Institut Mensch in komplexen Systemen

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Ergebnisse nach Hochschule und Institut

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    Publikation
    The context, process, and outcome evaluation model for organisational health interventions
    (Hindawi, 2015) Fridrich, Annemarie; Jenny, Gregor J.; Bauer, Georg F.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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    Publikation
    Computer-based training increases efficiency in x-ray image interpretation by aviation security screeners
    (IEEE, 2007) Michel, Stefan; de Ruiter, Jaap C.; Moerland, Robert; Hogervorst, Maarten; Schwaninger, Adrian; Koller, Saskia
    04B - Beitrag Konferenzschrift
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    Publikation
    Identification of Training Topics for the Improvement of the Relevant Cognitive Skills of Technical Operators in the Railway Domain
    (2019) Nisoli, Giulio
    Technical operators in the railway domain are experts responsible for the supervisory control of the railway power grid as well as of the railway tunnels. The technical systems used to master these demanding tasks are constantly increasing in their degree of automation. It becomes therefore difficult for technical operators to maintain the control over the technical systems and the processes of their job. In particular, the operators must have the necessary experience and knowledge in dealing with a malfunction situation or unexpected event. For this reason, it is of growing importance that the skills relevant for the execution of the job are maintained and further developed beyond the basic training they receive, where they are educated in respect of technical knowledge and the work with guidelines. Training methods aimed at improving the cognitive skills needed by technical operators are still missing and must be developed. Goals of the present study were to identify which are the relevant cognitive skills of technical operators in the railway domain and to define which topics should be addressed by the training of these skills. Observational interviews were conducted in order to identify the main tasks and the organization of the work of technical operators as well as the technical systems used for the execution of their job. Based on this analysis, the most demanding tasks of technical operators could be identified and described. The cognitive skills involved in the execution of these tasks are those, which need to be trained. In order to identify and analyze these cognitive skills a cognitive task analysis (CTA) was developed. CTA specifically aims at identifying the cognitive skills that employees implement when performing their own tasks. The identified cognitive skills of technical operators were summarized and grouped in training topics. For every training topic, specific goals were defined. The goals regard the three main categories; knowledge, skills and attitude to be trained in every training topic. Based on the results of this study, it is possible to develop specific training methods to train the relevant cognitive skills of the technical operators.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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    Publikation
    Identification of Training Topics for the Improvement of the Relevant Cognitive Skills of Technical Operators in the Railway Domain
    (12.12.2019) Nisoli, Giulio
    Technische Operateure im Bahnbetrieb sind Experten, die für die Überwachung des Bahnstromnetzes und der Bahntunnel verantwortlich sind. Für die Ausführung dieser komplexen Tätigkeit ist es zentral, dass sie über die notwendige Expertise verfügen, nicht nur, um die Ausführung der eigenen Tätigkeit unter normalen Bedingungen zu beherrschen, sondern auch, um angemessen auf unerwartete Ereignisse reagieren zu können. Dafür müssen die technischen Operateure über die Grundausbildung, während der sie in Bezug auf technisches Wissen und die Arbeit mit Richtlinien geschult werden, hinaus weitergebildet werden. Trainingsmethoden zur Verbesserung der von technischen Operateuren benötigten kognitiven Fähigkeiten fehlen in der Schweiz bislang. In einem Forschungsprojekt wurde zusammen mit einem Schweizer Bahnunternehmen untersucht, welche kognitiven Fähigkeiten die Operateure für die Ausführung ihrer Arbeit im Normal- und im Störungsfall benötigen und wie diese erworben und trainiert werden können. Um die Aufgaben der technischen Operateure zu beschreiben, wurden Beobachtungsinterviews durchgeführt. Weiter wurde eine «Cognitive Task Analysis» realisiert, die darauf abzielte, diejenigen kognitiven Fähigkeiten zu identifizieren, die die Operateure für die Erfüllung ihrer Aufgaben benötigen. Diese Fähigkeiten wurden nach Trainingsthemen (z.B. Kommunikation, Aufbau mentaler Modelle, Teamwork) gruppiert. Zusätzlich wurden für jedes Trainingsthema spezifische Ziele für die Bereiche Wissen (z.B. die technischen Operateure sollen wissen, welche Aspekte berücksichtigt werden müssen, um gut zu kommunizieren), Fertigkeiten (z.B. die technischen Operateure sollen tatsächlich gut kommunizieren können) und Haltung (z.B. die technischen Operateure sollen überzeugt sein, dass eine gute Kommunikation wichtig ist) definiert. Basierend auf den Ergebnissen der Studie können konkrete Trainingsmethoden entwickelt werden, um diese Ziele zu erreichen und so die relevanten kognitiven Fähigkeiten der technischen Operateure angemessen zu trainieren.
    06 - Präsentation
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    Publikation
    Evaluation of Online Consulting Using Co-browsing: What Factors Are Related to Good User Experience?
