Waldis Weber, Monika
Lade...
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Waldis Weber
Vorname
Monika
Name
Waldis Weber, Monika
78 Ergebnisse
Suchergebnisse
Gerade angezeigt 1 - 10 von 78
- PublikationSchreibprozesse in Geschichte(hep, 2019) Nitsche, Martin; Kristine Gollin; Waldis Weber, Monika; Baur-Ziegler, Beatrice [in: Forschungswerkstatt Geschichtsdidaktik 17. Beiträge zur Tagung «geschichtsdidaktik empirisch 17»]04B - Beitrag Konferenzschrift
- PublikationAbstractband des Kongresses der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung und der Schweizerischen Geselleschaft für Lehrerinnen- und Lehrbildung(Eigenverlag, 2019) Neuenschwander, Markus; Sturm, Afra; Waldis Weber, Monika03 - Sammelband
- PublikationDie Entwicklung der geschichtsdidaktischen Forschung am ZDA und ihr Beitrag zur Politischen Bildung(Hier und Jetzt, 2019) Nitsche, Martin; Kübler, Daniel; Glaser, Andreas; Waldis Weber, Monika [in: Brennpunkt Demokratie. 10 Jahre Zentrum für Demokratie Aarau]04A - Beitrag Sammelband
- PublikationMenschenrechte als Gegenstand Politischer Bildung im Geschichtsunterricht. Zur Realisierung von politischen und historischen Perspektiven in Einstiegssequenzen(Wochenschau Verlag, 2019) Thyroff, Julia; Hedinger, Franziska; Waldis Weber, Monika [in: Zeitschrift für Didaktik der Gesellschaftswissenschaften]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationPolitische Bildung in der halbdirekten Demokratie der Schweiz(Schulthess, 2019) Waldis Weber, Monika; Ziegler, Béatrice; Braun Binder, Nadja; Feld, Lars P.; Huber, Peter M.; Poier, Klaus; Wittreck, Fabian [in: Jahrbuch für direkte Demokratie 2018]04A - Beitrag Sammelband
- PublikationZur Praxis und Reflexion historischen Schreibens im Geschichtsunterricht. Fallbasierte Ergebnisse einer Interviewstudie mit Deutschschweizer Gymnasiallehrkräften(Vandenhoeck & Ruprecht, 2019) Marti, Philipp; Gollin, Kristine; Waldis Weber, Monika [in: Zeitschrift für Geschichtsdidaktik]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationDie Gründungsgeschichte des Zentrums für Demokratie Aarau(hier und jetzt, 2019) Ziegler, Béatrice; Kübler, Daniel; Glaser, Andreas; Waldis Weber, Monika [in: Brennpunkt Demokratie. 10 Jahre Zentrum für Demokratie Aarau]04A - Beitrag Sammelband
- PublikationAssessing pre-service history teachers' pedagogical content knowledge with a video survey using open-ended writing assignments and standardized rating items(UCL Press, 2019) Waldis Weber, Monika; Nitsche, Martin; Wyss, Corinne [in: History Education Research Journal]This paper explores pre-service history teachers' ability to recognize and reflect on typical situations occurring in the history classroom and to link these to students' historical learning. Therefore, we draw on the concept of professional vision (Goodwin, 1994), which assumes that teachers need a professional knowledge base to monitor and to reason about teaching and student learning. Based on theoretical notions of teachers' pedagogical content knowledge (PCK), we investigated history teachers' professional vision by means of a video survey with integrated video clips, open-ended writing assignments and standardized item ratings. We collected data from 303 and 220 pre-service teachers at the beginning and at the end, respectively, of their subject-specific teacher training. The collected data open up the possibility of 'simultaneous triangulation' (Morse, 1991), which was used for test validation. First, we tested the reliability of the closed-ended test instrument using item response theory, in order to develop a feasible test model. Second, we investigated the validity of the test instrument by comparing test results with the findings of the open-ended writing task. In general, student teachers reached rather low-test scores. They experienced difficulties in assessing classroom events in terms of their potential to support historical competencies and to evaluate the consequences for students' learning. Findings from the open writing assignment show that student teachers commented largely on generic teaching strategies while hardly noticing student learning. In sum, the chosen methodological approaches seem to contribute to a more distinct picture of preservice teachers' abilities to reason about history teaching and learning.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationBeobachtungen und Beurteilungen von angehenden Geschichtslehrpersonen bei der Arbeit mit Unterrichtsvideos(hep, 2019) Marti, Philipp; Waldis Weber, Monika; Waldis Weber, Monika; Ziegler, Béatrice [in: Forschungswerkstatt Geschichtsdidaktik 17. Beiträge zur Tagung «geschichtsdidaktik empirisch 17»]04B - Beitrag Konferenzschrift
- PublikationForschungswerkstatt Geschichtsdidaktik 17. Beiträge zur Tagung "geschichtsdidaktik emprisch 17"(hep, 2019) Waldis Weber, Monika; Ziegler, Béatrice03 - Sammelband