Institut für Wirtschaftsinformatik
Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/66
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Publikation Identities Management: An Approach to Overcome Basic Barriers in E-Commerce and Collaboration Applications(2004) Koch, Michael; Schubert, Petra; Lechner, UlrikeThe development of the Internet was originally based on the assumption that users remain anonymous. In the real world, however, people always have an identity ? often even more than one. The transfer of real world transactions to the online world therefore requires identity information. More and more services, especially in e-commerce and collaboration applications, need to identify the user for providing personalized services or for presenting the user to other users. As in real life, a user in an online environment usually plays different roles and interacts with different services hosted by different providers. Current approaches to provide identity information on the Web still force users to provide and update information about their identity for each service independently.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Ein Referenzmodell für Gemeinschaften und Medien - Case Study Amazon.com(Josef Eul Verlag, 1999) Lechner, Ulrike; Schmid, Beat; Schubert, Petra; Klose, Martina; Miler, Olga; Engelien, Martin; Homann, JensMedienmodell und Medienreferenzmodell beschreiben Informationssysteme als Sphären für Gemeinschaften von Agenten und Märkte. Das Medium stellt die Mittel für das Management einer Gemeinschaft von Agenten bereit. Die Modelle werden mit einer Modellierungsmethode, die insbesondere das Management der Gemeinschaft durch die Medien berücksichtigt, ergänzt. Der Ansatz wird mit einer Studie von Amazon.com illustriert.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Extending ERP Systems in SMEs into Personalized E-Commerce Applications(University of Bremen, Germany, 2003) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe; Lechner, UlrikePersonalization of E-Commerce applications is an issue that is gaining increasing importance with the advancing maturity of such systems. There is already E-Commerce software on the market offering integrated E-Shop and personalization functions. However, the available software is too time-consuming and expensive for SMEs. With this in mind we saw a need to investigate the potential for personalization from the particular angle of SMEs. This paper presents the results of a research project about personalization of E-Commerce applications run by SMEs. The project started with an empirical study about the current state of personalization in E-Commerce applications run by SMEs. The findings encouraged us to start the development of a project method for the development of standard personalization components in ERP systems. The method builds on a personalization framework which forms the basis for the requirement analysis and the consecutive extension of ERP-II systems.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Fallstudie EDEKA Minden-Hannover: Elektronische Rechnungsübermittlung(Hanser, 2007) Dannecker, Achim; Lechner, Ulrike; Wölfle, Ralf; Schubert, PetraDie EDEKA Minden-Hannover Holding GmbH (im Weiteren EDEKA) ist Marktführerin in ihrem Absatzgebiet und die bedeutendste EDEKA-Regionalgesellschaft. Innerhalb der EDEKA-Gruppe ist sie der Treiber bei Innovationen. Das Unternehmen wird durch eine Vielzahl an lokalen Lieferanten mit Produkten für den Einzelhandel beliefert. Die Rechnungslegung der Lieferanten erfolgte bis 2006 auf Basis von Papier über den Postweg. Der interne Prozess bei EDEKA war kompliziert, mehrstufig und für die Lieferanten nicht einsehbar. Mit Einführung einer neuen Lösung erfolgt die Rechnungsübermittlung vollautomatisch auf elektronischem Weg und stellt sich für die Lieferanten der EDEKA transparent dar. Der Prozess ist für Lieferanten und für die EDEKA kostengünstiger und die Prozessdurchlaufzeiten konnten verkürzt werden.04A - Beitrag SammelbandPublikation Online Communities in the Digital Economy(2005) Lechner, Ulrike; Nonnecke, Blair; Schubert, PetraSome years ago, Online Communities were considered one of the most promising innovations resulting from the Internet revolution. Community building and communitydevelopment were proclaimed as key success factors for the digital enterprise. As a result, Internet ventures tried to artificially build and foster Online Communities indifferent forms ? as part of online shops, portal sites or B2B platforms, or as design, relationship or gaming communities. At the same time research was mainlyrelated to topics such as how to build a community and how to gain critical mass and market shares as soon as possible.04B - Beitrag Konferenzschrift