Institut für Marktangebote und Konsumentscheidungen

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    Publikation
    Addressing climate change: Determinants of consumers' willingness to act and to support policy measures
    (Elsevier, 09/2012) Tobler, Christina; Visschers, Vivianne; Siegrist, Michael
    Consumers influence climate change through their consumption patterns and their support or dismissal of climate mitigation policy measures. Both climate-friendly actions and policy support comprise a broad range of options, which vary in manifold ways and, therefore, might be influenced by different factors. The aims of the study were, therefore, two-fold: first, we intended to find a meaningful way to classify different ways of addressing climate change. Second, we aimed to examine which determinants influence people's willingness to engage in these behaviors. We conducted a large-scale mail survey in Switzerland in which respondents rated, among other items, their willingness to act or support a range of possible actions and mitigations measures. A principal component analysis indicated that a distinction in terms of a behavior's directness as well as a differentiation according to perceived costs seem to be appropriate to classify climate-friendly actions. Multiple regression analyses showed that perceived costs and perceived climate benefit turned out to be the strongest predictors for willingness to act or to support climate policy measures. The strong influence of perceived climate benefit might reflect a strategy of reducing cognitive dissonance. As high-cost behaviors are more difficult to adopt, consumers may reduce dissonance by dismissing high-cost behaviors as not effective in terms of climate mitigation. Political affiliation proved to be another strong determinant of willingness to act or support. Participants on the right wing were less willing to show indirect climate-friendly behaviors, change their mobility behaviors, and to support any type of climate mitigation policy measures. Climate-friendly low-cost behaviors, however, were not influenced by political affiliation.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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    Publikation
    Konsumverhalten und Förderung des umweltverträglichen Konsums. Bericht im Auftrag des Bundesamtes für Umwelt BAFU
    (Consumer Behavior, ETH Zürich, 18.08.2010) Visschers, Vivianne; Tobler, Christina; Cousin, Marie-Eve; Brunner, Thomas; Orlow, Pascale; Siegrist, Michael
    Der Bericht fasst das derzeitige Wissen zu Konsumverhalten und der Förderung des umweltverträglichen Konsums zusammen. Ziel der Arbeit ist es, für zukünftige Kommunikationsaktionen erfolgversprechende Ansatzpunkte und Kommunikationsstrategien aufzuzeigen. Der Schwerpunkt liegt dabei auf individuellen Entscheidungen von Konsumentinnen und Konsumenten. In einem ersten Teil werden die wichtigsten psychologischen Modelle zu Konsumverhalten und Verhaltensänderungen erläutert. Anschliessend wird eine mögliche Segmentierung der Schweizer Konsumentinnen und Konsumenten diskutiert. Dabei wird auf die Determinanten des ökologischen Konsumentenverhaltens bezüglich vier verschiedener Bereiche, nämlich Mobilität, Wohnen, Lebensmittel, Konsumgüter und Dienstleistungen, eingegangen. Zudem werden verschiedenen Möglichkeiten für Umweltkampagnen, deren Entwicklung und Evaluation vorgestellt. Schliesslich werden Faktoren, die für Erfolg und Misserfolg von Kampagnen verantwortlich sein können, analysiert.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
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    Publikation
    Knowledge, social influences, perceived risks and benefits, and cultural values explain the public's decisions related to prudent antibiotic use
    (Wiley, 2022) Visschers, Vivianne; Feck, Vanessa; Herrmann, Anne
    People should use antibiotics (AB) prudently to mitigate antibiotic resistance (ABR). Previous studies—and, subsequently, interventions—on ABR have focused mainly on improving public awareness and knowledge. We investigated a comprehensive theory-based explanatory model to understand the public's decision making regarding prudent AB use, based on, among others, the theory of planned behavior. In a cross-sectional online survey, the psychological determinants of people's decisions about prudent AB use were examined in a sample of 1,228 Swiss adults. The questionnaire assessed respondents’ demand for AB, willingness to adopt measures that prevent the need for AB, perceived risks of ABR, perceived benefits of AB, attitudes and social influences regarding AB, knowledge of AB and ABR, and cultural values. Mokken scale analysis revealed three types of knowledge: knowledge of the functioning of AB, of ABR, and of preventive measures. Structural equation modeling indicated that respondents’ demand for AB was mostly predicted by social influences, perceived benefits of AB, and knowledge of AB functioning. Willingness to prevent AB use was mainly related to conservative values, perceived risks of ABR, negative attitudes toward AB, and knowledge of preventive measures. Our study suggests that the provision of information about AB and preventive measures is a first step toward changing people's decisions related to prudent AB use. Future interventions that additionally utilize cultural values to convey important messages and target additional factors, such as social influences, the risks of ABR, and the benefits of cautious AB use, can be more successful in promoting prudent AB use.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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    Publikation
    Newsletter. Forschungsprojekt «Intervention zur Risikoreduktion der multiplen antimikrobiellen Übertragungswege». Jahr 1
    (Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW, 04/2018) Visschers, Vivianne; Freivogel, Claudia; Lechner, Isabel; Stärk, Katharina D. C.
