und effizient zu gestalten sind. Von besonderer Bedeutung ist es dabei, digital unterstützte Lehr-/Lernszenarien zu entwickeln, in denen Studierende Gelegenheit haben, mit digitalen Werkzeugen zu arbeiten, diese in der Gruppenarbeit anzuwenden und auszuprobieren, um damit komplexe Probleme zu lösen und Teamkompetenzen zu erwerben.

Lade...
Vorschaubild
Publikation

Exploring linguistic indicators of social collaborative group engagement

2023, Jeitziner, Loris Tizian, Paneth, Lisa, Rack, Oliver, Zahn, Carmen, Wulff, Dirk U., Damşa, Crina, Borge, Marcela, Koh, Elizabeth, Worsley, Marcelo

This study takes a NLP approach to measuring social engagement in CSCL-learning groups. Specifically, we develop linguistic markers to capture aspects of social engagement, namely sentiment, responsiveness and uniformity of participation and compare them to human ratings of social engagement. We observed small to moderate links between NLP-markers and human ratings that varied in size and direction across the different groups. We discuss measurement and prediction of social collaborative group engagement using natural language processing.

Lade...
Vorschaubild
Publikation

A multi-method approach to capture quality of collaborative group engagement

2023, Paneth, Lisa, Jeitziner, Loris Tizian, Rack, Oliver, Zahn, Carmen, Damsa, Crina, Borge, Marcela, Koh, Elizabeth, Worsley, Marcelo

Multi-method approaches are an emerging trend in CSCL research as they allow to paint a more comprehensive picture of complex group learning processes than using a single method. In this contribution, we combined measures from different data sources to capture the quality of collaborative group engagement (QCGE) in CSCL-groups: QCGE-self-assessments, QCGE-ratings of verbal group communication, and video recorded nonverbal group behaviors. Using different methods of analysis, we visualized, described, and analyzed the data and related the measures to each other. Here, we present results suggesting that measures from different data sources are interrelated: For instance, nonverbal behavior (like nodding the head) is related to high QCGE-ratings of verbal communications. Results are preliminary and show disparities, too. Yet, we conclude that the multi-method approach results in a more comprehensive understanding of QCGE. Feasibility and suitability of the multi-method approach are discussed and conclusions for future research are drawn.