Eberhardt, Jan-Oliver

Lade...
Profilbild
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Eberhardt
Vorname
Jan-Oliver
Name
Eberhardt, Jan-Oliver

Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 10 von 10
  • Publikation
    Digitaler Sprachaustausch zwischen deutsch- und französischsprachigen Schweizer Schulklassen – Einblicke in die didaktische Umsetzung und die wissenschaftliche Begleitung
    (Peter Lang, 2024) Eberhardt, Jan-Oliver; Braselmann, Silke; Eibensteiner, Lukas; Volkmann, Laurenz [in: Teacher education in (post-)pandemic and (post-)digital Times. International perspectives on intercultural learning, diversity and equity]
    This article focuses on a development project in which a digital language exchange between German- and French-speaking Swiss secondary school classes is carried out and evaluated. In particular, the questions of how the participating students evaluate the digital language exchange and which media-didactic conclusions can be drawn from this for a successful implementation of digital communication and collaboration formats in foreign language teaching in times of the post-pandemic will be investigated. Accordingly, the article refers in particular to the two guiding questions of the anthology, how future intercultural encounters can look like and which digital competencies are required on the part of foreign language teachers for this. First, the significance of real and digital language exchanges is discussed, based on educational policy demands and foreign language didactic positions. Subsequently, the learning effects are presented in more detail, which foreign language research has been able to empirically prove in the past decades. The following chapter deals with the didactic design and embedding of language exchanges, which has been proven to have a decisive influence on the growth of linguistic and intercultural competencies as well as on the language learning motivation of the exchange participants. Afterwards, a teaching unit will be presented in more detail, which contains numerous elements of digital collaboration and communication, and which was used in the context of the development project discussed here. Among other things, this teaching unit serves to help the exchange participants get to know each other. Accordingly, videos introducing oneself are to be created and uploaded to a learning platform. These videos are then watched and analyzed by the respective partner students. Furthermore, video conferences as well as chat communications between the students will take place on given topics. The final part of the lesson is the collaborative creation of a virtual learning poster, which deals with socio-cultural characteristics of the two Swiss language regions. At the end of the paper, first insights into the results of the online survey conducted with the French learners participating in the digital language exchange are presented discussed and finally a preliminary conclusion is drawn about successful and critical aspects of digital collaboration and communication in the French classroom.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    «Im Fokus»-Thema 2024. «Kultur der Digitalität»
    (Aargauischer Lehrerinnen- und Lehrerverband (alv), 2024) Eberhardt, Jan-Oliver; Furrer, Mirja [in: Schulblatt Aargau/Solothurn]
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Publikation
    Mehrsprachigkeitsdidaktik im Französischunterricht?
    (Aargauischer Lehrerinnen- und Lehrerverband (alv), 2023) Manno, Giuseppe; Freytag Lauer, Audrey; Eberhardt, Jan-Oliver [in: Schulblatt Aargau/Solothurn]
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Publikation
    Digitaler Sprachaustausch an Sekundarschulen
    (Aargauischer Lehrerinnen- und Lehrerverband (alv), 2023) Greminger Schibli, Carine; Eberhardt, Jan-Oliver [in: Schulblatt Aargau/Solothurn]
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Publikation
    Vorwort. Kompetenzorientiertes Beurteilen im Unterricht
    (Klett und Balmer, 2022) Eberhardt, Jan-Oliver; Coiro, Alessandra [in: C'est ça 7 - Évaluations]
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Förderung interkultureller kommunikativer Kompetenzen in Sprachaustauschen an Mittelschulen
    (Schweizerisches Zentrum für die Mittelschule und für Schulevaluation der Sekundarstufe II, 2022) Eberhardt, Jan-Oliver [in: Beiträge zur Mittelschule. Reihe ZEM CES]
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Chats können beim Sprachenlernen helfen. Digitale Kommunikation und Kollaboration im Französischunterricht und deren Konsequenzen für die Aus- und Weiterbildung von Lehrpersonen
    (Aargauischer Lehrerinnen- und Lehrerverband (alv), 2022) Greminger Schibli, Carine; Eberhardt, Jan-Oliver [in: Schulblatt Aargau/Solothurn]
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Publikation
    Die Ausbildung zur Französischlehrperson auf der Sekundarstufe I. Zum Spannungsfeld des fachdidaktischen Studienbereichs und seiner Bezugswissenschaften
    (Peter Lang, 2022) Manno, Giuseppe; Greminger Schibli, Carine; Eberhardt, Jan-Oliver; Robin, Jésabel; Zimmermann, Martina [in: La didactique des langues dans la formation initiale des enseignant.e.s en Suisse. Quelles postures scientifiques face aux pratique de terrain? / Fremdsprachendidaktik in der Schweizer Lehrer*innenbildung. An welchen wissenschaftlichen Positionen orientiert sich die Praxis?]
    Quelles sont les approches scientifiques et méthodologiques sur lesquelles se base la didactique des langues dans un pays comme la Suisse, où chaque canton décide de manière plus ou moins autonome des langues « étrangères » qui y sont enseignées et dans quel ordre ? Quels sont les concepts fondamentaux, les notions et les épistémologies retenus et légitimés par les curricula de formation ? Telles sont les questions qu’aborde l’ouvrage. Welche wissenschaftsmethodischen und inhaltlichen Positionen sind im Bereich Fremdsprachendidaktik in einem Land wie der Schweiz aktuell, wo jeder Kanton mehr oder weniger autonom darüber entscheidet, welche Fremdsprachen in welcher Reihenfolge unterrichtet werden? Welche Epistemologie bzw. welche theoretischen Konzepte und Begriffe finden Eingang in Curricula der Lehrer*innenbildung? Diesen Fragen geht der vorliegende Sammelband nach.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    «Kulturen im Fokus». Didaktische Herausforderungen für Französischlehrpersonen
    (Aargauischer Lehrerinnen- und Lehrerverband (alv), 2019) Eberhardt, Jan-Oliver [in: Schulblatt Aargau/Solothurn]
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Publikation
    02 - Monographie