    Es freut uns, Ihnen den ersten Newsletter zum Forschungsprojekt «Entwicklung einer evidenz-basierten Intervention für Konsumentinnen und Konsumenten zur Risikoreduktion der multiplen antimikrobiellen Übertragungswege» zu schicken. Mittels diesem jährlich- erscheinenden Newsletter möchten wir Sie über den Stand des Projektes, wichtige Erkenntnisse und Wissenstransferaktivitäten informieren. Im heutigen Newsletter geht es um folgende drei Themen: eine kurze Vorstellung des Projektes und deren Beteiligten, die bisherigen und bevorstehenden Forschungsaktivitäten und die Rolle der Begleitgruppe.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
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    Publikation
    Consumer interventions to reduce risk of AMR transmission – Ensuring safe food handling
    (27.05.2021) Visschers, Vivianne; Freivogel, Claudia; Lechner, Isabel; Schuppers, Manon
    06 - Präsentation
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    Publikation
    Potential and challenges of community-based surveillance in animal health: A pilot study among equine owners in Switzerland
    (Frontiers, 2021) Özçelik, Ranya; Remy-Wohlfender, Franziska; Küker, Susanne; Visschers, Vivianne; Hadorn, Daniela; Dürr, Salome
    Animal owners' potential to observe and report clinical signs, as the persons with the closest contact to their animals, is an often neglected source of information in surveillance. Allowing community members other than health care professionals, such as animal owners, to report health events can contribute to close current surveillance gaps and enhance early detection. In the present study, we tested a community-based surveillance (CBS) approach in the equine community in Switzerland. We aimed at revealing the attitudes and intentions of equine owners toward reporting clinical signs by making use of an online questionnaire. We further set up and operated an online CBS tool, named Equi-Commun. Finally, we investigated potential reasons for the lack of its use by applying qualitative telephone interviews. The majority of the respondents of the online questionnaire (65.5%, 707/1,078) answered that they could see themselves reporting clinical observations of their equine. The multivariate logistic regression analysis indicated that French-speaking equine owners and those belonging to the positive attitude cluster are more likely to report to a CBS tool. Equi-Commun operated between October 2018 and December 2019 yet received only four reports. With the addition of qualitative interviews, we identified three critical, interlinked issues that may have led to the non-use of Equi-Commun within the Swiss equine community: (1) for successfully implementing CBS, the need for surveillance within the community of interest must be given; (2) the respective population under surveillance, here the equine, needs to show enough clinical cases for owners to be able to maintain the memory of an existing tool and its possible use; and (3) targeted and high effort communication of the system is key for its success. While CBS relying only on lay animal owners, complementary to existing surveillance systems, could potentially provide a good proxy of timely surveillance data, it is questionable whether the added value of generated surveillance knowledge is in balance with efforts necessary to implement a successful system. With this study, we showcased both the potential and challenges of CBS in animal health, as this may be of relevance and guidance for future initiatives.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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    Publikation
    Antimicrobial-resistant bacteria in food: Which behaviour change strategies increase consumers’ risk awareness and preventive food-handling behaviour?
    (Taylor & Francis, 2021) Freivogel, Claudia; Visschers, Vivianne
    Objectives We aimed to identify the potential of behaviour change strategies to effectively increase consumers? risk awareness, behavioural intention, and preventive food-handling behaviour to reduce the transmission risk of antimicrobial-resistant bacteria through food. The applied strategies targeted knowledge and determinants of the health action process approach (HAPA). We tested techniques that are expected to increase knowledge, risk perception, and positive outcome expectancy (Study 1) as well as those that increase planning and coping self-efficacy (Study 2) in two randomised control trials.Methods In Study 1 (N?=?328), a 2x2 between-subject design was employed to investigate the effects of an educational video about the spread of antimicrobial-resistant bacteria and a personalised risk message on knowledge, risk perception, outcome expectancy and consequently on intention regarding safe food-handling behaviour. In Study 2 (N=129), we used a 2x2 design to examine to what extent goal setting (implemented vs. not implemented) and time (pre- vs. post-test) affected planning, coping self-efficacy, and preventive food-handling behaviour.Results In Study 1, we found that the video increased knowledge and the perceived susceptibility of risk compared to the control video. We found no increase on the dependent variables after receiving the personalised risk message. In Study 2, goal setting significantly improved safe food-handling behaviour compared to the control condition. Moreover, participants in the goal-setting condition showed more planning of safe food-handling measures and of dealing with emerging barriers than participants in the control condition.Conclusions These findings demonstrate that the delivery of an educational video on the spread of antimicrobial-resistant bacteria is a useful strategy to increase risk awareness, whereas goal setting presents a promising approach to improve food-handling behaviour. Following the HAPA, an additional effective behaviour change technique is required that decreases negative outcome expectancies and improves coping self-efficacy, thereby further improving intention and behaviour.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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    Publikation