    (Springer, 13.06.2019) Christ, Oliver; Mutuura, Kamalatharsi; Papageorgiou, Andreas; Ahram, Tareq; Falcão, Christianne
    Technological advancements have changed many, if not all industries. This paper focuses on changes for service providers. Many services have been implemented without the knowledge about their effectiveness and user acceptance. This paper evaluates a web browser-based support framework for banks that provides customers with assistance through text chat and co-browsing.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
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    Publikation
    Browserbasiertes Beratungssystem in der Bankenbranche
    (Gesellschaft für Arbeitswissenschaft, 27.02.2019) Christ, Oliver; Mutuura, Kamalatharsi; Papageorgiou, Andreas; Schmauder, Martin
    Die Digitalisierung im Servicebereich hat viele Branchen er-reicht. Vielfach unerklärt sind die Effektivität und die Benutzerakzeptanz dieser elektronischen Beratungssysteme. Ziel der vorliegenden Studie war die Evaluation eines browserbasierten Beratungssystems für die Banken-branche.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
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    Publikation
    The Bayesian causal inference model benefits from an informed prior to predict proprioceptive drift in the rubber foot illusion
    (Springer, 21.08.2019) Schürmann, Tim; Vogt, Joachim; Christ, Oliver; Beckerle, Philipp
    Bayesian cognitive modeling has become a prominent tool for the cognitive sciences aiming at a deeper understanding of the human mind and applications in cognitive systems, e.g., humanoid or wearable robotics. Such approaches can capture human behavior adequately with a focus on the crossmodal processing of sensory information. We investigate whether the Bayesian causal inference model can estimate the proprioceptive drift observed in empirical studies.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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    Publikation
    «Resources-Demands Ratio»: Translating the JD-R-Model for company stakeholders
    (American Psychological Association, 27.11.2019) Jenny, Gregor J.; Bauer, Georg F.; Füllemann, Désirée; Broetje, Sylvia; Brauchli, Rebecca
    Objectives Practitioners and organizational leaders are calling for practical ways to explain and monitor factors that affect workplace health and productivity. This article builds on the well‐established Job Demands‐Resources (JD‐R) model and proposes an empirically tested ratio that aggregates indicators of job resources and demands. In this study, we calculate a ratio of generalizable job resources and demands derived from the JD‐R model and then translate the ratio into the language of company stakeholders. Methods We calculated a ratio based on measures applied in a large stress management intervention study (n = 2983) and report the findings from cross‐sectional analysis with health and productivity outcomes from same‐source and separate‐source data. Results Findings showed a strong and unambiguous increase in health and productivity measures with each step of increase in the ratio. Loss in explained variance due to aggregation of two factors into a single ratio is small for measures which are known to be predicted by both factors simultaneously. Conclusions A translation and visualization of the ratio that is accessible to practitioners and organizational leaders is presented and its use in companies discussed.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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    Publikation
    Social Robots: Development and Evaluation of a Human-Centered Application Scenario
    (Springer Nature, 2019) Schulze, Hartmut; Kaufmann, Kaspar; Ziakas, Eleni; Catanzariti, Marco; Stoppa, Giancarlo; Burkhard, Roger; Tanner, Alexandra; Ahram, Tareq; Taiar, Redha; Colson, Serge; Choplin, Arnaud
    This study aimed to develop and evaluate an application scenario for the use of a social robot, following a human-centered design approach. The social robot, which assisted the reception desk staff of a hotel by answering simple, repetitive and time-consuming questions (e.g. parking information, directions), was perceived predominantly positive by employees and guests of the hotel. However, the results suggested that to effectively reduce the employees’ workload and to provide a reliable source of information for the guest, the robot had to work on a high level of autonomy and technological stability. Additionally, the use of a social robot may estrange guests and employees alike, as they prefer human interaction or are fearful of job loss, respectively. An early inclusion of the employees in the design process has shown to reduce fears and increase acceptance towards the social robot and its integration into the workforce.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
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    Publikation
    Stabilität und Veränderung geschlechtsspezifischer Interessen im Primarschulalter – Ergebnisse einer Längsschnittstudie
    (hep, 10/2019) Pässler, Katja; Schneider, Nadine; Makarova, Elena
    Untersucht wurde die Entwicklung beruflicher Interessen von 248 Primarschülerinnen und Primarschülern der vierten bis sechsten Klasse aus der Deutschschweiz (M Alter = 10.8 Jahre, SD = 1.00). Entsprechend der «disruption hypothesis» verweisen die Ergebnisse auf eine Abnahme des praktisch-technischen, intellektuell-forschenden, sprachlich-künstlerischen, sozialen und konventionellen Interesses mit zunehmendem Alter der Kinder. Bereits im Primarschulalter lassen sich mit Ausnahme des unternehmerischen Interesses Geschlechtsunterschiede in allen RIASEC-Dimensionen nachweisen. Die Geschlechtsunterschiede fallen allerdings geringer aus als bei Jugendlichen und Erwachsenen. Entgegen den Erwartungen berichten Mädchen über ein stärkeres intellektuell-forschendes Interesse als Jungen. Die Ergebnisse zeigen, dass eine Förderung von Interessen bei Kindern möglichst früh verankert werden sollte, bevor die allgemeine Begeisterungsfähigkeit von Kindern abnimmt und sich Geschlechtsunterschiede in beruflichen Interessen verfestigen.
    04A - Beitrag Sammelband