A Critical, Design Driven Approach to New Interfaces for Music Education

Vorschaubild nicht verfügbar
Autor:in (Körperschaft)
Publikationsdatum
04/2015
Typ der Arbeit
Studiengang
Typ
04B - Beitrag Konferenzschrift
Herausgeber:innen
Hennessy, Sarah
Herausgeber:in (Körperschaft)
Betreuer:in
Übergeordnetes Werk
Proceedings of RIME 2015, The 9th International Conference for Research in Music Education
Themenheft
DOI der Originalpublikation
Link
Reihe / Serie
Reihennummer
Jahrgang / Band
Ausgabe / Nummer
Seiten / Dauer
Patentnummer
Verlag / Herausgebende Institution
Verlagsort / Veranstaltungsort
Exeter
Auflage
Version
Programmiersprache
Abtretungsempfänger:in
Praxispartner:in/Auftraggeber:in
Zusammenfassung
Over the last years, smartphones and tablets have become attractive and ubiquitous platforms for sound and music applications, popularizing new ways of creating and manipulating digital sound. According to Krebs, founder and director of the DigiEnsemble Berlin, music apps offer people with little or no musical education access to new means of musical activity and sonic expression (Krebs 2014). This development has an impact on how music making is conceptualized and practiced and thus is relevant for music education. As practitioners increasingly incorporate multitouch tablets in their educational practice (see, e.g., Riley 2013, Krebs 2014), a critical and practice based pedagogical discourse regarding the use of these technologies is necessary, in order to allow the “reflective practitioner” to develop a systematic understanding of the diverse application and interface concepts, which can be seen as embodiments of musical concepts and ideologies. Furthermore, it can inform the design of applications for a pedagogy of listening and music/sound making, that truly leverage the potential of new technologies and meet the quality standards of music education.
Schlagwörter
Sonic Interaction Design, Music Education, Multitouch, Design Research
Fachgebiet (DDC)
370 - Erziehung, Schul- und Bildungswesen
780 - Musik
Veranstaltung
Startdatum der Ausstellung
Enddatum der Ausstellung
Startdatum der Konferenz
Enddatum der Konferenz
Datum der letzten Prüfung
ISBN
ISSN
Sprache
Englisch
Während FHNW Zugehörigkeit erstellt
Ja
Zukunftsfelder FHNW
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Begutachtung
Peer-Review des Abstracts
Open Access-Status
Lizenz
Zitation
HUG, Daniel und Markus CSLOVJECSEK, 2015. A Critical, Design Driven Approach to New Interfaces for Music Education. In: Sarah HENNESSY (Hrsg.), Proceedings of RIME 2015, The 9th International Conference for Research in Music Education. Exeter. April 2015. Verfügbar unter: http://hdl.handle.net/11654/23621