Institut für Wirtschaftsinformatik
Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/66
Listen
6 Ergebnisse
Ergebnisse nach Hochschule und Institut
Publikation Personalisierungsfunktionen im E-Commerce: Eine Systematisierung mit Beispielen(Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, Hochschule für Wirtschaft, Institut für Wirtschaftsinformatik, 2008) Alioski, Adrian; Leimstoll, Uwe; Risch, DanielDieser Arbeitsbericht strukturiert und beschreibt eine Vielzahl an Personalisierungsfunktionen, wie sie insbesondere in B2B- und B2C-Onlineshops zum Einsatz kommen können. Die Funktionen wurden im Rahmen der PersECA-Projekte (Personalisierung von E-Commerce-Applikationen) zusammengetragen und in einer "Personalisierungslandkarte" systematisiert. Dieser Arbeitsbericht entstand im Rahmen des Forschungsprojekts PersECA II (Personalisierung von E-Commerce-Appplikationen) der Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW. Der KTI/CTI (Kommission für Technologie und Innovation am Bundesamt für Berufsbildung und Technologie - BBT) danken wir für die finanzielle Unterstützung des Projekts.05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation The Personalization Map, An Application-Oriented Overview of Personalization Functions(GITO, 22.06.2006) Risch, Daniel; Schubert, Petra; Leimstoll, UwePersonalization is an interdisciplinary topic that has been discussed in the literature of marketing and information systems as well as in other research areas. In this paper we present findings from a longitudinal research project on personalization of e-commerce systems. The findings were taken from interviews and software development projects with company partners.Our discussion focuses on the Personalization Map. The map provides an extensive overview on personalization functions that can be used to individualize and improve human-computer-interaction both in B2C and B2B e-commerce environments. In a first step, the functions are classified according to their order of appearance in the buying process. In a second step they are grouped into subcategories. There is no single strategy for selecting successful personalization functions as the suitability varies depending on the industry and the goods sold.04A - Beitrag SammelbandPublikation Brachliegende Kundendaten im E-Commerce(Galledia, 2007) Risch, DanielNie zuvor wurde so viel Umsatz in E-Shops generiert und so viel Geld für das Online-Marketing ausgegeben. Doch inwieweit werden die CRM-Potenzialedes Internets heute bereits genutzt? Eine aktuelle Studie gibt Einblick in die Erfassung und Verwendung von Kundendaten im E-Commerce.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Checkliste für den Datenschutz im E-Commerce(WEKA, 2006) Kummer, Mathias; Leimstoll, Uwe; Risch, DanielBei der Personalisierung ging es ursprünglich um die Gestaltung der Benutzeroberfläche von Informationssystemen, also um das, was der Benutzer eines Programms am Bildschirm sieht. Wenn der einzelne Benutzer die Möglichkeit hat, diese Benutzeroberfläche an seine Wünsche anzupassen, wird von ?Personalisierung? gesprochen. Heute umfasst der Begriff ein viel grösseres Feld der Anpassungsmöglichkeiten, und er wird insbesondere für Anwendungen benutzt, die im Internet verfügbar sind (z.B. E-Shops). Personalisierte Anwendungen stellen dem Benutzer Inhalte und Funktionen bereit, die speziell auf seine Bedürfnisse abgestimmt sind.Für den Kunden eines E-Shops liegt der Nutzen der Personalisierung in erster Linie darin, dass er sich schneller und besser informieren und eine Bestellung schneller aufgeben kann. Auf diese Weise spart er Zeit und Geld und das Risiko von Fehlkäufen wird minimiert.04A - Beitrag SammelbandPublikation Proceedings of CollECTeR Europe 2006(University of Applied Sciences Northwestern Switzerland FHNW, Institute for Business Economics, Basel, Switzerland, 2006) Schubert, Petra; Risch, DanielThe CollECTeR series of conferences (http://www.collecter.org/) was established to link research centres at universities to form a basis for collaborative research in Electronic Commerce. Conference Topic 2006: Collaborative BusinessThe ?networked economy? challenges organizations to consider the use of Collaborative Business, namely the combined deployment of groupware and e-business infrastructures. Mobile computing technology and collaboration support have reached a level that makes a seamless integration of communications and data processing economically feasible. This constitutes our notion of Collaborative Business: the timely bundling of communication, coordination, and collaboration activities.The focus of CollECTeR Europe 2006 is on new forms of Customer Relationship Management (CRM) ? including mobile CRM ? that cover the whole value chain and use new working modes.02 - MonographiePublikation An Experiment on Recommender Systems for SME Online Shops(2006) Stormer, Henrik; Werro, Nicolas; Risch, DanielRecommender systems are often used in electronic shops in order to suggest similar or related products, potentially interesting products for a given customer or a set of products for a marketing campaign. Most recommender systems use the collaborative filtering method in order to provide the personalization information. The collaborative filtering method is a very efficient and convenient way of achieving personalization as there is no need to introduce semantic information about the products or to manually link products and users together. However the collaborative filtering technique does need a dense matrix in order to return pertinent recommendations. This paper proposes a way of combining several types of information in order to improve the density of the input matrix. The presented solution focuses on small and medium-sized online shops that can benefit from the presented results when they want to implement a recommender system in their application.04B - Beitrag Konferenzschrift