    Schlussbericht des Projekts «Intervention zur Risikoreduktion der multiplen antimikrobiell resistenten Übertragungswege» - Ein Forschungsprojekt im Rahmen des NFP 72 «Antimikrobielle Resistenzen»
    (Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW, 04/2021) Visschers, Vivianne; Freivogel, Claudia; Lehmann, Sarah Heather; Lechner, Isabel
    Konsumentinnen und Konsumenten sind über den Kontakt mit Tieren antimikrobiell resistenten Bakterien ausgesetzt (z. B. über den Lebensmittelkonsum und die Pflege von Haustieren). Es ist bisher unzureichend klar, welche Übertragungswege für Konsumentinnen und Konsumenten gefährlich sind und wie deren Umgang mit diesen Übertragungswegen verbessert werden kann. Es werden erprobte Interventionsstrategien benötigt, welche die Konsumentinnen und Konsumenten zu einem sicheren Umgang mit Tieren und Lebensmitteln, hinsichtlich der Übertragung resistenter Bakterien, bewegen. Der vorliegende Bericht ist das Ergebnis eines dreijährigen Forschungsprojekts. In welchem Interventionsstrategien entwickelt und getestet wurden, die Konsumentinnen und Konsumenten für einen sicheren Umgang mit Tieren und Lebensmitteln sensibilisieren und sie motivieren diese umzusetzen. Hierzu wurde aufgrund von Expertenmeinungen zunächst eine Risikokarte der Übertragungswege resistenter Bakterien in der Schweizer Lebensmittelkette und durch den Kontakt mit Haus- und Nutztieren erstellt. Anschliessend erhoben wir in Interviews, wie Konsumentinnen und Konsumenten, Tierärztinnen und -ärzte und Landwirtinnen und -wirte die jeweiligen Risiken wahrnehmen. Auf diese Weise wurden mögliche Anhaltspunkte für eine Intervention bei Konsumentinnen und Konsumenten identifiziert. Letztlich untersuchten wir, inwiefern verschiedene Interventionsstrategien Konsumentinnen und Konsumenten in ihrem Umgang hinsichtlich Lebensmittel beeinflussen. Es zeigte sich, dass eine Intervention, welche massgeschneiderte Strategien für den sicheren Umgang mit Lebensmitteln bietet, gleich gut funktioniert als eine allgemeine Intervention, die für alle Konsumentinnen und Konsumenten gleich ist. Dennoch ist eine massgeschneiderte Intervention imstande die Bereitschaft und Selbstwirksamkeit für den sicheren Umgang mit Lebensmitteln bei niedrig motivierten Personen zu verbessern. Die Erkenntnisse dieses Forschungsprojekts liefern eine Grundlage, um die Übertragungsrisiken resistenter Bakterien zwischen Tieren und Menschen zu bewerten. Darüber hinaus zeigen sie Entscheidungsträgern Interventionsstrategien (z. B. Erklärvideo, Zielsetzung), die wirksam und praktisch umsetzbar sind.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
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    Publikation
    Newsletter Jahr 3 Forschungsprojekt «Intervention zur Risikoreduktion der multiplen antimikrobiell resistenten Übertragungswege»
    (Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW, 12/2020) Visschers, Vivianne; Freivogel, Claudia
    Zusammenfassung der Aktivitäten und des Outputs des dritten Projektjahres.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
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    Publikation
    Evaluation «Einsatz und Nutzung ausgewählter Informationsprodukte der Strategie Antibiotikaresis-tenzen (StAR)». Schlussbericht im Auftrag des Bundesamtes für Gesundheit (BAG)
    (Interface und Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW, 2020) Laubereau, Birgit; Meyer, Lea; Kaufmann, Cornel; Visschers, Vivianne; Feck, Vanessa; Schaffner, Dorothea
    Die seit 2016 umgesetzte Strategie Antibiotikaresistenzen (StAR) sieht in den Bereichen Mensch (StAR-M) und Tier (StAR-T) unter anderem vor, dass die Zielgruppen (d.h. Patienten/-innen, Kundschaft in Apotheken und Tierhalter/-innen) sensibilisiert und ihr Wissensstand erhöht werden soll. Zu diesem Zweck wurden unter Federführung des Bundesamts für Gesundheit (BAG) und des Bundesamts für Lebensmittelsicherheit und Veterinärwesen (BLV) zusammen mit Vertretern/-innen der Fachverbände verschiedene Informationsprodukte in den Bereichen Mensch («Antibiotika richtig einsetzen») und Tier («Antibiotika retten Leben – sind aber nicht immer nötig») entwickelt. Mittels einer Evaluation wird in den Bereichen Mensch und Tier die Verbreitung, die Akzeptanz sowie den Einsatz der Informationsprodukte durch die Mittler in den Arztpraxen (Grundversorger, Zahnärzte/-innen, Tierärzte/-innen) und Apotheken beurteilt. Zudem wird die Qualität im Sinne von Nutzerfreundlichkeit untersucht. Aufbauend auf den Ergebnissen werden realistische Empfehlungen zuhanden des BAG und des BLV formuliert als Grundlage für den Entscheid, welche Produkte weiterhin genutzt und verbreitet werden sollen und wie diese gegebenenfalls optimiert werden können.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht