Institut für Wirtschaftsinformatik
Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/66
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Publikation The EMBG Reference Model on Electronic Markets: The Korean Case of Jodal(Gemeinsamer Arbeitsbericht der Electronic Business Media Group (IWI-HSG) und der National Computerization Agency Korea, 1997) Kim, Eun; Schubert, Petra; Selz, DorianThe Reference Model on Electronic Markets was developed to provide an overview of the different organizational as well as technical aspects one should pay attention to when assembling a comprehensive Electronic Commerce System. The model was developed by the Electronic Business Media Group (EBMG) at the Institute for Information Management (University of St. Gallen, Switzerland). In this paper we are applying the Reference Model on Electronic Markets onto the special case of the JODAL project that deals with the continuos IT-support of the procurement process within the public sector in Korea. In the end, one of the JODAL aims will be the integration of existing EDI procedures with newly built-up EC applications on the Internet. So far, only big companies could afford to apply EDI effectively.05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation A Framework for the Analysis of Socio-Economic Aspects of Electronic Markets(1997) Schubert, PetraThe Internet still lacks global acceptance of being a platform for user-friendly, trustworthy Electronic Commerce. Latest research in the field of Electronic Markets shows that there are, without any doubt, a number of socio-economic (social, psychological as well as economic) criteria which represent critical success factors for the global breakthrough of electronic shopping applications. Usually, forecasts on Electronic Commerce development focus on technical aspects, such as telecommunication infrastructure, security and speed. The following paper presents a theoretical framework for the evaluation of the socio-economic aspects to which all electronic business relations are also subject. The empirical results stem from the business case of the Electronic Mall Bodensee (EMB), an existing mall with more than 400 partners, companies as well as organisations, and universities, in the Lake Constance region (Switzerland, Germany, Austria).04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation How to Do Computer Ethics - A Case Study: The Electronic Mall Bodensee(1997) Bynum, Terrell; Schubert, PetraIn this article the authors present a model of ethical analysis and decision making for the field of computer ethics--a model that actually works for all areas of applied ethics. It is argued that a rich and complex fabric of ?policies for conduct?--a ?received policy cluster (RPC)--is used by computer ethics decision makers in a dynamic process similar to Rawls?s ?wide reflective equilibrium? (WRE). This ?policy-cluster model? makes use of Moor?s classic definition of the field of computer ethics and van den Hoven?s suggested use of Rawlsian WRE.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Konsequenzen technologischer Innovationen für die Vielfalt des Produktangebotes in elektronischen Märkten(Albert-Ludwigs-Universität, 1998) Göckel, MatthiasDas Internet, elektronische Märkte und innovative Kommunikationstechnologien sind Gegenstand der vorliegenden Arbeit. Die globale Diffusion des Internet und permanenter Fortschritt von Informations- und Kommunikationstechnologie, tragen zur Weiterentwicklung von elektronischen Märkten bei. Virtuelle wie auch konventionelle Unternehmen agieren auf den o.g. Märkten, um neue Formen der Leistungserbringung zu etablieren. Die globale Verfügbarkeit von Informationen sowie die Konvergenz der Kommunikationskanäle zu einer digitalen Plattform, sind Kennzeichen für den Übergang vom Industrie- zum Informationszeitalter. Technologische Innovationen wie bspw. das Telefon oder das weltumspannende Computernetzwerk (Internet), zählen zu den Entwicklungen, die in erster Linie die Art und Weise wie Menschen miteinander kommunizieren, neu gestalten. Die o.g. Technologien können als Primäreffekte bezeichnet werden.11 - Studentische ArbeitPublikation Ein Referenzmodell für Gemeinschaften und Medien - Case Study Amazon.com(Josef Eul Verlag, 1999) Lechner, Ulrike; Schmid, Beat; Schubert, Petra; Klose, Martina; Miler, Olga; Engelien, Martin; Homann, JensMedienmodell und Medienreferenzmodell beschreiben Informationssysteme als Sphären für Gemeinschaften von Agenten und Märkte. Das Medium stellt die Mittel für das Management einer Gemeinschaft von Agenten bereit. Die Modelle werden mit einer Modellierungsmethode, die insbesondere das Management der Gemeinschaft durch die Medien berücksichtigt, ergänzt. Der Ansatz wird mit einer Studie von Amazon.com illustriert.04B - Beitrag Konferenzschrift