Institute of Arts and Design Education
Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/18
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Publikation Differences and Commonalities – A comparative report of video styles and course descriptions on edX, Coursera, Futurelearn and Iversity(2016) Reutemann, JeanineThis paper reports a comparative overview of MOOC courses from edX, Coursera, Futurelearn and Iversity. The sample covers courses published between Septem- ber 2014 and January 2015 and the comparison focuses on different video styles as well as course descriptions on the platforms. Based upon this data set of MOOCs (N=448) this study shows noteworthy facts about the state of MOOC production. Talking Head is the most common video style overall on all four MOOC platforms (87%), followed by or in combination with presentation slides (38%). The courses on the European platforms Futurelearn and Iversity show a highly significant difference in the amount of work effort per week description compare to the US platforms edX and Coursera. In addition, Futurelearn has the shortest course week duration compare to the other platforms. A number of further points are reported below.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Video Styles in MOOCs – A journey into the world of digital education(2016) Reutemann, JeanineResearch video about different MOOC video styles on edX, Coursera, Futurelearn & Iversity, firstly presented at the EMOOCs Stakeholder Summit 2016 in Graz, Austria. For more information: http://www.audiovisualresearch.org/mo... jeanine(at)audiovisualresearch.org Paper Publication: https://www.researchgate.net/publication/296331322_Differences_and_Commonalities_-_A_comparative_report_of_video_styles_and_course_descriptions_on_edX_Coursera_Futurelearn_and_Iversity NO COMMERCIAL VALUE. FOR RESEARCH (CULTURAL) PURPOSES ONLY. All third party videos were freely, open and online available (Massive Open Online Courses). The video extracs are edited (AS FAIR USE) only for instructional, informational and educational reasons, helping to improve the further development of high quality in video lectures.07 - Audio- oder VideomaterialPublikation Video ergo scio - Bildung als Stilfrage(ZIEL, 03/2016) Reutemann, JeanineWebbasierte Bildungsvideos sind in den letzten Jahren zu einer neuen Domäne der Online-Wissensvermittlung herangewachsen. Ermöglicht wird dies unter anderem durch die Verfügbarkeit von günstigeren Kameras, größerer Bandbreite der Internetzugänge sowie durch die „disruptiven“, das heißt revolutionären Bewegung der Massive Open Online Courses (MOOCs). Bildungsvideos ermöglichen Lernenden, unabhängig von zeitlichen und räumlichen Anforderungen der Hochschule oder der Arbeitswelt, Wissen zu erlangen. Bestehende Studien weisen darauf hin, dass Lernende unterschiedlich engagiert mit Lernvideos interagieren, abhängig vom Videostil und der verwendeten Pädagogik (Kim et al. 2014). Gleichzeitig fehlen Untersuchungen zur ästhetischen, didaktischen und narrativen Umsetzung webbasierter Bildungsvideos. Als Vorgabe in der Produktion von webbasierten Bildungsvideos hat sich etabliert, dass die Videos kurz sein sollten, nicht länger als drei bis fünf Minuten. Dabei existieren kaum differenzierte Studien, und diese Zeitvorgabe basiert auf spärlicher Evidenz. Die Dauer von Bildungsvideos sollte sich vielmehr an der jeweiligen Disziplin oder der Komplexität des Themenschwerpunkts orientieren als an absoluten Werten. Die meisten Bildungsvideos werden heute in einem High-end-Format aufgezeichnet (Lehmann 2013, S. 212). Aber der Einsatz von hochwertigem Equipment allein garantiert nicht die Qualität. Bildungsvideos müssen anders strukturiert werden als analoge Wissens- vermittlung. So erklärt Chris Boebel, Media Developer Digital Learning am MIT: “Sometimes we have to talk about re-writing, adapting the material for a completely different medium” (Interviews 2015). Ohne eine reflektierte Strukturierung von Inhalten, didaktischer Narration und Kreativität für die Bild-Ton-Umsetzung wird das Bildungsvideo dem eigentlichen Potenzial für die Wissensvermittlung nicht gerecht. Laut Nigel Smith, Head of Content von der MOOC Platform Futurelearn, stellt sich die Frage, ob das Bewegtbild überhaupt das richtige Medium ist: „Does this need to be a video? Do you have something to show? And often, I think, if you don’t have something to show, or you’re not trying to sort of use video as a medium to build a relationship between the educator and the learners, then you sometimes maybe question, if video is the right medium” (Interviews 2015).01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift